14 437 läst ·
9 svar
14k läst
9 svar
Finbetong -bästföredatum?
Undrar vad som har hänt med en säck färdigblandat betong som har förvarats i 2-3 år torrt i pannrummet.
Tog denna säcken, blandade med rätt mängd vatten och gjöt en stor fågelbad direkt på plats på plastbelagd mark. Tyvärr blev det ingen fågelbad av detta eftersom blandningen har inte härdat efter 2 dygn under plasten och smulas i handen som våt jord ??? Vad har hänt?
Finns det bästföredatum för torrblandat betong i säck?
gaia
Tog denna säcken, blandade med rätt mängd vatten och gjöt en stor fågelbad direkt på plats på plastbelagd mark. Tyvärr blev det ingen fågelbad av detta eftersom blandningen har inte härdat efter 2 dygn under plasten och smulas i handen som våt jord ??? Vad har hänt?
Finns det bästföredatum för torrblandat betong i säck?
gaia
Det är inte så att det blev kallt på kvällen så betongen inte hann brinna? Under 5 grader celsius ska man inte gjuta utan att ha köldtillsats i bruket.
6-månadersregeln är väl för att något kromreduceringsmedel slutar verka och risken för kontaktallergi ökar...eller nåt sånt.
Se följande pdf:
http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/3325.pdf
6-månadersregeln är väl för att något kromreduceringsmedel slutar verka och risken för kontaktallergi ökar...eller nåt sånt.
Se följande pdf:
http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/3325.pdf
Men om produkten är kromatreducerad så innebär väl det att det är mindre kromater i den från början? Det kan väl knappast ändras med tiden? Jag var helt övertygad om att halvåret var för att betongen började brinna i säcken i normal luftfuktighet. Och jag har upplevt samma sak med betong som är runt ett till ett och ett halvt år gammal och har legat torrt, den blir helt enkelt inte särskilt hållfast.
Edit: Fel av mig, jag hittade precis det du sa, att kromreduceringsmedlet var effektivt i sex månader.
Edit: Fel av mig, jag hittade precis det du sa, att kromreduceringsmedlet var effektivt i sex månader.
Jag säger inte att jag har rätt, men även cementa skriver att lagringen max 6 månader är pga att kromatreduceringens effekt avtar med tiden se:
http://www.heidelbergcement.com/NR/...1-4A59-BA96-E9793F9CA7CD/0/Produktbl_Bygg.pdf
http://www.heidelbergcement.com/NR/...1-4A59-BA96-E9793F9CA7CD/0/Produktbl_Bygg.pdf
Ok, men frågan är isåfall om man kan använda gammal cement om man vidtar försiktighetsåtgärder avseende kromallergi.
Sen är jag bra sugen på att veta hur gaia hade det med yttertemperaturen vid gjuttillfället.
Sen är jag bra sugen på att veta hur gaia hade det med yttertemperaturen vid gjuttillfället.
Yttertemp denna eftermidag sist i april var ca 18 grader och runt 5-8 grader som lägst under några morgontimmar natten efter ( Skåne). Det gick i alla fall 12 timmar tills temp sjönk så det börde ha bundit ihop innan dess. Någon markfröst var det dock inte frågan om. Allt var luftigt övertäckt med plast.Fasting65 skrev:
Inte ens två sandkorn är bundna ihop i denna gjutning. Materialet verkar snarare vara för luftig och tankarna leds till en sandslott ....
Vi använde ca 2,5l kommunalt vatten att blanda denna säcken med.
Har varit med om att en gammal säck blivit till en betongklump men aldrig att den torra betongen inte binder alls ....
Vi har gjutit en sockel till våra akumulatortankar och panna för ca 2 år sen och det var en säck som var över. Tankarna står fortfarande på sin plats men nu börjar man undra ....
...och det skulle vara nyttigt att få veta vad som gick fel denna gången...
Kunde en inlagt förzinkat hönsnätt orsaka störningar i detta gjutning?
gaia
Jag skulle bli nöjd om det slutade med att den inte var särskilld hållfast men min gjutning har hållfasthet lika med zero. Känns som grusig jord och det enda positiva är att man kan kratta den ut och glömma.jon_h skrev:
Betongen såg normalt ut i torrt tillstånd och det fanns bara några få något fastare små klumpar närmast säckens yttre som gick att blanda ut. Färgen var också rätt så det var inte bara grus i säcken men likväl blev det ingen fågelbad av detta.
Vad som gick fel?
gaia
Klicka här för att svara