Hej!
Har hört rykten om att det finns något som ersatt snigeldynamiten. Det skall vara ngn typ av sprängmedel. Troligtvis mindre explosivt och farligt än dynamit men skall funka på berg och sten. Detta får även användas av vanliga svenssons. Någon som vet?
Mvh Z
Har hört rykten om att det finns något som ersatt snigeldynamiten. Det skall vara ngn typ av sprängmedel. Troligtvis mindre explosivt och farligt än dynamit men skall funka på berg och sten. Detta får även användas av vanliga svenssons. Någon som vet?
Mvh Z
Boulder Buster heter de där små skotten..
EDIT: Eller ja, Boulder Buster är ett utmärkt alternativ till snigeldynamit, vet dock ej om det var det du menade..?
http://www.sbteknik.se/Frameset_Content.asp?SubPage=3&HeadPage=212
Denna har jag använt ett par ggr med kanonresultat..
EDIT: Eller ja, Boulder Buster är ett utmärkt alternativ till snigeldynamit, vet dock ej om det var det du menade..?
http://www.sbteknik.se/Frameset_Content.asp?SubPage=3&HeadPage=212
Denna har jag använt ett par ggr med kanonresultat..
Kanon, det där ser ut att funka bra. Skall ner i berget en bit för ett poolbygge.
Har provar snigeln förrut men man är väl för rastlös för att vänta på verkan
Hoppas dom har det på Cramo då jag förmodligen hyr borren där. Tack för hjälpen!
Har provar snigeln förrut men man är väl för rastlös för att vänta på verkan
Stenspräckare är ett annat namn för samma sak. Man använder krutladdingar. En tändladdning och ev en booster laddning. Jag har sprängt bort 6 kubik berg med denna metoden och jag kan starkt rekommendera det. Kul är det också
. Om du ska ner i ett berg ska du absolut använda dig av en metod som flyttar sten. Snigeldynamit ser bara till att det spricker i bästa fall.
Det finns också en metod som heter safex, men jag har inte testat det själv.
/CC
Det finns också en metod som heter safex, men jag har inte testat det själv.
/CC
Hej, kan du berätta mer om hur du fick bort 6 kubik berg med stenspräckaren? Jag har själv låtit ta bort ca 5 m3 berg med en tryckluftsdriven bergborr och en elektrisk hulk, och det dammade och lät något infernaliskt, så det rekommenderar jag inte.
Jag har fortfarande cirka 5 m3 berg jag skulle vilja ha bort. Men då för det inte låta så väsnas och damma så mycket. När det gällde hulken spräckte den massiv granit häll.
Funkar det även med en "stenspräckare"?
Det jag vill veta är hur många hål du var tvungen att göra och hur långt tid det tog?
När jag lät använda en "hulk" kunde den inte spräcka mer en cirka 20-25 cm stora bergbitar och det behövdes mer än 500 hål och det tog ca 200 mantimmar att spräcka berget. Vilket blev väldigt dyrt i slutänden då Cramo tog ca 3000 kr inkl moms/dag för utrustningen.
Jag har fortfarande cirka 5 m3 berg jag skulle vilja ha bort. Men då för det inte låta så väsnas och damma så mycket. När det gällde hulken spräckte den massiv granit häll.
Funkar det även med en "stenspräckare"?
Det jag vill veta är hur många hål du var tvungen att göra och hur långt tid det tog?
När jag lät använda en "hulk" kunde den inte spräcka mer en cirka 20-25 cm stora bergbitar och det behövdes mer än 500 hål och det tog ca 200 mantimmar att spräcka berget. Vilket blev väldigt dyrt i slutänden då Cramo tog ca 3000 kr inkl moms/dag för utrustningen.
Det var oerhört jobbigt, så mycket kan jag säga och skitigt inte minst. Det jobbiga var att borra hålen och att spätta bort halvlösa stenbumlingar och frakta bort alla sten. Själva sprängningen var bara roligt. Det blev ungefär 10 borrhål per kubik berg skulle jag tippa. Problemet var att inte alla hål kunde användas så effektivt. De var tvungna att vara helt vattentäta för att det skulle bli riktig spräng effekt, sen var det viktigt att man sprängde lagom mycket berg i taget annars lossade inte berget och man fick snällt borra nya hål. Jag registrerade inte exakt hur mycket tid jag la på sprängningen, men jag tror det var 3 eller 4 helger.
/CC
/CC
Kan tyvärr meddela alla laglydiga att man måste ha sprängkort för att använda stenspräckaren. Tror inte man behöver det för att köpa eller förvara, frakta osv. men skulle det gå illa när du spränger så är det nog mindre bra. Tror att det var för att om man "boostar" med typ tre laddningar i ett hål så får man samma effekt som dynamit.
He, he. Märkte det. Hittade en stenbumling i takrännan när jag skulle rensa löv i våras.Fein skrev:
Man behövde inget "sprängarkort för att hyra på vangeskog eller andra hyrfirmor i Göteborg iallafall, men det kanske är användarens ansvar?
/CC
Tror att det är som med bilar. Du behöver inget körkort för att köpa, förvara men du får ju inte bruka. Trist tycker jag, tråkigt om stenbumlingen hamnar på grannen och så torskar man utav bara h-vete för att man inte hade sprängkort.
chris47 skrev:
Vad torskar man på egentligen som amatör ?
Gissar att det inte är helt bra att skjuta sten på grannen även om man har sprängkort :-?
Försäkringsbolagen kanske har synpunkter vad vet jag ?
Själv önskar jag att det fanns berg på tomten...känns på något vis stabilare än torv & lera :
Gissar att det inte är helt bra att skjuta sten på grannen även om man har sprängkort :-?
Försäkringsbolagen kanske har synpunkter vad vet jag ?
Själv önskar jag att det fanns berg på tomten...känns på något vis stabilare än torv & lera :
Det var mest det med försäkringar jag tänkte på.
sen är väl det som är olagligt aldrig till fördel om man åker fast. och det lär man ju göra om man skjuter sten runt hela byn. man kanske till och med kan bli åtalad för vårdslöshet med explosivt ämne. Polisen brukar inte bli glada på de som spränger bankomater och Securitas bilar. De har antagligen inte sprängkort ;D
sen är väl det som är olagligt aldrig till fördel om man åker fast. och det lär man ju göra om man skjuter sten runt hela byn. man kanske till och med kan bli åtalad för vårdslöshet med explosivt ämne. Polisen brukar inte bli glada på de som spränger bankomater och Securitas bilar. De har antagligen inte sprängkort ;D
Ubbe skrev:
Sprängning är farliga grejer ska ni ha klart för er..........när vi sprängde stoppade jag en cyklist på cykelbanan längs tomtgränsen, detta var en flykting som inte förstod ett ord svenska, knappt engelska heller för den delen.
Efter att yppat orden "blast" "explosives" samt "big booom" fick han bråttom att vända på cykeln, jag sa att han bara skulle vänta med att passera en stund.......då kom "big booom" och snabbare än ögat så hade flyktingen släppt cykeln, kastat sig på platt på asfalten med händerna knäppta över bakhuvudet
Stackaren var nog van vid värre "booom"
Vid ett annat tillfälle stoppade jag en grinkärring som kom cyklande, då blev jag utskälld över varför jag inte informerat:
"-Jag har inte läst något i tidningen om någon avspärrning, JAG MÅSTE JU HEM NU!"
Kärringjävel rent ut sagt >
Samtidigt byggdes R50 om någon mil härifrån, flera hundra bilar stoppades vid sprängningarna utan att det annonserades i tidningarna.........men EN kärring som blir stoppad i 2 minuter måste börja gasta :
Efter att yppat orden "blast" "explosives" samt "big booom" fick han bråttom att vända på cykeln, jag sa att han bara skulle vänta med att passera en stund.......då kom "big booom" och snabbare än ögat så hade flyktingen släppt cykeln, kastat sig på platt på asfalten med händerna knäppta över bakhuvudet
Stackaren var nog van vid värre "booom"
Vid ett annat tillfälle stoppade jag en grinkärring som kom cyklande, då blev jag utskälld över varför jag inte informerat:
"-Jag har inte läst något i tidningen om någon avspärrning, JAG MÅSTE JU HEM NU!"
Kärringjävel rent ut sagt >
Samtidigt byggdes R50 om någon mil härifrån, flera hundra bilar stoppades vid sprängningarna utan att det annonserades i tidningarna.........men EN kärring som blir stoppad i 2 minuter måste börja gasta :
Tänk vad mycket roligare det är att spränga militärt! 
Sprängdeg har betydligt bättre klös än allt som finns på den civila marknaden. För att inte tala om att folk har större respekt för avspärrningar ifall det står grönklädda män med automatvapen vid dem...
Sprängdeg har betydligt bättre klös än allt som finns på den civila marknaden. För att inte tala om att folk har större respekt för avspärrningar ifall det står grönklädda män med automatvapen vid dem...