Byggahus.se

Arbeta med expanderbruk/betong - som slime

1. M
    Medlem Nivå 1
    Håller på att lägga expanderbruk högst upp på min pelare som jag murat upp med betonghålsten. Tanken är att expanderbruket skall ligga an mot taket som pelaren skall stötta upp. Men fastän jag har en ram runt 3 av sidorna, så hinner jag inte lägga på bruket och stänga till med den 4:e sidan på ramen innan bruket väller över - värre än slime !!- Har någon tips eller någon idé om vad vad jag kan göra?

Funderar på att emot rekommendationer jag tidigare fått, köra med vanligt bruk, som jag hade när jag murade upp betonghålstenarna istället....vad tror ni om det?

//Melie

2. K
    Medlem · Nivå 9
    Expanderbruk ska vara lättrinnigt för att fylla ut formen ordentligt. Det går inte att ha en sida öppen. Den är trots allt till för t.ex. undergjutning. Anledningen till att du väljer en expanderbetong är ju för att den inte ska krympa ifrån i slutändan, som ett vanligt bruk skulle göra, men mot tak är det svårapplicerat. Välj istället en tixotrop, expanderprodukt. Rätt produkt på rätt ställe :)

3. M
    Medlem Nivå 1
    Rätt produkt på rätt ställe var det ja... :) Trist när proffsen i byggaffären rekommenderar oss icke-proffs felaktiga produkter för ändamålet :(

Försökte Googla på tixotrop, expanderprodukt - men blev inte helt klok..
    Vidhäfter den mot taket (i det här fallet) likt ett lim? Blandar man limsubstansen (tixotrop) med betong eller hur använder jag den?

Tacksam för hjälp.

//M

4. K
    Medlem · Nivå 9
    Tixotrop betyder att du i stort kan rulla en boll av produkten. Man spacklar helt enkelt dit den. Man köper en färdig produkt och blandar med vatten.

http://www.maxit.se/922/pagetype/1/url/12495/section/116/

Enda sättet att i ert fall få det bruk ni har till att fungera skulle vara om ni kunde bygga en tät form och sen applicera bruket uppifrån.

Tyvärr jobbar det få proffs i byggaffären, men de gör så gott de kan. Trots allt så har de tusentals produkter att hålla reda på och skulle de vara proffs så skulle de antagligen inte jobba kvar pga. lönen, skulle jag tro.