F
freddeh: håller med humulus, försök göra en mätning av gammastrålningen. jag anlitade en firma i haninge, sthlm inför ett köp i våras, han mätte alla innerväggar och betongbjälklag, men gammastrålningen var mkt låg, mitt hus är byggt med samma material som ditt.
4 svar · 7,0k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Funderar på att ta upp ett nytt trapphål (3200x1000) i ett betongbjälklag och undrar om nån har erfarenheter att dela med sig av? Bjälklaget är ca 16cm med uppreglat trägolv 10cm. Hur går jag enklast till väga? Bila, såga? Vattensågar helst inte med tanke på fukten och det uppreglade trägolvet men har samtidigt hört att det dammar nåt fruktansvärt om man torrsågar. Bilning lär
0 svar · 2,5k läst
·
SnickarNicke
SnickarNicke: [citat] 5 bar e lagom och är man noggrann blir det jättefint. ;) Till skillnad på byggen där man sprutar ut lister ur sågen.
11 svar · 6,8k läst
kimpo
kimpo: Skruva räcker.. Ta någon träskruv som går ca 2 - 3 cm in i träet.
7 svar · 8,6k läst
titanium
titanium: Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mej med dimesionering av takutsprång ? Vill ha så tunnt taksprång som möjligt för att taket inte skall se så tungt och tjockt ut. Vad är minsta dimension på de utstickande takreglarna om man skall ha 300 mm taksprång. Det är c/c 1200 på reglarna och snözonen är 3. Har valt 20x120 råspont till rote med takpapp och bara 8 graders lutning
0 svar · 2,3k läst
G
gluecifer: [citat] Bra förslag!
5 svar · 1,4k läst
H
Hopplunda: Håller just på med en renovering i hallen där jag har bl.a slängt upp panel i taket. Nu i efterhand har jag kommit på att det skulle vara snyggt att riva ner en vägg som har en trappa ner till källaren bakom sig, en del av takpanelen slutar mot den väggen. Om jag nu river ner väggen och vill fortsätta med takpanelen så kommer det bli det här årets häftigaste generalskarv samt att
0 svar · 873 läst
H
Hus-kvarna: Tackar för sbar och synpunkter.. Hittade inga priser på träullit. Jag kan ha max 5 cm isolering eller dyligt då det redan är rätt lågt till tak..
3 svar · 1,7k läst
K
Kurtivan: Vet inte om jag förstod riktigt, men foder monteras utanpå karm eller påsalning om du har det.
2 svar · 7,2k läst
·
N
Nene: Jag är nybliven ägare till en suterrängvilla byggd 1960. Radonmätning gjordes före köpet och visade då på gränsvärden. Det jag nu försöker lista ut är varifrån radonet kommer. Markradon finns inte i detta område. Alla icke-bärande innerväggar av blå lättbetong. Ytterväggar och bärande innerväggar är sannolikt inte av blå lättbetong. När jag borrat i sådana väggar för
0 svar · 1,3k läst
T
tank77: [citat] Jo, har varit och kollat på dom. Helt okej.
9 svar · 4,5k läst
blåhaken
blåhaken: Både dewalt och makita är ju bra proffsmärken. Jag har aldrig prövat varken eller. Men jag skulle nog våga rekomendera båda två på gamla meriter. Jag skulle som sagt aldrig byta min festool. Men då använder jag den dagligen i yrket.
7 svar · 5,6k läst
M
Mats: Du behöver någon form av förhöjt vägliv för eller ett mansard? tak. Ett vanligt tak med tex 45 graders vinkel skulle bara ge 2.80 i höjd mitt i huset minus virkestjockleken och en användbar bredd på max 2 meter (utan att ha räknat nått)
1 svar · 1,0k läst
M
marcarlsson: Hej, Är en nybliven ägare till en 20-talsvilla och ett av mina första projekt var att riva ut en hemmabyggd garderob som var fastomonterad i vägg och tak. Garderoben var fäst med reglar i tak och väggar och när de skulle lossas från taket så följde en del tak med ner, se bilderna. Efter att ha läst lite här på forumet så har jag förstått att denna typ av tak kallas för kloasong
0 svar · 4,2k läst
Bödde
Bödde: Aha! Bra tips!!! Jag har en bit kvar av renovering och nybyggnation så det kommer spara tid i fortsättningen! Tackar!
4 svar · 1,7k läst
Linus_E
Linus_E: skulle oxå säga de där me mulitmastern. vill minas jag set dessabiligt som någonkopia för en 500ing någonstans. men hittar inte de nu bara :/ men den är värd sin vikt i guld (Y)
8 svar · 1,6k läst
·
K
Kiranos: Hej jag har fått upp reglarna nu, körde med 8mm spikplugg för syllen/hammarbandet, för sidorna skruvade jag snett ner i närliggande väggens syll samt upp i hammarbandet. Tog även bort gips och satte diagonala reglar i närliggande väggen så att jag kunde skruva in träskruv 70mm från sidoreglarna in i närliggande vägg. Sidorna sitter nu på tre ställen i närliggande vägg (båda
28 svar · 3,7k läst
B
Bartek: Ska bygga en ny gödselplatta ovan på en gammal, sprucken och ojämn. Har tänkt att sätta skalblock i ett U (sett uppifrån) och gjuta en hel platta innanför. Problemet är att den gamla plattan har fall på alla håll. Därför kan jag inte börja bygga med skalblock innan jag har jämnat underlaget. Att ta bort den gamla gödselplattan är inte aktuellt då den även används som
0 svar · 1,0k läst
M
Mary K: Glömde skriva vad bokstäverna betyder A= diagonal vägg som inte finns i vårt hus, men i originalmodell. B= Vägg vi är osäkra på om den bär eller inte. C= Vägg som ska slås ner tillsammans med B D= Takstol
1 svar · 2,0k läst
·
G
goahead1978: nej man ser inte gipsen utifrån, men det jag vill är att få tätt i alla skarvar och anslutning för att undvika drag... Så det är ett par millimeter här och vara. Tänkte mjukfoga med akrylfog som är difföppen och elastisk. Även om jag har den inne i värmen så är ju dels underlag riktigt kallt samt att den får svårt att härda, för det tar ju ett par timmar. Det tar väl även ett
2 svar · 7,8k läst
G
goahead1978: jodå, 16,3 minus nu när jag tog kväll... kändes en del. Bygger också stommen, fast jag har taket klart åtminstone och vissa väggar så den värsta blåsten klarar man sig ifrån...
4 svar · 3,3k läst
T
Träig snickare: Hej. Jag har inte gjort det själv men jag har sett andra göra det. Och det går bra att göra så som du tänkte. Tur att du inte la din tråd under rubriken byggnadsvård. Då hade du fått det hätt om öronen. Lycka till.
1 svar · 1,2k läst
O
ohlgren: Jo, jag har putsat den nu och fick godkänt av sotaren innan jul. Kul att få elda lite. Det som är lite obehagligt är ju att man inte vet om det finns trä intill skorstenen på de ställen där man inte kan se, tex bjälklag och de delar av skorstenen som bildar innervägg. Man vey ju inte hur noga d var på 60 talet när de byggde kåken. Skorstenen är ju provtryckt och tät iallalfall plus
8 svar · 2,7k läst
K
kapten_nilsson: Hej! Vi bor i ett enplans hus från -43. Vi har idag en veranda, men vi vill bygga in den då vår entré/hall är väldigt trång. Vi vill då att verandan blir den "nya" entrén. Vår veranda är idag ca 2 meter bred & 1,5 djup + trappa, med tak och "staket sidor". Den nya ska givetvis vara mer som "inne", än en traditionell veranda. Alltså varmisolerad. Vil vill gärna att ni ger oss
0 svar · 2,6k läst
P
PX-21: Jämns med väggen och sen (fönsterlist i valfri bredd ) som ramar in det hela....det blir snyggast och 140 cm blir ju fina "blombrädor" Mvh
1 svar · 2,1k läst
J
imported_Byggaren: [citat] Om nätet bara är en meter brett går det inte att ha bredare ramar. Om du vänder det på 'andra hållet' (och kapar till 1,5 m av längden) blir det likt förbaskat en meter brett och då är ju inget vunnet om du inte ska sätta in extra ramvirke för skarven på det hållet. Men visst går det att göra. Fem meter långt passar inte för 45x95. Bättre då att spika el. skruva samman
8 svar · 32,5k läst
·
D
-David-: Jag chansade och limmade spånskivorna kant-i-kant (ej spontade) Inga sprickor än så länge ! Peppar,peppar....ta i trä osv ;)
6 svar · 6,5k läst
P
Pesco: Skorsten från 30-talet, byggt av lättbetongblock (gasbetong, m ny rökkanal). Ska putsa nytt på övervåningen. Ska knacka ner bef puts och snygga upp den. Behöver hjälp och tips. Maken vill nämligen sätta gipsplattor. Han menar att det kommer bli sprickor i den pga värmeskillnaderna (vi har pelletsbrännare). Då kommer ytan se helt död ut. Hört om C-puts alternativt hydralisk kalkputs
0 svar · 2,1k läst
P
PX-21: Syllen på golvbjälkarna? Mvh
11 svar · 2,6k läst
Linus_E
Linus_E: el eller vattenburet ?
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.