Har köpt rivet virke 50x150 mycket billigt.Funderar på att använda samma dimension till golvbjälkar,väggstolpar,hammarband och tillverka takstolarna också av samma dimension.(Till syllen har jag köpt några bitar 100x200).Är det OK att köra samma dimension till husstommen?

Det beror naturligtvis på vad du ska bygga för hus.

Det beror naturligtvis först och främst på huset men generellt så har jag fått för mig att 150 är lite klent för takstolar om du ska ha vanlig 1.20 mått mellan dem. Minskar man måttet mellan takstolarna så minskas ju belastningen och därmed går det med klenare virke också

Det är en sommarstuga på 48 kvm.Vad beträffar takstolar så har jag sett rintningar där överarmarna är 45x145,men underarmen är en aning mer 45x175.I så fall ska jag ha lite krafigare material till underarmen.Resten är OK?

Vad ska du ha för takbeläggning? Vilka snölaster (beror på takvinkel och plats i landet)? Vad blir det för spännvidder?

Ingen i världen kan dimensionera en kåk utan att veta hur huset kommer se ut och vilka laster det kommer röra sig om.

Jag ska ha takplåt.Spännvidden är 5400.Snölasten vet jag inte hur man beräkna,men zonen är västerbotten.Takvinkel tänkte jag på 27.Har sett folk däruppe sätta upp stugor på några dagar.Det såg inte så svårt ut.Ingen har inredd vind som belastar takstolar.Har läst att ju större vinkel ju mindre snöbelastning.Kanske ska jag öka vinkeln och då passar dimensionen 50x150.

Mikael_L
Jag kollade Skogsindustriernas byggtips - Enkelstugan.
Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar
Där är det 5,6 meter mellan upplagen för takstolarna och dom rekomenderar 220x45 i K24 konstruktionsvirke för takstolarna. Jag vet inte om dom överdimensionerar, men varför skulle dom göra det?, är det korrekt så tror jag inte ni ska tillverka takstolar med 150x50.

Iofs finns det andra takstolstyper, t.ex. W-fackverkare tror jag klarar sig med klenare virke, men jag har dock ingen sådan kunskap.

Däremot tycker jag erat virke borde passa bra att använda till syll, reglar och hammarband i alla väggar, då får ni 145mm isolering, verkar rätt vettigt för en stuga som inte används året om. Vill ni ha bättre isolering än det så korsreglar ni med 45x45 + en extra 45mm isolering.

Tack så hemst mycket för svaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.