Byggmaterial & Byggteknik
Lillblomma: Då är det alltså DÄRFÖR de är så hiskeligt dyra... Men kanske kan man satsa på nån annan glidyta? Det finns ju rutschkanor i plast... //A
trojlee: här i Norrland har vi rätt rejält med tjäle vilket gör att jag vill gjuta rätt djupt dvs tjälfritt. Hur har ni gjort ni som har gjutit med papp?Vad behöver man för diameter på gjutröret? mvh M
jon_h: Ja, det låter faktiskt konstigt. Något sådant har jag inte upplevt.
Ahlbom: I den gamla trossbotten som jag tog bort i ett rum så låg det tidningar från 1936 som var helt intakta, så tidningar borde kunna hålla om de får hålla sig torra :)
Fasting65: Hur långt är ett snöre? En påbyggnad kan bli precis hur dyr som helst. Fördelen att bygga på en våning är att du slipper norpa av tomtytan....Nackdelen är väl att du får en trappa i huset. Kan bli jobbigt vid hög ålder. Sen kan det bli lite komplicerat att bygga uppåt när man river taket, fraktar upp byggmaterial, drar nya värmerör, el, ventilation, ev förstärker bjälklag osv
OlaF: Nu kan jag inget om sprängning men själv skulle jag aldrig våga mig på att spränga så nära hus och hem. Vad tar ett proffs för att göra jobbet? Tänkte att det kanske kan vara värt det jämfört med risken att få följdskador på huset, som kanske inte ens täcks av försäkring?
imported_Byggaren: [citat] Det beror om du gick ut högstadiet med godkänt i matte :rolleyes: *skojar tbx* Eller rättare sagt: vilken virkeskvalitet du rör dig med. (Kräver godkänt i svenska för att kunna läsa innantill.)
Snaskpelle: De brukar kallas "sammansatta (trä)produkter". Inte så fantasifullt.
imported_Byggaren: [citat] Jag skulle nog ha vänt på det eftersom högbenen är utsatta för böjande moment till följd av egenvikt, snö- och vindlaster, medan underramen (inte underarmen, den sitter mellan armbågen och handleden) är utsatt för nästan enbart dragkraft (dimensioneras för egenvikt + vikten av ett undertak samt isolering, som inte ger något stort böjande moment och därtill hålls uppe av
Forsberg: Jag har härjat lös i köket och med det knackat ner gammalt kakel på en murstock. Men med kaklet följde även stora delar puts, och det slutade med att jag gjorde muren helt tegelren. Så frågan är vad använder jag sen, har hört att det kan vara lite halvsöligt ett puttsa upp den igen, så finns det något typ gippsbruk/spackel som är lite fastare i konsistensen och där med lättare
imported_Byggaren: Om de är av plast kan du höra med Plastisol. Om de är av plåt kan du höra med Lindab.
-David-: Kan bara tipsa om Bynor.se Ganska färska på nätet, men en otrolig servicekänsla - och som till skillnad till Rinkaby gärna hjälper till med lösningar. Har själv handlat där några ggr och är toknöjd. Sen att deras "policy" är att alltid vara billigare än Rinkaby gör ju inget.....
nike-72: tusen tack Staffan!! Helt rätt, dom hade utgått från murstocken:) Nu sitter fem av tio konsoller uppe, en hyllrad kvar, blir för en gångs skull precis som bilden jag hade i huvudet när jag först såg golvet. schysst att folk tar sig tid med andras problem, härligt forum detta:)
Snaskpelle: Det är klart att det används träreglar. Vissa kunder kräver det pga av olika skäl, (bla miljötänkande och stabilitet för alla plåtreglar är ju inte skapta lika :) ), sen är det enklare och snabbare för byggföretagen med plåt när man har duktiga snickare med rätt prylar. :) För de flesta hemmafixare tror jag träreglar är ett enklare och bättre alternativ.
Mikael_L: [citat] Ja, dåså ... :) :D Jag skulle absolut inte öda någon tid på att tejpa där det sen ska på ngn byggskiva eller annan regel etc. Allt luftflöde är ju omöjligt då. Det skulle kanske vara en ide att lägga på en tape som extra säkerhet om det är något ställe som pga mekanisk påverkan det kan bli en slitning, kanske nåt innerhörn t.ex. Så om det råkar hända så finns det
imported_Byggaren: Byggde en 4-sistig 'rolls' till våra barnbarn för två år sen med rattstyrning. Styrningen löste jag med wire i bowdenkabel inköpt hos 'classe'. Själva hjulupphängningen med spindelbult och beslag (för att klara av att innerhjulet ska vrida sig lite mer än ytterhjulet p.g.a. mindre svängradie och ändå ha 'toe-in' rakt fram för att kunna köra rakt utan att slingra) svetsade en kompis
pinebar: Spännande! Jag ser också fram mot att följa ditt projekt. Jag hoppas också att du har någon annanstans att bo medan du bygger som värst. Lycka till!
unigas: Vi har fått en redogörelse för vad som händer när mineralull upphettas, vad nytt står i rapporten (som du ju hade läst men ändå tycker ska bli spännande att se?) Vad som händer med den mineralull jag slänger på tippen vet jag. Den hamnar i deponi då den inte är brännbar tillsammans med keramik, gipsskivor osv. Detta kan ju naturligtvis skilja sig åt mellan olika kommuner och hur
ByggaNytt: Reste väggarna i sektioner ~4m annars blir de rätt tunga... Hammarband går utmärkt att skarva på en väggregel! [bild] http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/vagg.jpg
JockeGbg: Ok, tackar för tipsen. Ska kolla upp om jag hittar någon lämplig hålsåg.
handersson: Jag glömde en skiva fiberarmerade rep-gips på släpet en sommarnatt, och skivan stack ut ca 50 cm och visst hade den blivit böjd av fukten/daggen. Har sedan sett på Fredells (Stockholm) att man fuktar repgipsen och sedan böjer, så visst går det.....
TorpAnders: Tar upp denna igen då det nu är aktuellt med fönsterbyten. (dörren är ännu inte gjord) Vi ska på nedre våningen sätta in större fönster som blir +20cm på höjden. Då kommer fönstret att sitta 10cm under innertaket, det innebär att en hel stock uppåt ska kapas bort. Dvs den stock som nästan ligger i nivå med golvbjälklaget i huset. Kan det innebära någon risk med detta, med
Faidros: [citat] Ja, "missionärsställningen" kanske blir tråkig i längden.