Hej,

Jag skall göra ett bjälklag på 4meter för ett utbygge.
räcker 45x195 k24 cc30 eller måste jag upp till 45x220?

Mvh
Janne

Hej,

Ingen som har några ideer?

Mvh
Janne

Du menar att du har fyra meters spännvidd på golvreglarna i bjälklaget?
Har inte sett någon tabell som tar hänsyn till väggarnas last men om vi leker med tanken att vi inte bryr oss om väggarna så säger den beryktade spännviddstabellen att 45x195 räcker upp till 3,5 meter. 45x220 finns inte med utan de går sedan upp till 70x195 för att komma upp i fyra meter med c/c 30. Nu ska man ju ta i beaktning att tabellen är framtagen för altanbjälklag. SKulle vara kul att se hur man beräknar golvbjälklag för vanligt bygge.

Redigerat:
Det räcker utan problem med ett bjälklag på 45*195 med c/c 300
om du inte skall ha in onormalt stora tyngder i utbyggnaden som tex. 2ton bilardbord osv.

Men hur som helst skall du köra klinker på golvet kör med limmad golv gips!

I min sommarstuga är bjälklaget 4.8 m och då med dimn 45x195, cc 60 (skall då tillägga att jag har lagt till en mittregel så att den riktiga spännvidden är 2.4 m - detta var dock valfritt om man ville få det stabilare enl. lev.).
På loftet är det takstolarnas draglinor som bildar "bjälklag" då med dim 45x220, cc 120.

Det känns stabilt så att det räcker - det är dock leverantören som har räknat på det inte jag själv :)

/K

Hej och Tack för svaren.

Jag kör på 45x195 cc30.
Känns bättre nu efter era svar

/Janne

Jag har 3,9m spännvidd och 45x220 cc600med kortlingar på mitten och skruvlimmade golvspån, det är dimensionerat av en byggnadsingenjör, han sa att den dimensionen klarar ca 4,2m spännvidd. Det känns ingen svikt i golvet iallafall. Blir ju billigare med färre reglar och mindre jobb än 45 x 195 cc300.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.