Har fått för mig att bygga en rund vägg - radie ca 1500 mm - i ett hörn.

Har hört att man kan böja gipsskivor genom att fukta pappret på dessa innan man ska montera de. Men efter som detta är en yttervägg så kommer ju skivorna att ligga dikt an mot tätplasten (TenoTät) och då har ju inte fukten någonstans att ta vägen.

Vad tror ni om detta...? Är det att skaffa sig problem?

Har inte börjat regla ännu så jag har fortfarande chansen att tänka om.

Går det inte att spåra i skivan (en jäkla massa spår) och sen böja?

vojma skrev:
Har fått för mig att bygga en rund vägg - radie ca 1500 mm - i ett hörn.

Har hört att man kan böja gipsskivor genom att fukta pappret på dessa innan man ska montera de. Men efter som detta är en yttervägg så kommer ju skivorna att ligga dikt an mot tätplasten (TenoTät) och då har ju inte fukten någonstans att ta vägen.

Vad tror ni om detta...? Är det att skaffa sig problem?

Har inte börjat regla ännu så jag har fortfarande chansen att tänka om.
Att låta gipsskivor ligga direkt an mot diffusionskitet (plasten) är väl lite fel till att börja med ? En liten luftspalt vore väl inte fel ?

Annars får du väl bygga en jigg ock konstruera väggen där, låta den torka och sen montera den ...

/K

När du skriver "fukten", menar du den fukt som du tillsatt skivorna för att kunna böja dem eller menar du den allmänna luftfukten?
Att gipset ligger tätt mot plasten är inget konstigt. Så gör man ofta.

Jag avser den fukt jag själv har tillsatt.

PatrikJ skrev:
Går det inte att spåra i skivan (en jäkla massa spår) och sen böja?

Att spåra skivan tror jag inte direkt på... Dels tror jag att spåren kommer att synas på insidan och dels så tror jag att skivan kommer att bli svår att få dit då den kommer att vara fladdrig som ett läskpapper i en höststorm.

/V

Det finns väl böjligare material än gipsskivor?

Nu kommer jag inte på vad skivan heter, kan det vara lux-element eller nå´t i den stilen. Sån man använder i badrum för inkakling av runda badkar och liknande.

Någon vet säkert vad jag menar.

Gipset tror jag inte ett smack på.

Inte vet jag men man kanske kan lägga en osb-skiva i vatten och sen formböja den men det verkar jobbigt.

Gips går bra att böja. Jag har inte gjort det själv men en polare till mig böjde så snävt som under en meter i radie och det blev jämnt och fint. Jag vet inte hur mycket han fuktade men jag har läst beskrivning på tillvägagångssättet på nätet så google kan nog hjälpa.

Spont och sedan 6 mm gips kanske ??

Mikael_L
På min arbetsplats lät dom bygga om receptionen, och där gjorde snickarna en rundad vägg (eller två faktiskt, så det blev ett runt rum med två ingångshål mitt i en större yta), radien var nog ca 1,5 - 2 meter.

Synd nog har jag inte fotat av det under arbetets gång!

Dom reglade upp ganska tätt, gissningsvis C/C 20-30 cm, sen böjde dom 6mm gips på den väggen, och lade på 2-3 lager sådan.
Såg då ut att gå hur smidigt som helst, ingen blötläggning iaf.

Alltid lär man sig nå´t...*tar på mig dumstruten*

OK - tack för tipsen. Hade inte tänkt på 6 mm gips i dubbla lager. Ska göra ett test hur snävt man kan böja dessa utan att fukta de först.

/V

för att få det riktigt bra så kan man klämma in 2 st 4 mm plywood sen 2 lager 6 mm gips...

Och färdigböjda elemnt är svindyra då e det nästan billigare att köpa gjutna elemnt från en stuckatör...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.