Livsfarligt vet jag inte...
Men när jag "spränger" sten med hjälp av ohm's lag så når jag temperaturer på en bit över 1100grader lokalt.
Och det material som enklast och billigast håller värmen kvar och får in den i stenarna är just mineralull i minst 15cm lager.

Och en sak är säker, det luktar apa av gaserna som avges och man får garanterat huvudvärk och svidande ögon på ganska kort tid!!

Ullen håller inte för dessa temperaturer, dvs den smälter lokalt där värmen är som högst.

Så visst nåt skit är det..

Jo skall jag gör något större så har jag mask. Men härom veckan skulle jag bara jacka lite för VP rör i gammal isolering efter ha öppnat en vägg.... och inte tyckte man att det skulle behövas mask då men visst fick jag känningar.

Att inte mineralull är som asbest vet jag. Men man kan inte låta bli att tänka att det var inte så länge sedan både Asbets och rökning ansågs ofarligt....

TorpAnders skrev:
Men när jag "spränger" sten med hjälp av ohm's lag så når jag temperaturer på en bit över 1100grader lokalt.
Och det material som enklast och billigast håller värmen kvar och får in den i stenarna är just mineralull i minst 15cm lager.

Och en sak är säker, det luktar apa av gaserna som avges och man får garanterat huvudvärk och svidande ögon på ganska kort tid!!

Ullen håller inte för dessa temperaturer, dvs den smälter lokalt där värmen är som högst.

Så visst nåt skit är det..
Det är precis det här jag menar. Något farligt är det.

Precis det du menar? Att mineralull blir farligt vid 1100 grader? Om du har läst Pastas inlägg tidigare så får du en förklaring till vad som händer när man hettar upp isoleringen.

Har man problem med det i sitt hus så har man även problem med att huset brinner för fullt.

TorpAnders skrev:
quote]
Det där låter intressant. Hur spränger du sten med Ohms lag?

jon_h skrev:
Precis det du menar? Att mineralull blir farligt vid 1100 grader? Om du har läst Pastas inlägg tidigare så får du en förklaring till vad som händer när man hettar upp isoleringen.

Har man problem med det i sitt hus så har man även problem med att huset brinner för fullt.
Man vill ju inte reta upp en forumgud men!.

Vet du vad som händer när man slänger isolering på tippen? Vad tror du de gör med den?

Vadå reta upp..? Det är andra gången någon fäller en spydig kommentar kring att det står "Forumgud". Tror du att jag skrivit den titeln själv?

Jag trodde det handlade om hälsofaran med att ha mineralull i huset. Om de bränner den på avfallsanläggningen, vilket jag antar att du menar, så innebär det inte att det är hälsofarligt eller miljöfarligt per automatik. Det finns massor av ämnen som vore farliga om man andades in dem direkt i hög koncentration, men som renade i förbränningsanläggningarna och/eller utspädda i luften är fullständigt ofarliga. Monoisocyanater tillhör dessa.

Det känns som om om den enklaste lösningen är att du avstår från att använda mineralull helt, Juvefarmer.
Det är ju en frihet vi än så länge har i det här landet.

Själv har jag nog aldrig haft 50 gr Celcius i huset, än mindre 190 gr eller 1000-1100 gr, så jag är måttligt oroad måste jag säga.

I ärlighetens namn känns det lite som problemen med el-allergi; vi är många som har el hemma men få drabbas av problem p g a av den.

Tror (litar) man inte på ett material finns det väl alternativ, eller...

MVH
Ronnie

juvefarmer skrev:
Man vill ju inte reta upp en forumgud men!.

Vet du vad som händer när man slänger isolering på tippen? Vad tror du de gör med den?
Varför tror du att man eldar mineralull på tippen?

Mineralull brinner inte och skulle kräva mycket energi för att smältas.
Mineralull går till återvinning om den sorteras rätt.

Det finns tom specialicerade företag på området.

FEAB Isolerproffs - Återvinning

/Patrik

Vi har fått en redogörelse för vad som händer när mineralull upphettas, vad nytt står i rapporten (som du ju hade läst men ändå tycker ska bli spännande att se?)

Vad som händer med den mineralull jag slänger på tippen vet jag. Den hamnar i deponi då den inte är brännbar tillsammans med keramik, gipsskivor osv. Detta kan ju naturligtvis skilja sig åt mellan olika kommuner och hur de valt att hantera sina sopor. Med tanke på den mängd mineralull som eldas upp den vägen skulle jag nog inte vara orolig isf. skulle ju en vanlig husbrand troligen generera mer sådana gaser än vad sopförbränningen gör.

Bakelit som utgör bindemedlet i mineralull är ett känt material som jag nog skulle vilja påstå att de borde hittat felen på vid det här laget den andra beståndsdelen är glas och om det inte fixar 50 graders upphettning, diskar du då inte heller dina glas i diskmaskin? iaf min diskmaskin kommer ju upp i 65 grader.

//Unigas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.