Hej

Jag skall bygga en innervägg i min lägenhet och funderar dels på om jag skall ha stål- eller träreglar och dels på om jag skall ha gips- eller spånskivor, någon som har något förslag? Just nu är inriktningen på trä och gips och då är frågan vilka dimensioner jag skall ha på gipsskivorna då jag har 315 cm i takhöjd. Har tänkt köra med c/c 45 cm och 900 mm breda gipsskivor. Har sett någonstans att det finns 3200 höga gipsskivor men de är nog rejält tunga och otympliga. Skall jag köra t ex 2*1800 mm eller finns det någon bättre fördelning? Tacksam för svar.

Tänk på att du ska få in skivorna i lägenheten också.
Jag är inte säker på att alla trapphus tillåter 3,20.

Jag skulle också rekommendera att du sätter OSB bakom gipset. Då kan du sedan lätt fästa saker på väggen om du vill. Trä eller plåtreglar antar jag mer är en smaksak. Vår snickare gillar inte plåtreglar för han säger att de lätt viker undan inne i väggen om man inte skruvar precis rätt. Men jag har inte provat, så jag vet inte om han har rätt om det.

Jag har testat både trä- och plåtreglar och jag kommer att undvika plåt i framtiden. Kan bekräfta pinebars snickare. Reglarna viker sig och är allmänt knepiga att skruva i. Det spelar också stor roll vilka skruv man använder. Dessutom känns plåten inte alls lika stadig som trä.

Om väggen är 3,2m skulle jag inte använda vanliga plåtreglar pga rangligheten, satsa på trä. Att få in hela skivor om du har en bit att gå i trapphus kan som pinebar skrev bli svårt och det är lätt hänt att knäcka skivorna när de är rätt långa och smala. Tyvärr är det ju inte helt lätt att få en snygg skarv i kortändarna på gipsskivor heller så du får nog göra en avvägning...

Med OSB bakom kan man göra en fuling och fasa av skivorna några mm en 5-10 cm in på undersidan av kortändarna och dra in dem med skruv mot OSB:n så man får en försänkning att spackla och fogtejpa i. Men sen väger ju inte OSB luft på vägen upp för trappan den heller :)

Tack för svaren, men vad är OSB? Om man skall ha en skarv i kortändarna mellan gipsskivorna är då högt upp, mitten eller långt ner på väggen att föredra eller spelar det ingen roll?

För övrigt funderar jag på infästningen av regeln i golvet. Har ett flytande parkettgolv, går det bra tror ni att skruva regeln direkt i golvet eller bättre att limma?

OSB är en träfiberskiva, ett mellanting mellan spånskiva och plywood. Vanlig i USA, men har inte använts så länge i Sverige. Man har den ofta bakom gips för att förstärka väggen. Dina gips-skarvar tycker jag du ska ha på varierande höjd.

Milkshaken
Flytande eller inte... Jag tror att det är svårt för dig att få det att helt flyta, då väggen kommer spänna i golvet ..
Men vill du ge det en chans så kan du ju förslagsvis, förankra regeln i taket väl,,, och sen dom i väggarna väl...
Sen spänner du dom reglarna som står inne i väggen lite hårdare, och skråspikar fast dom. Sen sätter du upp gipset alt, Osb och gips..
Se bara till att du inte slår ner skråspikarna i parketten då om du inte vill förankra helt.
Fördelen är ju att om du nån ggn ska riva väggen så har du inga märken efter spikar...

Du ska defenitivt använda plåtreglar...stabilare rakare etc...
finns inget modernt bygge idag där man använder träreglar om de inte är gamla snickare på 50++år som bygger...Våran firma bygger bara me plåt å dom flesta andra moderna firmor..
inte fel att köra me 320cm gips men de blir dock både jobbigare att få dom skurna på rätt mått och sen att hantera dom upp i lägenheten..Men du slipper en gipskarv som e risk att den syns om man inte är bra på att spackla/måla..

Sj hade jag nog ändå kört me typ 2500mm gips sen skurit till de som blir över alltså 650mm från gips 2 sen spillet från gips 2 använder du sen..då får du minimalt me spill...

Det är klart att det används träreglar. Vissa kunder kräver det pga av olika skäl, (bla miljötänkande och stabilitet för alla plåtreglar är ju inte skapta lika :) ), sen är det enklare och snabbare för byggföretagen med plåt när man har duktiga snickare med rätt prylar. :)

För de flesta hemmafixare tror jag träreglar är ett enklare och bättre alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.