Byggmaterial & Byggteknik
ByggPutte: Du kan ju ha plåtregel i taket. Pottorna finns i olika storlek. Mvh Putte
Linus_E: men när de regnar då ? aja.. hur ska man få få rent skitet... mossa o skit..
imported_peter: [citat] TACK!!! det var precis detta jag var ute efter. kollade ävern in länken ovan, den sa samma sak.
snuttjulle: Det svåra är nog att få skorstenen att hålla om du försöker gräva undan det den står på. Går ev att bära av den runt om men det låter som ett riskprojekt.
tomas_mandorf: Har gjort egna fönsterbrädor av stavlimmad ek, ca 20 cm. fungera mycket bra och är som du säger väldigt snyggt tillsammans med de vita väggarna.
BAS: Jag köpte mina HEB balkar här: Bengtssons smide Ring för pris.
Dice: Det är en hel del dörrar och fönster, beslut är taget om att vi gipsar alla väggar, och byter foder, men jag får tacka för tipsen, det blev t om så att vi byter ut ett fönster när vi ändå håller på.
yens: Fördelen jag märkte när jag testade clipsen var att man kan "snäppa" dit dem på primären, och sedan kan man klämma ihop sekundären lite och få till det. Jag var först orolig att man var tvungen att köra i clipsen från kanten på reglarna, men det slapp jag. Till mitt kökstak borde det bli ungefär 50 clips, á 6 kronor, man får väl fundera på om det är värt det...
Snaskpelle: Infästningen ska rimligtvis ingå i deras beskrivning, fråga dem.
imported_Byggaren: Det enklaste är givetvis att regla upp väggar p.b.s. om blivande trappöppningen på en syll och lägga ett s.k. hammarband över toppen på reglarna som kapas så att de står stumt mellan syll och hammarband. Sen såga upp öppningen. Lämplig dimension på de stående reglarna (cc 600) och syllen är 45x95. Hammarbandet bör vara en 45 x145 på högkant som du fäller in i toppen på de
linc: Som det ser ut nu har locket varit helt tillskruvat och kylskåpet har stått precis bredvid. Det jag vill göra är att flytta kylen så långt mot väggen som det bara går för att få ett par centimeters utrymme till när man står och diskar vid diskhon. Det är en etta med en _liten_ kokvrå så varje centimeter gör det bättre. Var kan det annars finnas ventilation i lägenheten? Vid
imported_Byggaren: Om du menar väggen parallellt gavlarna är den sannolikt inte bärande. Däremot kan den vara vindavstyvande, även om det är högst osannolikt på den korta längd som huset har. (Den funktionen brukar tilldelas gavlarna.) Menar du väggen parallellt takfot/-nock ut mot takfoten, är det svårt att avgöra med bara dessa uppgifter. Det beror på hur takstolen är utförd. Vad jag kan se av
Mikael_L: [citat] Sen är det ju så att man kan inte jämföra spik och skruvhål i diffspärren när den ligger i press mellan två material, t.ex. mellan regel och väggskiva och när det är ett "friliggande" hål i plasten. För problemet med hål i diffspärren är i huvudsak att där kan fuktig inomhusluft formligen spruta in i den konstruktion som ska skyddas mot fukt, t.ex. om det har blivit
jon_h: Gör så du. Du kan ju alltid slänga in en annons här också, under "säljes".
fn76: Ok. Det var en smart typ av stålregel. Man lär sig nya saker varje dag. Jag ska söka mer ang. denna byggmetod men det verkar vara svårt för självbyggaren, bara prefab verkar det som. Tack för att ni lägger er tid och tankekraft på mina frågor.
Svanteson: Pysslarn - Låter som att det är nåt liknande i min lägenhet. Din beskrivning låter mest rimlig. Suck... :( Ska det göras riktigt så är det väl rivning av väggar, upp med nytt regelverk och på med gips som gäller. Får bli ett framtida projekt... Tack för alla svar! Mvh/Nicklas
jon_h: Ja, K14 är det i särklass mest lättflytande jag har använt.
jon_h: Klart de klarar sig, jag har aldrig sagt någonting annat. Det verkar som att du inte läser det jag skriver. Och som jag skrev i den andra tråden, de vibrationer som uppstår när man hoppar på golvet när det ligger på 1200 c/c är inte okej enligt nuvarande konstruktionskrav. Det håller såklart, men det anses inte leva upp till de krav man kan ställa på en modern konstruktion. Därför
Larsa: Spaljen skall inte ha ngn bärande funktion. Vad det gäller sättsteg så finns det vad jag vet regler på hur stort mellanrum man får ha mellan stegen pga risken för att barn skall fastna/falla igenom. Vad som gäller vet jag däremot inte. Tänk även på att sättstegen kan ha viss dämpande effekt för ljud mellan våningarna.
Larsa: Takkonstruktionen är ju smidig då det blir högt till tak och luftigt, men den lämpar sig inte så bra för längre avstånd. Att skarva takreglarna kommer inte fungera. Jag skulle tro att du får spara mellanväggen eller ersätta den med en balk om det finns plats. Någon sorts stöd lär du behöva efter som det blir 5,4m spännvidd. Andra alternativet är ju att riva det gamla taket och
tob_ekl: mycket bra och tack. en dunkare får det bli och samma tjocklek som betongen innan. jag gör så.
Linnex: Lägg bjälklaget på syll. Väggen som går tvärs bjälklaget så slå vid behov kottlingar i ändarna på bjälklaget och ställ ytterväggen PÅ bjälklaget. Väggen som skall gå längst med bjälklaget ställer du väggen på syllen och MOT bjälklaget.
holulf: Jag har ett nybyggt källarrum som är uppbyggt av 25 cm Leca, isolerat med platonmembran, platonmatta och 70 mm cellplast på utsidan. Rummet är byggt på en betongplatta med 300 mm isolering i plattan samt vattenburen golvvärme. Nu ska rummet användas av vår son som ett ungdomsrum och därför vill vi isolera rummet på insidan så att väggarna inte "känns kalla", hur gör vi?? 1. Ska vi
ornet: som nån skrev tidigare. -Det är inga problem med tejpen, det är värre med klistret- skarvtejp till diffusionsplast finns hos bygghandlarn. Min var illgrön.
Snaskpelle: Arcways Stair CAD Blocks Stairs - Architects detail sheets : JELD-WEN Windows and Doors Staircase Photo Gallery - Stair Style Catalog /pelle
Snaskpelle: Det kan ju helt enkel vara så att om arkitekt/byggare använder en beprövad metod och det inte funkar så bra så kan man åtminstone hänvisa till att den är beprövad. Använder de en ovanlig som inte funkar kan de räkna med att få ta dryga kostnader för att ersätta den med något annat... Vad hade du valt? ;-) Att i detalj definiera hur det ska byggas från Boverket är något som man
MathiasS: [citat] Efter att ha sågat ut några fönster i siporex är mitt tips att hålla sig till fogsvansen - det dammar som fan ändå. Med vinkelslip som rökmaskin tror jag man tröttnar innan man är klar. Det går lätt att såga i siporexen och armeringen ligger antagligen lodrätt så det ska inte vara ett problem. Det är lätt att såga väldigt exakt även med en handsåg.