Jag har en bostadsrätt i ett 1930-talshus, med gamla putsväggar. Väggen är en tunn skiva, ca 1 cm tjock, buktar på en del ställen ut på ett störande sätt och skulle behöva fästas med en hel massa skruvar, och dessutom finns det stora hål i väggen som den förra ägaren lämnat efter sig. Alla jag snackat med påstår att putsväggar är jobbiga att ha att göra med eftersom de pulvriseras av i princip ingenting - dessutom vet jag inte hur svårt det är att fylla igen hålen (6-7 st med hål rakt igenom på 15 cm i diameter). Nyss försökte jag bräcka loss golvlisten och då smulades en bra bit av väggen sönder där listen satt...

Vad hade ni gjort; bytt ut väggarna mot gips eller försökt reparera det hela? Är det ett kostsamt ingrepp att byta mot gips?

Tack på förhand! :)

Det beror på vad som finns bakom putsen.
Är det puts på tegel eller på en trävägg?

Det är trä på ena väggen och något som liknar betong i stora gråa block på andra. Det lutar åt att byta ut mot gips, om det är så okomplicerat att en total newbie som jag kan klara av det.

Hannes R skrev:
Det är trä på ena väggen och något som liknar betong i stora gråa block på andra. Det lutar åt att byta ut mot gips, om det är så okomplicerat att en total newbie som jag kan klara av det.
Träväggen ska du helt klart gipsa med skivor.

Betongväggen är det nog enklast att laga med gipsbruk om det bara är hålen som behöver åtgärdas.
Om väggen är ett totalt vrak, dvs måste rivas, kan du välja mellan att putsa med nätförstärkning (då sitter putsen säkert) eller att sätta gipsskiva även där (fundera bara på hur du tänker dig att fästa gipsskivorna!).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.