M
mrw: gött, här ska köpas lim i mängder :) -/Christian
3 svar · 2,1k läst
·
T
Tuffelust: Tack för ditt svar, tyvärr så hitta jag inte riktigt vad jag sökte på din länk. Är med dig att man inte ska lägga det på laminaten, under finns troligen betong - för att röra till det ännu mer så glömde jag tillägga att det finns golvvärme där åxå:-(. Är det bäst att lägga tunna ribbor (typ bjälklag) och spika i dem? Limma är väl inte att föredra? Tacksam för svar.
2 svar · 1,4k läst
ornet
ornet: Jag använde montageband gick inte att länka direkt, tyvärr:confused: www.paroc.se/channels/se/building+insulation/products/BI_product_traded.asp?catalog_name=BI_SE&category_name=08.01.%20Fästen&product_id=PAROC+Montageband
5 svar · 7,1k läst
C
carlbanan: Såg i nån reklam nån sorts nät man lägger ovanpå hängrännerna så inte löven kommer ner i dom....Dom borde ju gå att få till själv ganska enkelt...Kanske kan va ett alternativ
1 svar · 2,6k läst
H
husrenovering: Håller på o ska riva en innervägg. Väggen är inte en bärande vägg för själva huset men dock för innertaket ( tror jag ) . Huset har ursprungligen ett innertak på 4,5 meters höjd men är sänkt till 2,2 m för ett antal år sedan.. Och väggen jag vill riva bär upp det innertaket.. Taket är uppbyggt på reglar som sträcker sig från yttervägg till yttervägg.. o sen är de panel
0 svar · 1,1k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: [citat] Känner att jag måste svara dig eftersom du har många grova fel i texten. Du skriver: RF ute som allt som oftast är lägre än vår RF inomhus Jaså? Jag har en RF på 96% ute just nu och 40% inomhus. Du pratar om ånghalten, den är alltid högre inomhus pga tillförd fukt. Den relativa ånghalten varierar däremot. Ute är den hög på vintern och låg på sommaren, inomhus är det
27 svar · 9,7k läst
A
A.J.: Har mätt lite och kommit fram till att det är ett kallutrymme på våningen ovanför just där plasten sitter. Huset har snedtak och övervåningen är lite smalare än undervåningen.
1 svar · 1,7k läst
·
S
sccarber: Bauhaus (25x158) och Byggmax (25x165) har furugolv för 169 kr/kvm resp 179 kr/kvm det är väl inte så där väldigt blodigt?
6 svar · 14,2k läst
S
sccarber: Så länge man inte använder fuktspärr bakom kaklet borde väl inte eventuell fukt utifrån vara några problem? Kan väl i såfall "andas" genom fogen? Har man fuktspärr är väl annars risken att fukt samlas bakom fuktspärren, som då kan släppa och kaklet "buktar ut". http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf (se sid 7) För att putsa slätt använder man sig av en lång
1 svar · 1,2k läst
FredrikR
FredrikR: Du ser rätt, lockläkten är kapad och går upp emot den liggande vita, och fortsätter på ovanför den på ovanvåningen. ;) Frågan är ju när/om man behöver skarva panelen, på gavlarna tex, om det räcker med en spikläkt under den vita? Och om jag bara kör på med cc60 tills ja slår i takfoten så funderar jag på om det räcker med säg en spikläkt mitt på 40cm, för att fästa
3 svar · 3,3k läst
·
Milkshaken
Milkshaken: Först och främst, om ni ska köra med traditionella karmskruvar. (14 mm) så borra igenom karmen, oftast så är det bara borrat typ hälften. Köp en riktig karmnyckel, (T modell, och köp även en hylsa, alltså den man drar in helaskruven med.. Sätt hylsan i en stark skruvdragare eller borrmaskin, och sen dra in dom så långt så att du ser rundningen på 14 mm skruven. Sen använder du
8 svar · 24,1k läst
T
Tryggis: Hej, tillbaks i detta forum efter 2 år. Är det någon som känner en leverantör i Stockholmsområdet som kan tillverka en prefab betongtrappa efter ritning? Vi har just rivit ut en solid och bastant sådan som var gjuten på plats nångång på 40-talet och hela schabraket vägde nästan 5 ton. Vi vill ha något som är strukturlik, helst inte lika tung förstås, den andra var nästan gjuten
0 svar · 4,4k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag tycker inte att den här diskussionen leder någon vart och stänger tråden.
32 svar · 12,1k läst
·
T
torrum: kanske ingen dumm investering att plasta båda våningarna tex om man i framtiden väljer att bara bo på första plan då barnen är utflugna eller då knäna inte längre håller för trappan pga skröplighet. då kan man låta vinden vara några grader kallare och därigenom spara en massa energi:)
8 svar · 7,7k läst
G
Genvägen: Jag köpte min hydropanel på Hornbach.. Lycka till!
8 svar · 2,6k läst
A
anaitis: [citat] Laskar gör man när man skarvar trävirke på längden. Uttrycket du söker är "sala på" eller "sadla på".
8 svar · 10,7k läst
J
John J: [citat] Nej klart jag inte skall ha luftspalt inne i väggen. Jag tolkade dock dokumentet som att de satte isolering utan att luftspalt fanns i att gammalt garage.
7 svar · 3,8k läst
V
verktygsgurun: Mollyplugg heter dom eller metallexpander, Kör med såna det kommer att hålla men köp rätt devs har du enkel spånskiva dvs 10-12mm får du köpa mollyplugg för 13mm gipsskiva.
3 svar · 14,4k läst
J
Jan-L: Vill man inte spika eller borra så kan man ju limma, Pl 600 kombinerat med varmlim brukar funka. Särskilt smidigt om man har färdigmålade lister, då behöver man ju inte laga några hål efteråt.
4 svar · 27,8k läst
S
scenic46: Med progressiva glasögon är det lätt att avväga fel med s.k. automatiska "manuella" avvägningsinstrument p.g.a. att det finns två horisontella linjer utöver ett rent s.k. hårkors. Ingen fabrikant/ ÅF har iaf kunnat ge mig förslag på ett instrument med rent hårkors. Alternativ: Alternativet, även om det blir lite saftigare är att Digitalt avvägningsinstrument typ Leica Sprinter.
0 svar · 3,0k läst
jon
jon: Tack för tipsen. Fick tag i en hyvens sotare som skulle ge svar på mina frågor. Smart tips att ta en lite större stenplatta för veden! Golvet är inte lagt än så det behöver inte bli någon upphöjning.
3 svar · 26,7k läst
·
G
gaia: [citat] Som amatör klarar du det med att dra med putsbrädan :). Jag putsade halva källare utan att ens försöka kasta putsen och det blev faktiskt snyggt i alla fall. Viktigast är att förvattna ytan så att putsen inte ramlar av. Jag använde skånskan -putsbräda av stålplåt - man får mycket fin slätt yta:). Går som med vanlig spackel så det är inte alls omöjligt att jobba med.
4 svar · 4,8k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: Du klarar dig bra utan! Elektrikern blir glad (mindre jobb) samt mera isolering (ljuddämpning) i väggarna.
1 svar · 1,8k läst
A
andersmc: Två månader! Det blir konstigare och konstigare. På din beskrivning lät det som om det var ett modulhus du hade köpt. Inte behövs det några ställningar i två månader. Inte ens om det var ett rent lösvirkeshus tar det så lång tid att resa det och lägga på taket. Det verkar mer och mer som om det här är en grej de kör med. För visst är det goa pengar, att plocka ut 20000 extra
9 svar · 1,9k läst
F
fn76: Hör med http://www.fredricsons.com/Home.asp?id=1
1 svar · 5,5k läst
Z
zpecial: Är det någon som har erfarenhet av habo-dörrskenor. Tänkte köpa dessa och köra mdf. Blir det för tungt?
4 svar · 8,2k läst
B
brevik: Tack för svaren! Vi dränerade om 2005 och tilläggsisolerade utvändigt med Isodrän. Jag tror inte att det är kalkbruk. Det har nämligen suttit kakel där tidigare och jag ska upp med nytt kakel. Står och väger mellan husfix och putsbruk C.
11 svar · 6,4k läst
M
magnushasselqvist: [citat] Hej Kilroy Var fick du tag i lådorna, alltså de där mindre som du har ett flertal i både höjd och bredd av ? Vill ha :) mvh Magnus
13 svar · 18,8k läst
·
U
unoarne: Kan man andvända ardex x77 att fästa kakel på vägg? Är ej ett våtrum
0 svar · 1,6k läst
A
Avbytaren: [citat] Den del av väggen närmast murstocker kommer att finnas kvar, kanske 1 meter av den väggen.
10 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.