M
magnushagelberg: Jag har spikat all min osb med 60 spik, sen skruvat med 40mm gipsskruv, det blir hus stabilt som helst.
13 svar · 8,9k läst
M
magnushagelberg: "Finns dosa som elektrikern använder vid efter montage i väggar. Tror den kallas för rot dosa. Fast den är större än 5cm i diameter." Denna dosa kallas även senildosa......och diametern är precis som den vanliga apparatdosan.(70mm)
2 svar · 3,6k läst
J
jon_h: Visst, fibercementskivor av typen minerit fungerar där. Du kan även putsa väggen. Men tänk på att om du har mycket fuktvandring i väggen idag så kan den fukten få svårare att ta sig genom en målad skiva, och leda till höjd fukthalt i väggen.
1 svar · 3,5k läst
J
janus: Ingen som har nån uppfattning om dom?
1 svar · 1,2k läst
S
Stoia: Hej! Jag tror att ni gör bort er eftersom 4-8 makadam är mer likt sand än grus. 8-16 transporterar bort fukt och vatten mycket bättre om sådant skulle dyka upp under grunden.
4 svar · 3,4k läst
R
Randomizer: Nänä...jag har inte Gotländskt påbrå ;) Med tanke på att det är 30 kvadrat att spackla så tycker jag att alternativet att sätta gips var bättre och snabbare. //R
6 svar · 1,9k läst
Y
imported_Byggaren: Frågan har varit uppe förr och svaret är detsamma. Börja med att yxa till några träbitar att fästa gipsen i. Är det en INP, IPE, HE-A, HE-B, HE-M eller U-balk med flänsar ska träbitarna tryckas in vertikalt mellan flänsarna. Klä sidorna och låt dem går ner så att du kan lägga ett längsgående 22x45 läkt i nerkanten p.b.s. och förbind på undersidan med tvärgående kortlingar i
11 svar · 17,0k läst
Hobbit
Hobbit: [citat] Tack Andjon, jag kommer väl ihåg annonsen, har till och med rivit den ur tidiningen men sen slarvat bort lappen igen. Ville åka förbi på hemvägen från sommarstället med så vart det inget besök där. Ska väl botanisera där om någon vecka. Tacksam Hobbit
2 svar · 16,3k läst
D
DrKassler: Då far jag till byggmax i e.m och adderar till min personliga konkurs. :-) /C
2 svar · 3,5k läst
L
Lini: [citat] De gipsvarianter jag haft att göra med har inte riktigt motsvarat de egenskaper jag är ute efter. De har varit både svårapplicerade och sen inte tillräckligt starka för att borra i. Men de varianter du rekommenderar kanske är mer cementlika ?
3 svar · 10,1k läst
J
jon_h: ..Fast jag skulle knappast kalla det för att kakla på trä. Du har ju uppenbarligen ett skikt emellan som hjälper till med rörelseupptagningen. Och fem år är kort tid, det är inte ovanligt att plattor i felaktiga konstruktioner släpper efter 10-15 år. Därmed inte sagt att de kommer släppa just i ditt fall, men jag skulle inte rekommendera att göra som du gjort. Det är snabbt gjort
5 svar · 27,5k läst
O
OlofChrister: Ngn som vet hur man får "smidesyta" på rått järn. Håller på att bygga nytt trappräcke/staket av fyrkantrör och plattjärn och jag vill ha det gammla stuket på det. Jag tror att man ska hetta upp järnet och pensla på rå linolja men jag har ingen blåslampa så jag undrar om det finns några alternativ? Tack på förhand /Christer
0 svar · 3,5k läst
C
cka: [citat] Man tackar och bockar
8 svar · 44,0k läst
O
ordain: Genomför en överlåtelsebesiktning med en seriös besiktningsfirma. De borde kunna uttala sig om huruvida det är normalt eller tecken på något allvarligare.
2 svar · 3,2k läst
T
Tezla: [citat] Hade samma problem innan vi började att renovera :mad: Angående ALU-profilen så har jag nu gett upp letandet, kan ev specialbeställas. Har istället fräst ett trästycke som jag skruvat fast och målat. Skarven som blir till klinkergolvet täcker jag med en vanlig slät profil istället. Med det nya stycket under blir det mycket trä att skruva i ;) /h
3 svar · 5,9k läst
H
handersson: Hej, som gammal träbåtsägare rekommenderar jag att du 'basar' (ångar). Ta en provbit och lägg ovan på en kastrull fylld med vatten och sedan lägger du locket över. Har för mig att man säger en halvtimme per tum i tjocklek. Du kommer bli förvånad över hur lätt det går att böja listen utan att den går av. //Håkan.
1 svar · 3,2k läst
S
sommarbygge: Tackar för hänvisningen!
2 svar · 2,2k läst
T
Turkosa huset: Var i norra stockholm köper man snickerivirke? Aktuellt just nu är obehandlad björk för att bygga en kornisch, men jag frågar även generellt. Har fått tips om nån brädgård i Solna, men har glömt vad den hette...? I värsta fall får jag väl köpa lister på k-rauta och skruva ihop, men helst inte. :D Tack på förhand, Kristina
0 svar · 1,8k läst
J
jon_h: Det gör det säkert, om inte mötet sker i eller nära den våta zonen. Fast jag är inte expert på vare sig mattor eller färg, så jag vet inte riktigt hur det ska gå till och exakt vad reglerna säger.
6 svar · 1,9k läst
J
jon_h: Aha, då förstår jag.
7 svar · 4,7k läst
Humulus
Humulus: Låter defenetivt som om det finns blåbetong! Frågan är bara var/hur mycket samt hur pass mycket strålning den avger. Kolla om du inte kan låna eller hyra en Geigernätare av din kommun! I så fall kan du enkelt kolla detta själv.
3 svar · 2,9k läst
G
Glebster: Tack för svaren! Jo, jag har skummat vid en del tillfällen. Dock har jag tyckt mig märka skillnad på olika fabrikat såsom att skum från Harald Nyborg och Biltema inte är särskilt roliga att ha att göra med. Skulle bli mycket förvånad om något soljus kommer träffa skummet med tanke på plats. Hehe. :) Dock vill jag ha en produkt som inte blir spröd eller dålig redan efter ett par
6 svar · 3,3k läst
M
Mats: ta ett 32 mm på en gång så att man kommer igenom lätt
5 svar · 8,1k läst
A
andersmc: Man kan improvisera en trappkompass. Såga till en linjal (av masonite eller liknande) som slutar i en spets. I andra änden sågar du ut ett par tydliga hack. Fäst ett papper på trappsteget. Sen lägger du din linjal med spetsen mot ett av hörnen på trappsteget och ritar av konturerna på pappret. Hacken gör att du ser exakt hur den ligger. Upprepa detta för samtliga hörn. Sen flyttar du
1 svar · 12,5k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Om putsen och färgen sitter bra så kan du spackla väggarna med t.ex Cascos Husfix. Spackla hela väggarna så får du samma yta på allt. Rören går både att mura in eller regla och gipsa. Hurdandt skick är rören i? Kanske dom bör bytas ut före inbyggning.
11 svar · 8,9k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Här finns massor av info: http://www.traguiden.se Kräver dock registrering. Här finns allt möjligt, bla ett kapitel om dimensionering med tabeller för olika träkonstruktioner.
2 svar · 9,0k läst
RobertC
RobertC: ok tack för alla tipps det kommer gå super
6 svar · 4,2k läst
M
Masa: [citat] Låter bra, då kör jag såna. Tack och bock. :)
4 svar · 4,4k läst
S
sssckr: Vad behöver man för dimensioner på franskskruv och betongplugg?
2 svar · 1,4k läst
ByggPutte
ByggPutte: Fick tag på en katalog från Gunnebo. Om Jag inte minns fel har dom ett beslag som monteras på änden av takreglar limträbalk. Och syns inte alls. Mvh Putte
3 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.