Hej allesammans. Jag planerar kontor i ett förråd i källaren. Som läget är nu så verkar det vara målat med någon plastfärg en gång i tiden på alla väggar. Ytterväggen verkar då ha fått sig en omgång fukt innan det dränerades vilket gör att om man knackar på väggen så låter det ihåligt samt nertill så lossnar det stora bitar av putsen. Se bifogad bild
Mina frågor är då:
Hur går man tillväga när man putsar väggarna?
Är det någon en hemmameckare löser själv?
Vilka produkter ska användas?
Hur gör man med de andra väggarna som är målade med samma plastfärg. Slipar man dessa?
Mina frågor är då:
Hur går man tillväga när man putsar väggarna?
Är det någon en hemmameckare löser själv?
Vilka produkter ska användas?
Hur gör man med de andra väggarna som är målade med samma plastfärg. Slipar man dessa?
Det troliga är att detta är kalkbruk. Det blir poröst med tiden och gärna där det är det är fuktvandring. Nu avslöjar ju inte bilden om det är fuktigt eller ej, men jag tycker det ser rätt normalt ut. Längst ned på källarväggen som detta är vanligt. Gärna där golven vart målade. Då tvingas fukten upp där väggen möter golvet. yvärr kan det finnas fler fläckar där det är "bom". Det hör man ganska tydligt om man knackar lätt på väggen. Det låter ihåligt i jämförelse med där putsen sitter bra. Tyvärr finns det inga direkta genvägar och du har ett dammigt arbete framför dig. Det du måste göra är att knacka bort de ställen där det sitter och löst och putsa om. Och kalkbruk dammar som f*n. Jag har EXAKT samma problem kan jag säga. Så vi sitter i samma båt om det är någon tröst. Jag provade både slipa bort färgen - gick inte. Sedan var det värmepistol, men det gick inte heller. Har dock inte testat med gasol. Det var bara att skrapa ned eländet. Och jävlar vad skitig jag var. Om du sedan väl ger dig på att ta bort allt puts så kan i vart fall inte jag rekommendera att sätta på kalkputs igen som jag gjorde utan att tänka mig för. Nu vill min fru nämligen ha kakel på väggen. Utan använd cementbaserat. Då kan ju exempelvis kakla direkt på utan en massa fundering om det håller eller ej. Sedan VERKAR kunskapsnivån både bland plattsättare och även här på forumet vara rätt låg JUST när det kommer till kalkbruk. Jag har vart i kontakt med flera proffs på plattsättning och får bara fler och fler olika svar. Somliga säger riv ned och börja om, andra säger behåll. Det du ska använda är hydrauliskt kalkbruk. Maxit Serpo 148 eller liknande. Att putsa detta är en kladdig historia i början men tillslut så sitter snittsen där och man kan kasta upp det och jämna ut. Köp en stor platt putsbräde (eller vad det heter) och sätt i 45 grader snett upp från väggen och håll med båda händerna. Börja långt ned. Låt sedan någon (tex en fru) sätta dit en rejäl klutt med bruk. Dra sedan uppåt och jämna till. Det tar några slevar innan man får till det. Sedan kan frun gå och göra annat.
Hej Knecke,
Detta är som sagt ett dammigt jobb helt klart, men måste göras för att väggen inte skall bli värre.
Det som jag skulle rekommendera är att slipa väggarna med en saneringsfräs eller diamantslip med stoftavskiljare. för att få bort färgen samt du kommer även att få bort de löstsittande delarna i väggen såkallade bom.
Sen är det bara fylla ut de stora hålen och putsa upp ett nytt ytskikt på väggarna eller bara kvasta upp ett nytt tunt skikt med någon passande puts.
Detta är om det inte är helt för dåligt underlag då du måste ta ner all puts med tex mejselhammare och putsa om från grunden men detta är som sagt mycket jobb.
Det går utmärkt att använda sig av en stålskånska för att dra ut putsen som erber pratar om i det förra inlägget men att det skulle behövas hyrualiskt kalbruk till detta arbete ser jag som överkurs vanlig Kalkcement C fungerar perfekt.
Och skall du köra riktigt tunt finns det många special varianter på marknaden
Var noggran det lönar sig med putsning.. och det blir alltid lite extra karisma med lite liv i putsen!!
ha de!!
Detta är som sagt ett dammigt jobb helt klart, men måste göras för att väggen inte skall bli värre.
Det som jag skulle rekommendera är att slipa väggarna med en saneringsfräs eller diamantslip med stoftavskiljare. för att få bort färgen samt du kommer även att få bort de löstsittande delarna i väggen såkallade bom.
Sen är det bara fylla ut de stora hålen och putsa upp ett nytt ytskikt på väggarna eller bara kvasta upp ett nytt tunt skikt med någon passande puts.
Detta är om det inte är helt för dåligt underlag då du måste ta ner all puts med tex mejselhammare och putsa om från grunden men detta är som sagt mycket jobb.
Det går utmärkt att använda sig av en stålskånska för att dra ut putsen som erber pratar om i det förra inlägget men att det skulle behövas hyrualiskt kalbruk till detta arbete ser jag som överkurs vanlig Kalkcement C fungerar perfekt.
Och skall du köra riktigt tunt finns det många special varianter på marknaden
Var noggran det lönar sig med putsning.. och det blir alltid lite extra karisma med lite liv i putsen!!
ha de!!
Jag lånar din tråd lite
Jag håller också på att göra om en del utav källaren till kontor. På alla betong väggar sitter det tapet idag, som ska tas bort med ångmaskin. Men sen under tapeten är väggen lite ojämn, men väldigt lite.
Vad ska jag använda för något att fixa väggarna med? Har även några småbubbler på en annan källarvägg som också ska fixas. tror det är någon plastfärg på den väggen. Ser inte riktigt lika illa ut som hos dig Knecke.
Jag håller också på att göra om en del utav källaren till kontor. På alla betong väggar sitter det tapet idag, som ska tas bort med ångmaskin. Men sen under tapeten är väggen lite ojämn, men väldigt lite.
Vad ska jag använda för något att fixa väggarna med? Har även några småbubbler på en annan källarvägg som också ska fixas. tror det är någon plastfärg på den väggen. Ser inte riktigt lika illa ut som hos dig Knecke.
Jag hade liknande skador i min källare. Jag hade inte provat att putsa tidigare, men tog mej an det i alla fall. Först knacka ned allt gammalt puts så att muren blir synlig. Sedan skaffade jag putsbruk C och körde igång. Kladdigt men kul!Knecke skrev:Hej allesammans. Jag planerar kontor i ett förråd i källaren. Som läget är nu så verkar det vara målat med någon plastfärg en gång i tiden på alla väggar. Ytterväggen verkar då ha fått sig en omgång fukt innan det dränerades vilket gör att om man knackar på väggen så låter det ihåligt samt nertill så lossnar det stora bitar av putsen. Se bifogad bild
Mina frågor är då:
Hur går man tillväga när man putsar väggarna?
Är det någon en hemmameckare löser själv?
Vilka produkter ska användas?
Hur gör man med de andra väggarna som är målade med samma plastfärg. Slipar man dessa?
Klicka här för att svara
