24 035 läst ·
7 svar
24k läst
7 svar
Bjälklag - Dimensionering
Du menar att du har fyra meters spännvidd på golvreglarna i bjälklaget?
Har inte sett någon tabell som tar hänsyn till väggarnas last men om vi leker med tanken att vi inte bryr oss om väggarna så säger den beryktade spännviddstabellen att 45x195 räcker upp till 3,5 meter. 45x220 finns inte med utan de går sedan upp till 70x195 för att komma upp i fyra meter med c/c 30. Nu ska man ju ta i beaktning att tabellen är framtagen för altanbjälklag. SKulle vara kul att se hur man beräknar golvbjälklag för vanligt bygge.
Har inte sett någon tabell som tar hänsyn till väggarnas last men om vi leker med tanken att vi inte bryr oss om väggarna så säger den beryktade spännviddstabellen att 45x195 räcker upp till 3,5 meter. 45x220 finns inte med utan de går sedan upp till 70x195 för att komma upp i fyra meter med c/c 30. Nu ska man ju ta i beaktning att tabellen är framtagen för altanbjälklag. SKulle vara kul att se hur man beräknar golvbjälklag för vanligt bygge.
Kollade nu på traguiden.se som har dimensioneringsexempel. De verkar ange att 45x220 duger gott till fyra meters spännvidd om man har limmad spånskiva som undergolv. Här pratar man om ett c/c på 60 så du kanske klarar dig med 195.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=679&contextPage=1465
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=679&contextPage=1465
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 599 inlägg
I min sommarstuga är bjälklaget 4.8 m och då med dimn 45x195, cc 60 (skall då tillägga att jag har lagt till en mittregel så att den riktiga spännvidden är 2.4 m - detta var dock valfritt om man ville få det stabilare enl. lev.).
På loftet är det takstolarnas draglinor som bildar "bjälklag" då med dim 45x220, cc 120.
Det känns stabilt så att det räcker - det är dock leverantören som har räknat på det inte jag själv
/K
På loftet är det takstolarnas draglinor som bildar "bjälklag" då med dim 45x220, cc 120.
Det känns stabilt så att det räcker - det är dock leverantören som har räknat på det inte jag själv
/K
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Jag har 3,9m spännvidd och 45x220 cc600med kortlingar på mitten och skruvlimmade golvspån, det är dimensionerat av en byggnadsingenjör, han sa att den dimensionen klarar ca 4,2m spännvidd. Det känns ingen svikt i golvet iallafall. Blir ju billigare med färre reglar och mindre jobb än 45 x 195 cc300.
Klicka här för att svara