Nu börjar snart mina planer på att höja och bygga till mitt stenhus, 1.5-plans +källare från -54, närma sig det riktiga planeringsstadiet efter att hittills varit vidlyftiga drömmar.

Det "endstate" som jag har med det hela är att är att när det hela är färdigt så har huset kompletterats med en utbyggnad i vinkel på 6x6m och hela huset är taklyft till att vara ett 2-plans.

Mina stora inspirationskällor här på forumet har varit Robert och Ninas byggdagbok - hur man bygger ut en 1-plansvilla till en 2-plansvilla och : : : PineBar.com : : : som sagt kan man se mitt storprojekt som en kombo av dessa men med ett stenhus som bas för det hela.

Det blir ju som en helt nu huskropp med källare som står bredvid det gamla huset och sedan en fullsize övervåning på dessa.

Så som jag "tänkt" det hela så skulle det först göras en välisolerad platta i höjd med källargolvet sedan muras källarväggar och på det gjutas ett betongbjälklag så långt är allt utom det välisolerade källargolvet gjort som från tidernas begynnelse -54.
Därefter skulle det resas en lösvirkesstomme och det gamla huset skulle få ett taklyft till full 2-planshöjd också med en stomme i lösvirke.
Hela kalaset skulle sedan utegipsas och mineralull-isoleras och tjockputsas detta skulle även göras på den gamla huskroppen för att få en ny yta på hela huset.

Kan ni "se" det hela framför er?

Jag kommer förtydliga mig om det finnes önskvärt och alla synpunkter är väldigt välkommna.

Kul med storslagna projekt. Hoppas du har pausat bekantskapen med alla dina vänner, klippt av TV-antennsladden och involverat din sambo i projektet.

En fråga dock...
Om nu huset är byggt i sten; varför inte fortsätta bygga på samma sätt?

Jodå de första kriterierna är redan uppfyllda.

Tanken med att bygga i lösvirke är först och främst att jag har uppfattningen att det går fortare att komma till ett läge där man får ett tak på det hela.

Även den parametern att jag upplever det hela som en lättare konstruktion både vikt- och teknikmässigt.

Tyvärr är jag inte byggnadsingengör eller motsv. utan bara :rolleyes: ett simpelt smörjtroll.
Däremot så har jag tidigare hjälpt till vid lösvirkesbyggnation men har bara erfarenhet av att riva lättbetongskonstruktioner...

Spännande!

Jag ser också fram mot att följa ditt projekt. Jag hoppas också att du har någon annanstans att bo medan du bygger som värst.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.