42 377 läst ·
28 svar
42k läst
28 svar
ny metod som ersätter snigeldynamiten..?
Faktiskt ingen större skillnad på civil kemit och kronans deg. Skillnaden brukar utgöras av det faktum att man aldrig betalar för degen så där snålar man inte.
Ps fälla träd och riva upp stubbar går fort med tillräckliga mängder pentyl ds
Ps fälla träd och riva upp stubbar går fort med tillräckliga mängder pentyl ds
Kan man köpa pentylbaserad sprängdeg civilt? Mina instruktörer påstod att det inte gick, men de kanske bara lurades. Vår sprängdeg kostade något i stil med 40 kr/kg när jag gick sprängkursen. Vi betalade givetvis inte själva, men eftersom det fanns en begränsad budget så var även mängden deg begränsad.mats_o skrev:
Vad det gäller stubbar så provade vi skillnaden mellan bondedynamit och sprängdeg på just stubbar. Bondedynamiten skickade iväg stuben på en liten flygtur. Sprängdegen lät visserligen stubben stå kvar, men sopade bort all jord under den. Det var bara att såga av de rötter som satt kvar och släpa bort stubben.
Den vi förbrukade hadde inte mil märkningar utan civila på svenska så den måste ha varit avsedd för civil marknad. kanske mer för rivningsfirmor och dylikt som behöver mycket kraft på liten yta. ska man bara spränga berg eller så så är det ju bara att ladda mer i ett större hål normalt
Så som jag förstod det när man utbildades i sprängning i kronans tjänst så var skillnaden på sprängdegen och det man använder för att spränga berg att den militära brinner fortare och passar till att "klippa" av saker medan när man spränger berg vill ha nåt som flyttar stora massor inte bara spränger småflis av en mindre yta.
Angående flygande saker så rensade vi stridsvagnshinder med valfri mängd deg. en gammal pansarplåt från en stridsvagn (150 kg) flyttade sig ca 100 meter ;D fet jävla smäll!
Angående flygande saker så rensade vi stridsvagnshinder med valfri mängd deg. en gammal pansarplåt från en stridsvagn (150 kg) flyttade sig ca 100 meter ;D fet jävla smäll!
Stämmer. Detonationshastigheten på deg och liknande medel är betydlig högre än för tex dynamit och flytande nitratbaserade sprängämnen. Du får dessutom ut mer effekt per volymenhet i degen, men du får betala för det med prislappen.
fri sprängning är kul. Jag "råkar" veta att ta ett halvtonsblock och förvandla det till grus, bara man har deg och detonatorer så det räcker, blev väl 0-100 i den grussorten.....
fri sprängning är kul. Jag "råkar" veta att ta ett halvtonsblock och förvandla det till grus, bara man har deg och detonatorer så det räcker, blev väl 0-100 i den grussorten.....
Tjena!
Lyfter denna tråd igen då den blivit alltmer aktuell för mig. Verkar som om ni är många som kan detta med sprängning, så nu får ni allt tipsa mig tack
Lägger in en bild så ni bättre förstår mina planer. Problemet är väl bla stödmuren el dom 2 blivande poolväggarna, vill ju helst inte att dom spricker . Tror det är ca 10 m3 som skall bort. Så vad tror ni, Boulder Buster/stenspräckare, safes el snigeldynamit? Eller ett sprängar proffs som tar X-kr m3?
Mvh Z
Lyfter denna tråd igen då den blivit alltmer aktuell för mig. Verkar som om ni är många som kan detta med sprängning, så nu får ni allt tipsa mig tack
Mvh Z
Oj!
Till och börja med kan du glömma muren. Finns inga möjligheter att du kan spara den.
Om det är urberg och du ska spränga neråt 1m eller mer i marken så kan du glömma stenspräckare också. I ditt fall så är det effektivare grejor som gäller. Det krävs stora krafter för att spränga berg som är förankrat neråt.
Dessutom verkar huset ligga alldeles för nära för att det inte ska ta skada. Hade jag varit du skulle jag satsa på en ovanjord pool eller lägga poolen på ett ställe där det inte finns så mycket berg som måste bort.
Sorry, men det kommer bli svårt att få till det utan att lägga en massa pengar.
/CC
Till och börja med kan du glömma muren. Finns inga möjligheter att du kan spara den.
Om det är urberg och du ska spränga neråt 1m eller mer i marken så kan du glömma stenspräckare också. I ditt fall så är det effektivare grejor som gäller. Det krävs stora krafter för att spränga berg som är förankrat neråt.
Dessutom verkar huset ligga alldeles för nära för att det inte ska ta skada. Hade jag varit du skulle jag satsa på en ovanjord pool eller lägga poolen på ett ställe där det inte finns så mycket berg som måste bort.
Sorry, men det kommer bli svårt att få till det utan att lägga en massa pengar.
/CC
Nedrans, misstänkte nästan det
Vad tror du om att jobba sig uppåt med snigeldynamit? Det är förmodligen inte vad du menar med"effektivare grejor" . Tar längre tid men jag har tålamod och är en seg jävel
Målet är att börja gjuta i vår.
Om du har riktigt mycket tålamod så borde du pröva med stenspräckare och se hur mycket tålamod du verkligen har. Hyr utrustningen ihop med en Cobra en helg så märker du efter ett tag om det kommer gå eller inte och du kan uppskatta hur dyrt det kommer bli. Mycket beror på hur hårt berget är. Jag har stenhårt berg på min tomt, men det är skiktat som skiffer och spricker lätt. Ditt berg kanske beter sig på ett helt annat sätt, vem vet.
Stenspräckare är minst 10 gånger effektivare än snigeldynamit och berget flyttar på sig vilket är ett absolut måste i ditt fall. Snigeldynamit gör bara att berget spricker i bästa fall
Tänk dig själv hur jobbigt det är att spetta upp berg som bara spuckit upp några decimeter. Du får inget fäste med spettet och du har inget att ta spjärn emot. Jag skulle skippat testet med snigeldynamit om jag vore som du.
När du testar med stenspräckare. Förbered dig väl med rätt utrustning:
1. Vattenslang med pistolmunstycke
2. Rejäl presenning mot stensplitter (gummimatta hyr du samtidigt som stenspräckaren, men den skyddar inte fönsterrutor och övriga huset mot splitter.
3. Visselpipa för att varna grannar inför varje skott
4. Hörselskydd
5. Arbetsskor med stålhätta
6. Kilar
7. Stor och liten slägga
8. Skottkärra
9. Skyffel
10. Extra bensin och olja till Cobran (man gör slut på minst 10 liter under en helg)
11. Två rejäla spett. Köp ett nytt med vasst egg.
12. Jobbarkompis (mattan är tung och man bör vara två som delar på borrandet och spettandet)
Lycka Till!
/CC
Stenspräckare är minst 10 gånger effektivare än snigeldynamit och berget flyttar på sig vilket är ett absolut måste i ditt fall. Snigeldynamit gör bara att berget spricker i bästa fall
När du testar med stenspräckare. Förbered dig väl med rätt utrustning:
1. Vattenslang med pistolmunstycke
2. Rejäl presenning mot stensplitter (gummimatta hyr du samtidigt som stenspräckaren, men den skyddar inte fönsterrutor och övriga huset mot splitter.
3. Visselpipa för att varna grannar inför varje skott
4. Hörselskydd
5. Arbetsskor med stålhätta
6. Kilar
7. Stor och liten slägga
8. Skottkärra
9. Skyffel
10. Extra bensin och olja till Cobran (man gör slut på minst 10 liter under en helg)
11. Två rejäla spett. Köp ett nytt med vasst egg.
12. Jobbarkompis (mattan är tung och man bör vara två som delar på borrandet och spettandet)
Lycka Till!
/CC
Produkter som diskuteras: "Hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Ok, men det verkar som om stenspräckare är lite för kraftiga grejor. Tror du att man kan klara muren från att inte bli skadad? Det behövs inte sprängas dikt muren utan ca 20-30cm ifrån då jag ändå tänkt gjuta en stödklack/mur på insidan den befintliga muren ca 50cm hög och 10cm bred. Det viktiga är att få djupet i mitten och inte längs muren/poolväggen. Så det kanske går men stenspräckare ändå?
Har bärlinor för altan i stödmuren samt att den är tänkt att bli poolvägg också, så sprickor är inget bra
Skulle ha sprängt innan stödmur och altan byggdes om man nu får vara lite efterklok, men då hade jag åandra sidan inga poolplaner.
Kanon bra med alla tips, tack!
Har bärlinor för altan i stödmuren samt att den är tänkt att bli poolvägg också, så sprickor är inget bra
Kanon bra med alla tips, tack!
Lyfter en gammal trådFein skrev:Kan tyvärr meddela alla laglydiga att man måste ha sprängkort för att använda stenspräckaren. Tror inte man behöver det för att köpa eller förvara, frakta osv. men skulle det gå illa när du spränger så är det nog mindre bra. Tror att det var för att om man "boostar" med typ tre laddningar i ett hål så får man samma effekt som dynamit.
Enligt vad jag kan läsa mig till så krävs inte sprängkort för vare sig Stenspräckaren eller SAFEX. Enda kravet är att man har fyllt 18 år och tillgodogjort sig tillverkarens säkerhetsföreskrifter. Vägverket Produktion anser dock att föreskrifterna för Stenspräckaren är bristfälliga och kräver "ett större mått av försiktighet vad gäller laddning och säkerhetsavstånd".
Från SAFEX hemisda
Från Vägverket Produktion om Stenspräckaren.Vad finns det för krav på SAFEXanvändare?
Leverantören av SAFEX vänder sig framförallt till kunniga och verksamma inom berg, bygg-, rivnings- och anläggningsbranschen och företrädelsevis till personer med erfarenhet av spräckning, rivning och sprängning. SAFEX får endast användas för avsett ändamål, dvs spräckning av berg, betong samt större stenar. Lägsta åldergräns är 18 år. Användare skall ha tillgodogjort sig och följa leverantörens mer omfattande användarmanual med säkerhetsföreskrifter. Eget förbrukningsförråd skall förvaras i låst plåtskåp.
Stenspräckaren är en bärbar utrustning som främst användes vid
skut/stensprängning (spräckning) samt vid spräckning av betong.
Stenspräckaren får förvärvas från 18 års ålder och kräver inte sprängkort. För att få bästa resultat ska volymen vara 1-2 m³ och ha en höjd på minst 1 m samt 2 friliggande ytor.
Vid användning av denna metod ska användarmanualen följas noggrant! Säkerhetsföreskrifterna från tillverkaren är inte helt tillfredsställande utan kräver ett större mått av försiktighet vad gäller laddning och säkerhetsavstånd.
Nu kan jag inget om sprängning men själv skulle jag aldrig våga mig på att spränga så nära hus och hem. Vad tar ett proffs för att göra jobbet? Tänkte att det kanske kan vara värt det jämfört med risken att få följdskador på huset, som kanske inte ens täcks av försäkring?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden