Byggmaterial & Byggteknik
Mats: Inget problem med formen inte. Om man ser den ovanifrån så är tanken så här XXXXXXXXXXXXXXXXX XBBBBBBBBBBB Y YYYYYYYYYYYYY Dvs X är ett liggande L bestående av en långsida och en kortsida. Samma sak med y och sen låter jag reglarna på kortsiforna överlappa varandra. Tänkte borra ett hål igenom och sätta en stum armeringsjärn som sprint. Vid rivning drar man ur sprintarna och delar
kinshasa: Tackar Jon, jag siktar nog in mig på det första av dom alternativen. MvH Jörgen
zachris: Jättefin bild - nu förstår jag hur mycket enklare det blir ifall balkarna är av samma typ! :) Skulle man ändå välja en mindre balk antar jag att man vill gå ned så mycket i dimension så att den får plats "inuti" den större balken utan massa kapande, etc.?
Hans_Nordstrand: Ett enkelt sätt att göra plinthål i lera är med en jordborr. Sedan kan man gjuta direkt i hålen. Då blir det ju ingen sula under, men om leran inte är alltför lös, räcker det nog till för en så lätt byggnad. Hans
ByggaNytt: En tidigare tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41593-hur-limma-gips-mot-lecavaegg.html
taxen77: Nu har vi byggt väggen så vi får hoppas att vi gjort rätt... Vi kollade med en sotare och vi fick regla med träregel för det gick inga varma kanaler på den sidan. Inspektion med kamera borde kunna göras där fläkten går igenom väggen, om det skulle behövas.
B6304S1: Då har jag beslutat att jag ska gjuta upp med EPS Cement. Men jag har lite fler frågor... Tanken är att jag ska köra med både vattenburen golvvärme och komplettera med elvärme för sommardrift. Tänkte köra med PEX rör. * Vad för diameter på PEX röret bör jag använda? (12 eller 20 mm?) * Villken typ av elgolvvärme; T2 Blå eller den där riktigt tunna som ligger på en färdig
pinebar: Klart det spelar roll! De syns ju lika mycket som eventuella knutar. Svarta skulle jag bara välja om någon av färgerna på huset är svart. Det är väl lämpligt att välja någon färg som smälter in i husets färgsättning? På vårt ljusgrön/vita hus skulle svarta se jättekonstigt ut.
esox71: Ja det är ju svårt det där. Vi har också vitt mexi med bruna trädetaljer. Har bytt ut fönstrena och har nu vita karmar. Har satt vita plåtar och håller på med vita foder just nu. En del menar att man förstör karaktären hos mexihuset om man tar bort den skarpa kontrasten mellan mörkt och ljust. Själv tycker jag bara att det är att blåsa på och blir det kasst så är det inte
ByggaNytt: http://www.norgips.se/file?dnl=SE%2Fprojektering%2Fvaggar_stalstomme%2FGenerella_anvisningar.pdf
Semiel: Jag har ett tjusigt garage från -56, byggt på detta vis. har grävt längs med långsidan för att dränera en del fukt genomslag genom väggen... men tänker inte göra mer förrän jag löst ovansidan... möjligen skall jag även leda bort vattnet så att det inte rinner rätt ner längs med väggen.. Vore kul att höra hur det gick för er?!
jeppeknaster: Easycover är betydligt lättare än att hålla på med än renoveringsgips. Spackla bara igen de hål ni har och se till att inget sticker ut. Har ni väggar som är ojämna/vågiga så hjälper inte gips heller eftersom det följer väggens konturer. Tänk också på att använda våtrumslim och stryk på ordentligt eftersom den suger rejält. I skarvarna överlappar nån cm och skär igenom
Mikael_L: Det verkar bli en lätt match att spackla upp till exakt rätt nivå. Skönt att det blev bra!
stiffen72: Puffar igen för frågan..finns det något man skulle föredra på en förstorad friggebod som är 3.6m bred o 5.2m lång?
Ingenjören: Håller med it-snubben! Jag limmade vår pärlspont på gipsskiva med vanligt trälim - fungerade utmärkt! Vridna panelbitar sorteras naturligtvis bort i förväg. Det går bra att fästa med en spik i sponten här och där tills limmet torkat. /Ingenjören
Karl_Malmqvist: Jag har ingen aning om vad trivselhus kommer att tycka. Att bygga en bärlina med en balk istället för bärande väggar bryter inte mot några föreskrifter (kolla byggreglerna i norge först). De kan säkert ta bra betalt för att frångå sina standardlösningar men jag gissar att de inte tänker vägra bygga det.
klaskarlsson: Isoleringen låter som den jag kommer ha i mitt fritidshus - inte som den man brukar ha i nybyggda permanenthus. Men som ngn ovan sa - frågan är om det är ngt annat då man borde kunna få upp temperaturen över 20 grader iaf - även om det kostar en del el då förstås. 500 tkr - dyrt ? Well - det beror ju på hur stort huset är. För ett 45-60 kvm hus är nog det inte helt orimligt om
pinebar: Vår vass satt med hönsnät spikat på ungefär varje dm2. Om man på något vis kan fräsa bort bara putsen och vassen så borde resten sitta kvar. Vårt satt jättehårt. Vi fick använda kofot för att dra ner det. Men jag tror att det kan bli svårt att spackla till det sedan så att det blir likadant som den gamla putsen.
naresjo: Stolpen är en limträstolpe 90x90, fin fn kvalitet! Troligen är det balkskon och själva insfästningen som inte håller. Nu provar jag med nya järn och ränna. Funkar inte det så såg jag snygga granitstolpar för lite mindre än 2500 kr styck. Och få rjag hålla på ett tag till så är jag snart uppe i den summan...:)
krillecurry: Jag köpte två bra borr, en 2mm metall o en 5mm betong. Borrade sönder den lilla stumpen och körde på LÅGA VARV med betongborret. Den skar som en kniv i smör genom betongen med den lilla jula-slagborren. Tack för alla svar o tips, man lär så länge man lever =D
Mellanbarn: [citat] Nej, dom är ju inte likformiga om man tänker efter. :o Min vinkel B är bara hälften av vinkeln A. Tur att min mattelärare inte ser detta. Måste räkna om och se hur halva vinkeln kan ge halva svaret. Får tacka mattiaswahlberg för en bra sida.
jon_h: Vilka byggare pratar du om då? Inte snickaren du nämnde längre upp i tråden i alla fall. De som har det argumentet vet inte vad de pratar om. Detta är en beprövad konstruktion, en av två som är tillåtna i PER's branschregler. Dessutom är det en konstruktion som alla spackelleverantörer och alla försäkringsbolag godkänner. Det förekommer inte att det blir problem med den här
Mats: "Posta inte samma fråga under flera rubriker. " Stänger denna Mats Moderator
jon_h: Det spelar inte så väldigt stor roll. Det du ska kolla efter är hur högt det går att bygga, och att det går att dra spacklet till noll i tjocklek.
taxen77: Enl. bifogad skiss (ej så skalenlig...) vill vi göra en ny liten vägg för att vi ska få ett hörne att ställa en kamin mot. Väggen ska gå 90 grader ut från murstocken och på baksidan av den kommer en köksbänk att gå. Jag har några frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med :) 1) Förslag på vad vi ska mura med - tegelsten, multiplattor, lättbetongblock, annat? Vi ska ju ha en