3 664 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
tips för uppgregling av vägg i sovrum.
ACME: Du kanske kan förklara för mig varför det finns stålskenor med fuktspärr?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3679
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3679
Tack för alla svar, har nu ytterliggare en fråga 
Jag har rensat bort hela den gamla väggen men blir lite osäker på hur väggreglarna till den nya skall fästas.
Där jag tänkt att den nya väggen skall sitta finns inga reglar (i väggen diagonalt) där jag kan fästa nya innerväggsreglarna, räcker det att jag fäster de i tak, golvregeln eller skall jag sätta in ny reglar i den närliggande väggen också? så att jag kan fästa de två sidoreglarna i dessa?
Nu är det gips där jag ska fästa väggreglarna.
Jag har rensat bort hela den gamla väggen men blir lite osäker på hur väggreglarna till den nya skall fästas.
Där jag tänkt att den nya väggen skall sitta finns inga reglar (i väggen diagonalt) där jag kan fästa nya innerväggsreglarna, räcker det att jag fäster de i tak, golvregeln eller skall jag sätta in ny reglar i den närliggande väggen också? så att jag kan fästa de två sidoreglarna i dessa?
Nu är det gips där jag ska fästa väggreglarna.
hej åter igen, är det någon som har tips om hur man skall gå tillväga med problemet ovan, dvs om man behöver fästa sidoreglarna utmed nästliggande vägg eller om det räcker med att fästa den i takregeln och bottenregeln?
Tack på förhand! (förlåt att jag "bumpar tråden")
Tack på förhand! (förlåt att jag "bumpar tråden")
Jag skulle satt fast regeln mot angränsande vägg i golv, tak och sen med 2.3 st vanliga gipsankare i gipset på befintlig vägg.
Lite pyssligt, ja...
Men borra t.ex. 3 hål, på (ca) höjden 60, 120, 180 cm från golv, i regeln.
Placera den på korrekt position, märk ut plats för gipsexpanderna genom hålen.
Ta dän regeln, montera expanders och montera sen slutligen regeln permanent.
Nåt som tätar, mellan regel och vägg sen, reducerar lyhördheten mellan rummen. Antingen nåt mjukt band mellan regel och bef vägg, eller att dra en akrylfog i vinkeln efteråt (eller både och)
Lite pyssligt, ja...
Men borra t.ex. 3 hål, på (ca) höjden 60, 120, 180 cm från golv, i regeln.
Placera den på korrekt position, märk ut plats för gipsexpanderna genom hålen.
Ta dän regeln, montera expanders och montera sen slutligen regeln permanent.
Nåt som tätar, mellan regel och vägg sen, reducerar lyhördheten mellan rummen. Antingen nåt mjukt band mellan regel och bef vägg, eller att dra en akrylfog i vinkeln efteråt (eller både och)
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Hur funkar det då?zankan skrev:
Att skruva gips mot regel med gipsskruv går ju bara finfint, men att fästa regel mot gips, medelst gipsskruv, kan väl inte vara lika lysande ...
En enklare variant av det jag föreslog är väl att bara dra på ett par rejäla strängar med akrylfog eller PL400 eller nåt likn på regeln, sen trycka den mot väggen och skruva bara uppe och nere på syllen/hammarbandet. Inga gipsankare.
Då kan det bli svårt att demontera väggen i framtiden, utan att ha sönder gipsskivan på den gamla väggen, men är väggen inget tillfälligt, så spelar det väl ingen större roll.
limmet håller regeln på plats permanent. Tar man typ träregel skruv och drar långsamt lite snett in i gipsen och inte drar för hårt sitter det tillräckligt.
Skruvarna fixerar tills dess att limmet härdat. Vad gäller akrylfogen så är det ingen höjdare att limma med egentligen då det tenderar att släppa efter ett tag.
Skruvarna fixerar tills dess att limmet härdat. Vad gäller akrylfogen så är det ingen höjdare att limma med egentligen då det tenderar att släppa efter ett tag.
Efter hur lång tid skulle latexfog/akrylfog släppa? Min erfarenhet är att ju längre den sitter desto värre sitter det. PL600 bygger väl på samma teknik men snabbare torktid.
Vill man riva huset när man tar ner reglarna så kör med något lim typ Casco Superfix eller PL400.
/Kent
Vill man riva huset när man tar ner reglarna så kör med något lim typ Casco Superfix eller PL400.
/Kent
Hej jag har fått upp reglarna nu, körde med 8mm spikplugg för syllen/hammarbandet, för sidorna skruvade jag snett ner i närliggande väggens syll samt upp i hammarbandet. Tog även bort gips och satte diagonala reglar i närliggande väggen så att jag kunde skruva in träskruv 70mm från sidoreglarna in i närliggande vägg. Sidorna sitter nu på tre ställen i närliggande vägg (båda sidor) och då jag använde 2"4" reglar är det stabilt så in i bomben 
Tack för alla svar! nu är det dags att införskaffa OSB samt gips!! kliar i händerna
Tack för alla svar! nu är det dags att införskaffa OSB samt gips!! kliar i händerna
Klicka här för att svara