3 338 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Ta bort insattsrör i skorsten
Tidigare ägare stoppade in ett insattsrör i den murade skorstenen i huset., i den kanal som användes för en oljepanna.
Jag har bytt värmesystem till bergvärme och skulle vilja ta bot insattsröret för att få maximal area i kanalen för att kunna använda den till köksfläkt eller kamin.
Någon som vet hur rören brukar sitta fast? Kan jag med lite våld få loss det och dra upp det, eller är det limmat och sitter där permanent?
Om det är möjligt tänker jag laga/förbättra kanalen med glidgjutning efteråt.
Jag har bytt värmesystem till bergvärme och skulle vilja ta bot insattsröret för att få maximal area i kanalen för att kunna använda den till köksfläkt eller kamin.
Någon som vet hur rören brukar sitta fast? Kan jag med lite våld få loss det och dra upp det, eller är det limmat och sitter där permanent?
Om det är möjligt tänker jag laga/förbättra kanalen med glidgjutning efteråt.
Brukar bara vara fastgjutna i topp och botten sedan lär det vara fyllt med isolering mellan skorstenskanalen och röret, typ värmeculit (som frigolitkulor)
Kan dock rekommendera att låta röret sitta kvar och använda det om du kopplar det till en köksfläkt för all fukt som skall tryckas ut.
Kan dock rekommendera att låta röret sitta kvar och använda det om du kopplar det till en köksfläkt för all fukt som skall tryckas ut.
Redigerat:
Röret är ganska smalt, ca 110mm, vilket jag tror är för lite (?) för en köksfläkt. Men annars tilltalar det mig, då det bli lite mindre jobb.
Dock måste man jag gå på med imkanal mitt på insatsröret i skorstenen, känns som lite bökigt att få upp ett bra hål i röret av rostfritt stål.
Dock måste man jag gå på med imkanal mitt på insatsröret i skorstenen, känns som lite bökigt att få upp ett bra hål i röret av rostfritt stål.
Har för mig att det beror lite på längden oxå om det är för smalt men en köksfläkt brukar väl ha 160mm i diameter och gissningsvis är det 120mm i ytter ditt rör i skorstenen.
Du kan knacka upp ett hål i imkanalen där du vill ha ut röret, lossa röret nere och uppe, dra upp röret en bit kapa av röret i hålet och dra ut det genom det upphuggna hålet och snygga till uppe på toppen.
Du kan knacka upp ett hål i imkanalen där du vill ha ut röret, lossa röret nere och uppe, dra upp röret en bit kapa av röret i hålet och dra ut det genom det upphuggna hålet och snygga till uppe på toppen.
Klicka här för att svara