Allvarligt talat.

Har skruvat trall några timmar idag och i en halvpaus höjde jag blicken en aning och vad får jag syn på. En stämpelj-vel som upplyser mig om att den snea kvistiga brädj-veln var 4.21 meter lång innan jag sågade till den och skruvade fast den på altanen. Denna stämpel är nu fullt synlig mitt på trallgolvet. Jag vet precis hur det gick till, jag vände alla rätt för att få bort stämplarna när jag började, men vände tillbaka den här när jag upptäckte en kådlöpa stor som dalälven.

Är det vi konsumenter som gått man ur huse och på första maj krävt att plankhyvlarna skall stämpla längderna på varenda bräda? Eller är det fackföreningen för kompetensreserven som skall skriva mätlapp på brädgårn som är skyldig? Jag har iallafall tröttnat på dessa stämplar. Undrar om de blir sura om man sågar bort dem innan man ber dem mäta bunten på brägårn?

Bob_the_builder
Menar du att stämpeln sitter på brädans ovansida??? Jag har nog aldrig sett något liknande. Mina är stämplade i ändträt.

ja det låter ju otroligt korkat att sätta det där ??? :o. Ja annars sitter det ju alltid på ändträet..

Det sitter en stor stämpel, hela brädans bredd, 10-12 cm in på brädan. Trallhyvlat, tryckinpregnerat.

Morr >:(

10-12 cm är väl ungefär så mycket du sågar av för att slippa det torra änd-trät som annars ställer till det genom att vara lite smalare än resten av plankan  8)

Men jag håller med - otroligt konstigt sätt att stämpla.

Å dessutom - otroligt konstig rubrik om man inte är så kvicktänkt "Tsämpelj-vel". Jag fattade ingenting och var därför tvungnen att öppna  :P

/Micke

Alfons_Helikopter skrev:
Det sitter en stor stämpel, hela brädans bredd, 10-12 cm in på brädan. Trallhyvlat, tryckinpregnerat.

Morr  >:(
Men det är väl ett mindre problem egentligen..Skall man göra det seriöst så fimpar man bort mellan 5 och 10 cm på ändträt ju :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.