chrille112
chrille112: Har bestämt mig för att regla nu, det blir nog bäst trots allt! Jag har lite 2"2 och 2"4 hemma, blir ett litet hopkok av dem :)
18 svar · 26,7k läst
Micke78
Micke78: såg vad en spygatt är, är det samma monteringsanvisningar som en vanlig golvbrunn?
7 svar · 3,3k läst
·
K
kimbis: Tack!
6 svar · 2,0k läst
K
6 svar · 2,0k läst
P
Prosit: Jag ska mer eller mindre helrenovera mitt hus från 60-talet och när det gäller kallvinden är det mycket saker som kommer hända där uppe: 1. Byta tak (pannor, papp, plåtarbeten och några råspont, tror jag) 2. Elen skall bytas i hela huset, det skall även in lite ny lamputtag i innertaken så jag antara att det blir några dosor från vinden 3. Telefonledningar ska dras om 4. FTX-system
0 svar · 1,3k läst
estwing
estwing: strålande.. nej balken är 2,5 år gammal bara så..... tack iaf... m,vh snickar estwing
9 svar · 4,3k läst
S
SCB: Stålborste. Är det mycket rost som sitter hårt kan man köra med en stålborste som man sätter i vinkelslipen eller borrmaskinen. Börja med en mjuk borste och tänk på att det dammar förskräckligt mycket.
1 svar · 2,2k läst
V
volbey: Tjäna hej hej! kolla in detta har satt upp det i köket magnifiko! det är super lätt! http://www.k-rauta.se/bygg_5453.htm:D
1 svar · 4,5k läst
P
pbengtsson: [citat] Är du nogrann krävs inga lister alls. Men Huntoniten måste (som jag glömde) fästas i 70x28 reglar som man fäster sist. Om man skall använda plast eller inte som diffspärr får man fundera på, jag hade valt bort plast helt då det handlar om renovering.
17 svar · 7,0k läst
snickarboden
snickarboden: Gissar TS avser gles mot gavlar. Klart saker rör sig lite, därför man bör dra latex i övergångar när man gipsat. /Kent
5 svar · 988 läst
Sylar
Sylar: Jag hade ett 230L på en indisk möbel förut. Skivan på toppen var ruggigt ojämn. Jag lade ett lager med ca 12mm cellplast och ovanpå det en spånskiva. Vägde in allt med kilar. Funkade hur bra som helst. Jag gjorde en list för att dölja cellplasten och spånskivan. Vet inte om det är något för dej, men man vill ju inte ha 200L vatten på golvet. Är det helglas så gäller det att det
1 svar · 2,4k läst
N
nicgu: Ok, tack ska ni ha! Snickarboden, du har fått mig att tänka efter lite till, möjligen är det ett jäkla jobb som "smakar" lite, dessutom så måste man ha turen att innerväggarna har stöd av bjälklaget om man sågar runtom. Nä, blir nog till att specialbeställa golv.
5 svar · 1,5k läst
estwing
estwing: [citat] att du fr sprickor i hörn å vinklar kan vara att du ej använt 50x50 profiler.. väldigt viktigt. mvh snickar estwing
12 svar · 11,7k läst
T
toker78: Tror det kan bli ganska snyggt om jag lyckas... för det är i köket jag ska göra det och på den ena väggen har jag tagit fram teglet. Det är på den teglade väggen som det mesta av köket kommer vara monterat på. Det ska vara IKEA`s Tidaholm (Ek).
2 svar · 2,0k läst
Bödde
Bödde: Jag bygger ihop två parallella byggnader, vilket innebär att det slutliga resultatet kommer bli en H-byggnad. Mellanbygget är 9 x 3.5 m och 2.30 i takhöjd. Vet ni om det finns några standardutföranden för ventilationen eller beror det helt och hållet på förutsättningarna hur man placerar ventilationen?
0 svar · 1,1k läst
T
tottobo: Jag har gångjärn för dubbelsäng att sälja. Jag har inget behov av dom längre. Jag byggde ett eget sängskåp o ev har jag även ritningarna kvar. Om någon är intresserad är ni välkomna att ringa mig på 0733-999148. Thomas:)
8 svar · 17,2k läst
D
danielr112: Ja de finns k-rauta har porös board...
1 svar · 1,7k läst
Theoharis
Theoharis: Tackar mr_bygg, det var precis detta jag letade efter. häls Theo
2 svar · 844 läst
T
Tback: [citat] Jag sätter ingenting på väggen, masoniten är bakstycket på garderoberna. ;) it-snubben: Inga skivor eller någonting bakom garderoberna alltså, bara reglar och isolering. Nä, dörrfodret är inte snyggt! Det kan jag offra, färdigmålad MDF, skarvad mitt ovanför dörren t.o.m :rolleyes: Dock tror jag 2cm kan göra lite skillnad, utrymmet i rummet mellan garderobsväggarna blir ju
5 svar · 1,4k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Aha, då fattar jag, funderade inte över att de var välvda på baksidan.
14 svar · 1,6k läst
·
W
wintermania: Hur lång tid kan jag vänta efter primning innan flytspackling sker? En firma kommer och flyter hela min platta nästa vecka och jag hade tänkt prima kvällen före, men det är ju hockeykväll så den kvällen blir inget primat :D Kan jag prima ytterligare en kväll tidigare eller är det noga att primern läggs på så färskt som möjligt?
0 svar · 657 läst
H
Havsutsikt: Vet inte vad den motsvarar, men jag vet att den kommer att bli väldigt tung. Kanske inte klarar att få in den med handkraft. Ta med detta i beräkningen.
1 svar · 1,7k läst
I
injonil: Mögel. Så där blir det när brädor ligger mot varandra med fukt som inte hinner torka. Tror att du kan borsta bort och använda utan problem. Bäst vore nog om brädorna skulle målas.
1 svar · 1,8k läst
·
A
Addicted: hmm alltså det är en balk som ligger uppe på takstolarna , antar att den mest ger stabilitet i sidled för takstolarna. Den vilar på ca 10st takstolar.
2 svar · 2,5k läst
chris47
chris47: Använd planhyvlad furu 145mm utan kvistar. Finns hos alla bygghandlare. Kapa alla delar och börja limma den övre först som ska gå över de på sidorna. Kläm därefter fast sidorna mellan den övre och bänkskivan. Använd vanlig trälim eller PL400 och sätt tvingar mellan sidobrädorna att fixera (2-3 st. man kan vända på enhandstvingar så de trycker utåt). Var noga med att banka in
18 svar · 11,0k läst
J
jepperdy: Har samma problem. Hus byggt -52 och "ihåliga källarytterväggar". I mitt fall är det en dålig puts (ca 1-2cm) utanpå betonghålsten. I ett par fall har jag borrat med 8mm borr, tryckt i PL-lim samt en 10mm plugg. Det håller för lätt belastning. Vid tyngre saker har jag fått knacka bort putsen och ersätta den med ny, för att sedan göra "på brukligt sätt". Kommer med nyfikenhet
2 svar · 4,5k läst
_bystrom_
_bystrom_: Akrylfog vore väl lämpligt, den målar du över med samma färg som du har på vangstyckena. Ej härdad tvättas den bort med vatten.
1 svar · 1,1k läst
C
cheetah1: Ptja, båda rummen i "övervåningen" såattsäga, kommer vara våtrum, ett badrum och ett grovkök. I källaren vi ska bygga kommer det troligtvis bli enbart ett stort förråd. Jamenar, om man gör en "dilitationsfog" mellan källarväggen i tillbyggnaden och den befintliga muren, kommer det inte tränga in både fukt och jord där då? Vill inte att det ska växa maskrosor i källaren på mitt
4 svar · 1,3k läst
B
betula: Håller med Bror, 18% funkar, för problem behövs mer vatten vanligtvis brukar det komma från regn eller mark/platta eller så. Trä torkar åt alla håll, både utåt och inåt. Så länge du inte har dubbla ångspärrar så kommer virket anpassa sig till omgivningen.
10 svar · 26,6k läst
E
ekstrjoh: Ingen som har några synpunkter? Jag vet att det finns flertal trådar som behandlar denna fråga, men tänkte kanske att om denna summering av tillvägagångssätt accepteras skulle fler kunna genomföra sitt källarprojekt på liknande sätt.
1 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.