Byggmaterial & Byggteknik
Leaff: [citat] Hmm, hur ska jag svara...det går en trappa under lådan, så där är snedtak. Det har varit en mindre låda under, men jag reglade upp den och satte nytt gips. Ska lägga upp en bild till snart.
kongolasse: Hej! För nästan exakt ett år sen så knackade jag ner vår betongtrappa med källartrappa under. Och göt med hjälp av en form tappstegen och putsade upp resterande av trapp och källarväggarna. Jag körde med primer och armeringsnät i källartrappans tak och väggar. Jag blev mycket nöjd med allt tills för någon dag sen då jag såg att det har kommit små tunna sprickor i trappstegen.
esox71: Gött. Jag har gått loss med huggmejseln som en tokig hela dagen. Nu sitter iaf blecken på plats. Bara foder etc. kvar... Tack för svaren!
it-snubben: Du behöver nog inte vara så noga med att såga efter karmen. Det är lättare att bryta och bända om du har nån liten stump kvar att hålla i. Kapa tröskeln på mitten och bryt loss bitarna bara. Trösklar finns att köpa på de flesta byggvaruhus. Jag har köpt mina på K-Rauta. 129kr/st. På K-Rauta var trösklarna färdigsågade för vissa karmbredder och förutsätter en viss karmprofil.
pixel: Här kan du läsa lite mer: http://www.byggahus.se/forum/inredning/51343-hoejd-pa-raecke-vid-oeppen-planloesning.html
Styx: Kapar din tråd lite.. Finns det något käckt tätskikt man kan gjuta i om man skall göra om en balkong så den blir garanterat tät mot underliggande utrymme (skall bli uterum under). Platonmatta, bitumenmatta ?? Anledningen att jag inte vill lägga plåt/papp uppepå är att jag vill ha en betongyta uppåt..
yens: ok, då var färgen inhandlad, nu ska jag bara bygga också :) tack så mycket för värdefulla tips!!
kilroy: Vi har använt spjälor av sibirisk lärk till vårt altanbygge som är 26-27 mm tjocka, ohyvlade. Skulle behöva få ta i några meter till. Tyvärr har förra leverantören sålt verksamheten så jag hoppas få ta i det på annat sätt. Någon som har tips? Behöver nödvändigtvis inte vara sibirisk lärk. Mvh kilroy
ByggPutte: Lycka till med grannsämjan. Vi stötte på liknande på jobbet. Vi gjorde grov jobbet och sen hyrde några kunder in utländsk arbetskraft. Inga torktider att tala om. Och en lägenhet fyllde dom med sot från en skorsten ;). Mvh Putte
ylven: Man ska naturligtvis inte leda regnvattnet ned i dräneringen, däremot brukar man lägga ner dagvattenledningar på frotsfritt djup samtidigt som man lägger ner dränering. Sedan mynnar dagvatten och dräneringsledningar ut i samma rensbrunn.
imported_Byggaren: [citat] Alldeles riktigt. Vid samma dimension vill säga. Men här gick man upp till en större dimension och då är det inte säkert att nedböjningen ökar även om längden gör det. Och som vanligt bör nedböjningen inte överstiga 1/400-del av spv. vid långtidslast Man brukar därför först räkna hållfasthet för momentet och sen kolla hur stor nedböjningen blir för den dimensionen
Ulf_RTCW: Jag köpte sådana på Allt i Mark, på Hisingen (Om du bor i Göteborg)
MathiasS: Det blev blank stång från biltema med tillhörande muttrar och brickor. Blåser på nån typ av ytbehandling på det och hoppas på det bästa. Gick upp ett snäpp i dimension (till 20mm) och dubblerade kritiska fästpunkter. Det lär inte blåsa bort.... Tänkte också montera en inspekterbar bit gängstång så kan jag se hur mycket den rostar varje år....
stark1: Du har säkert satt upp akvariet men till nästa gång använd den här typen! HUS-H skruvankare - hilti.se
JohannesH: Vi har en sommarstuga byggd på 60-talet där vi nu tänkte fixa till vardagsrummet som möjligtvis är orginal sedan huset byggdes. Just nu är det sprickor i skarvarna mellan plattorna i rummet och frågan är hur avancerat vi ska göra det. Enligt ritningen så är de 10mm byggplatta (?) som är?... Masonit? Har orginal ritningarna till huset som du kan titta på för att kanske ge lite mera
Brannmark: Snabb fråga, kommer du att ha ett badrum i denna del? Om så fundera över att göra en trappa ner till denna del och bygg vidare direkt på betongen. Det blir så mycket lättare att lägga klinker osv om du tänkt ha det. Hur mycket isolering har du under plattan?
Faidros: På "Träguiden" hittar du nog det du söker. Jag tror att man måste registrera sig för att komma in där. T.ex.: Förutsättningarna för projektering fram till systemhandlingar beskrivs i Planera träbygg. I Konstruktion finns exempel på principlösningar och detaljerade typlösningar uppdelat på olika byggnadsdelar. Exemplen kan användas som underlag i den egna projekteringen. Hjälpmedel
klitsie: Har satt bröstpanel i 15 mm ekparkett hemma använde silikon att fästa detta med men man kan ju alltid sala ut väggen med plyfaremsor lr nåt och sen skjuta med dyckertpistol kanske?? syns inte mycket eller om de är kortare avstånd låsa fast laminaten med listerna och bara limma samman "skivorna"..
yens: Alko: Jag köpte min klipps på Silvan, jag vet inte om bauhaus/hornbach/k-rauta har dem. Sawsaw: Jag har inte köpt spottar ännu, men min elektriker rekommenderar 230, så det lär väl bli det. Rören i köket kan ju vara bra om inte för att det är smidigt att veta exakt hur kablarna går. Tack för bra tips.
ByggPutte: Helt suverän multimaster. Sågade bort en altan dörrs karm från en smyg. Så vi kunde byta dörren utåt utan åverkan inåt. Helt suverän maskin. Mvh Putte
ByggPutte: Morsan byggde med leca block som travades på varandra med kanaler i. Vet ej om det var fler än 2 i. Men på samma plan har hon en vedspis på ena sidan och en kamin på andra. Och på över våningen en kamin till. Mvh Putte
ByggPutte: Är det feting järn så blir det jobbigt. Kolla hiltis borrar. Har ett par extra "piggar" på spetsen. Finns kanske inte i alla storlekar. Mvh Putte
EmMi: Fundering 1: Vi kommer att ha tre kanaler från tre öppna spisar i samma murstock. Nedtill runt kasetterna hade vi tänkt att mura (rödtegel eller lättbetongblock). Vi har en takhöjd på över 4 meter, så frågan är om man kan fuska en bit och inte mura ända upp. Att man kanske kan regla med trä, gipsskivor, osb, nät och puts därpå? Men det kommer ju att bli tyngd uppifrån om vi murar
ByggaNytt: maxit se - LECA Lättklinker maxit se - Våra återförsäljare
Ulf_RTCW: PU-lim behöver ju fukt för att härda, har jag förstått. Men går det bra att limma nytt tryckimpregnrat virke, som nästan dryper?
Lillblomma: Då är det alltså DÄRFÖR de är så hiskeligt dyra... Men kanske kan man satsa på nån annan glidyta? Det finns ju rutschkanor i plast... //A