:mad: Hittade ett gammalt köksgolv på logen (11x 3,5) såg framför mig att dessa plank skulle kunna bli ganska snygg bokhylla, kom på att eftersom jag slår ihop 3 st för att få djup, samt att längderna mäter 3m, så behövdes det starka konsoller. Sagt och gjort tillverkade konsoller i bockat vinkeljärn med ett kraftigt armerings järn som stadga. Nu till problemet: konstaterade att väggen som jag ska ha den på inte motsvarade mina förväntningar. bor i ett hus hitflyttat förra sekelskiftet(förmodligen äldre) Rummet jag bygger i mäter 6X4m, innehåller 2 murstockar, är på övervåningen. väggen jag använder går från murstock till yttervägg (3,30m från mustockens slut till yttervägg) trodde först att jag skulle hitta timmer innanför men så var inte fallet, inte ens i ytterväggen som jag skulle använda som avlastning. står därför med ett ny målat rum som om jag fortsätter kommer att se ut som ett såll. har provat både stanleys samt b&d regelfinnare utan resultat( indikerar oavbrutet.) Vart finns reglarna??? undrar om nån vet tex hur nära murstocken är det praxis att börja regla?? hur tätt mellan reglarna är standard??? ( huset är gipsat och inrett i början på -90talet) finns det andra alternativ till att hitta reglar med denna tunga konstruktion?? tex mollyplugg. eftersom jag ska ha 3 hyllplan kan det bli för tungt för en reglad vägg???? efter att ha läst massa andra inlägg på den här sidan tror jag säkert att det finns folk som sitter på lösningen, är själv inte speciellt händig. väldigt tacksam för svar.

Staffans2000
Hejsan Nike.
Underhållande läsning.

Den första regeln står sannorlikt kloss an mot murstocken och sedan med 60cm mellanrum centrum-centrum. Alternativt är det mätt från ytterväggen.
En gammal beprövat och koldioksidneutral akustisk metod fungerar oftast bra, dvs. knacka på väggen och lyssna-där det låter ihåligt-Ingen regel. Där det låter stummt- Regel.

Mollyplugg bär förvånandsvärt mycket om man inte pressar sönder dom. Skruva ihop en på prov genom en liten gipsskiva e. dy. så ser du hur mycket du skall dra åt den.

tusen tack Staffan!!

Helt rätt, dom hade utgått från murstocken:) Nu sitter fem av tio konsoller uppe, en hyllrad kvar, blir för en gångs skull precis som bilden jag hade i huvudet när jag först såg golvet. schysst att folk tar sig tid med andras problem, härligt forum detta:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.