aivo: En annan variant är att byta tröskeln mot en badrumströskel alt mot en helt slät tröskel, Kostar väl en hundring på bygghandeln och tar 10min. Samt att resultatet blir garanterat bra.
evoline: Nu har jag börjat reglingen. Det går skit fort om man mäter och förborrar i träreglarna innan, så tjänar man på att slippa hålla upp reglarna i några extra sekunder. Sen att 8x80 spikplugg var bättre för att det inte var betong hela vägen för mig i taket, utan det var luftspalt eller så efter ca 5cm. Men använde 8x100 då det var betong hela vägen upp. Använde mig av borrhammare
tanaris: Jag brukar laga hål i gipsväggar på två sätt, oavsett storlek: 1). Såga ut en fyrkantig bit av en ny gipsskiva. Fasa av kanterna 45 grader. Lägg den nya gipsbiten över hålet och rita ut konturerna. Såga ut runt hålet motsvarande gipsbiten, men se till att kanterna blir ungefär 45 grader. Passa in så att den hamnar lite djupare än resten av väggen, sen är det bara att fästa den
P.R: Kladdade upp en dubbelpipig 7.5 m SEM-skorsten för drygt 2 år sedan. Priset var väl inte "marknadsaktuellt" då jag tog den via kontakter. Kanske jag betalade ca 12000:- för den. Min fråga är annars; vad skall du med en dubbelpipig skorsten till? Vidare: Du kan spara pengar genom att starta med Leca-block och bygga anslutningar osv i tegel för att därefter gå vidare med modulsystem.
anaitis: E-modulen beskriver hur ett mtrl reagerar när det belastas. Hur mkt det förlängs resp trycks ihop vid en given spänning. Förenklat kan man säga att en låg E-modul ger ett eftergivligt mtrl. Yttröghetsmomentet anv man för att förstå hur det geometriska tvärsnittet hos ett bärelement påverkar dess nedböjning och påkänning. Produkten av dessa två parametrar ger bärelementets
Mats: ja eller bättre en borrhammare. Går att hyra billigt också om man inte vill skaffa en och ja en borrhammare tar såpass mycket bättre att det är värt det
MathiasS: Det går att limma gips på siporex men det är inte roligt på väggar och antagligen skitjobbigt i taket. Det bästa är antagligen att låta en målarkluddargubbe ägna ett par timmar åt att spackla taket och sedan måla det för att få ett vitt slätt tak.
hanniss: Jag ska måttbeställa en bänk skiva som jag ska använda som skrivbord till vårt nya kontor. Väggen är ej rak. Måtten blir ca 2000 mm x 700 mm brett x 30 mm djup. Vet någon vart jag kan måttbetsälla det i Linköping? Svårt och hitta dessa mått i de vanliga butikerna som k-rauta, rusta och wik-wall. Alternativt är att jag måttbeställer hos en av dem. Men var är billigast? Snickeri
petersk: Dags att göra något åt garagegolvet. (verkstad). Ytan idag är en ganska grov, brädriven yta med fall mot brunnen som är placerad i mitten. Jag vill ha ett slätt golv och plannerar att ta bort brunnen. Hela golvet behöver jämnas av, men så klart mest vid brunnen. Jag har tittat lite på flytspackel och har då hittat Ardex K301 som inte behöver ytbehandlas. Någon som har erfarenhet av
nattugglan11: Har planer på att bara sätta spånt på en vägg, som en fondvägg, då kan jag regla. Så kanske jag tom sätter spånt ända till taket för att få lite ball effekt, får se. Föresten hur fungerar det med eldosor o brytare på väggen när man bygger ut med spånt en bra bit? Måste man joxa med det också på nått sätt?
Wasa: P.s Som en () kan nämnas att plåten på min skiss har som uppgift att hålla ihop hörnet vid eventuella rörelser i konstruktionen. D.s
scenic46: Jag byggde ett gästhus/ generationsboende (1-plans med full källare) (40m2 BYA, 33,6m2 boyta) 2007/08 för åretruntanvändning. Jag räknade på det och fann att stomme 95mm + utvändigt liggande 70mm var optimalt. Det gick år en hel del stålvinklar (Biltema billigast) för yttre liggande reglar eftersom fasaden kommer att bäras av den yttre väggdelen. Vinklarna skall mestadels sitta
hakjon: Tack! Jag kommer att köpa stegen av ett snickeri som också kommer att göra en list där
Bror: Om fönstret inte är alltför stort. Fyll tomrummet med cellplast. Borra hål för karmskruvar i över- och understycke nära sidostycket. Dreva med fogskum. Om fönstret är stort så att denna infästning känns osäker kan du fästa träklossar i tomrummet där karmskruvarna skall monteras.
eestere: Har murat upp en tillbyggnad av lättklinkerblock. Utvändigt kommer väggen att isoleras med cellplast som sedan putsas. Har sett flera lättklinkerbyggen som slammar/grovputsar konstruktionen innan den färdigställs. Behöver jag slamma väggarna med något bruk innan cellplasten skall dit? Konstruktionen är alltså färdig och cellplasten kommer att appliceras dit på försommaren. Skall jag
SnickarNicke: Jag är mest nyfiken på er som har garaget i källaren, vad har ni för väggar? Själv har jag puts och tycker inte det är optimalt då jag inte kan hålla grejerna i styr när jag arbetar. Det resulterar ofta i att jag kommer åt dem hela tiden, vilket gör att det blir märken. Kan kakel vara ett bra alternativ till putsade väggar?
AndersS: Det spricker även för proffs eller där du gjort allt enligt konstens alla regler, så det är inte enbart nybörjarproblem. Hus rör sig och du kan aldrig i förväg vara helt säker, det kan spricka efter en månad eller efter x år så det finns inga garantier. Lycka till.
LenaBenny: Håller på att inreda vinden och är på jakt efter billiga foder till fönster och dörrar. Har inte gerade lister på nedervåningen och skulle vilja ha likadant där uppe. Byggmax tar 179:- för en sida på dörrarna och det kändes lite väl!! Vet någon om man kan köpa bara överstycken någonstans, med lackade ändar? Behöver hjälp! Vill för fan inte lägga ner över 300:- på varje
Elvis69: Det är nog valfritt. Personligen föredrar jag stål för rakhetens skull. Alternativet att använda stålskena som syll och hammarband med träreglar emellan är också trevligt då det är snabbt att bygga. Man behöver ju inte kapa reglarna så noggrannt...
Fatboymos: Tjena. Nyköpt hus med köksproblem. Tänkt göra diskbänk själv med mosaik(47-47mm). Vad är bästa underlag för detta, hört nåt om vattenfast MDF? Alla tips är bra för en novis!!!
Elvis69: [citat] Jag antar att du med "cellplast" avser fuktspärren, dvs plastfolie... Den skall bort och placeras som du själv skriver, över den nya regelstommen. Ett alternativ är också att lägga folien mellan gipsskivorna istället för att placera den mellan reglarna och den första skivan. Lite enklare montage!
Kalarne: Nej jag skall inte ha någon armering. Dock skall skorstenen ställas på ett fundament så att den inte står på kaminen. Då kanske det behövs lite plattjärn i konstruktionen, men inte som armering. Mellan kamin och skorsten skall det sedan vara en bit metallslang på några decimeter så att kaminen kan utvidga sig utan att den trycker mot skorstenen.
JanneSjo: ok intresant - jag tycker också att det skulle vara snyggt utan trösklar - får se om jag vågar skippa att stoppa golvet vid varje tröskel (som leverantörer anger) jag har ju också golvvärme vilket kanske påverkar golvet ytterligare
Tjippen: Vill du ha en vanlig inner vägg så räcker det med 45x70 reglar + MU. Kolla in: http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/createpdf.asp?Item=37&FileId=1037&FileTypeId=103&Doc=broschyr&Cid=931