Vad behöver jag köpa för virke när jag ska bygga kattgård...?
Är Råplan 45x45mm för klent som stolpar i stommen? Ska jag använda samma reglar till allt?
Kolla gärna in www.byggmax.se och säg vilka virken jag ska köpa.. Jag är inte rik... hade funderingar på trä man kan måla direkt (inte tryckimpregnerat) men kan ta emot förslag på både obehandlar virke och impregnerat..

Bifogar bilder på rastgårder jag gillar, men vet som sagt inte måtten mm på de materiel de använt

• IMG_1596_resize_jpg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kattgard1.jpg
    Skapa konto
  • kattg_x.jpg
    Skapa konto
  • rast10.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Apdos
  • Laddar…
I
Jag byggde i somras en kattgård i Älvängen åt en uppfödare. Stolpar i 70x70, bärande reglar (för tak) 45x70 (på högkant), ramar av 28x120 (de senare klövs till 28x 59, klingan tar 2 mm). Allt tryckimpregnerat. Rättade mig efter bredden på nätet för ramarna (upp till 1,5 i bredd x 3,6 i längd).

Nätet är det största problemet och det som styr hur breda ramarna kan göras. Rambredden i sin tur styr avståndet mellan stolparna. Att satsa på 45x45 i stolpar blir väl klent och vingligt utan snedsträvor och med jordankare om det är fristående kattgård. Med stöd på två sidor kan 45x45 duga även utan snedsträvor och med jordankare.

Behöver du större bredd på kattgården än 3,6 m, rekommenderar jag istället att du antingen går upp till 45x95 reglar eller använder dig av en 28x145 bräda på högkant. Den senare är väl så bra som 45x95 reglar ur bärighetssynpunkt för det här ändamålet. Särskilt när den blivit sammanskruvad med ramarna till ett T (du får lägga på en 'brädlapp' på några ställen tvärs brädan för att kunna skruva fast två ramar intill varandra och skruva fast brädlapparna till brädan på högkant).

Du kan mycket väl köpa rått virke (oimpregnerat) och själv behandla det före uppsättning (om du är rädd för att katterna kommer att slicka på virket och få impregneringssalter i sig). Bara det är torrt och du gör det med omsorg eftersom det ska vara utomhus. Det finns färger som är vattenlösliga för utomhusbruk, men jag håller en slant på att de som kallas lösningsmedelsbaserade håller bra mycket längre. Solen är en sådan faktor som 'tröttar ut' färgskiktet. Fukt inuti virket en annan. Med helt 'torrt' virke (fuktkvot < 5-6%) är risken dock inte så stor för att det ska bli ångbildning, blåsbildning och färgsläpp.

Lycka till!

Redigerat av moderator:
Tack för ditt svar.
Kattgården ska vara 3*5 meter. det nät jag tänkt köpa är 1*25m. Går det inte att ha nätet "åt andra hållet" så man kan ha 1,5m mellan stolparna istället för 1m?

Tänker du att reglarna ska vara 45x95 och stolparna 70x70? och ramar av 28x120 ?

P
70x70 stolpar? Det är ganska grovt.. Är det lokatter du ska ha? Eller ska du ha tak? Jag byggde ett 3x3m, till våra tidigare katter, med detta hade bara nät som tak. Byggde det med enkla impreglar 45x45 överrallt. Med nättak så får du inte några laster. Med tak så är det en annan sak för då bör du tänka på takvinkel/snölast etc.

Jag ska ha nättak och över det ska jag lägga ett kamouflagenät som ger katterna skugga....Vad är det för mått på materielet på första bilden (bilden med en klösande katt)? Har ni några bilder på era kattgårdar?
Vill inte ha snedsträvor

Olika bud jag får, ena personen säger att 45*45 blir vingligt, den andra tycker inte det.. vad tycker ni andra? :/

45X95 skulle jag gissa på

Det borde vara stadigt nog, jag antar att du binder ihop dem upptill med en regel också, samt någon snedsträva, som den importerade byggaren nämnde,

I
jaghetersophia skrev:
Tack för ditt svar.
Kattgården ska vara 3*5 meter. det nät jag tänkt köpa är 1*25m. Går det inte att ha nätet "åt andra hållet" så man kan ha 1,5m mellan stolparna istället för 1m?

Tänker du att reglarna ska vara 45x95 och stolparna 70x70? och ramar av 28x120 ?

Om nätet bara är en meter brett går det inte att ha bredare ramar. Om du vänder det på 'andra hållet' (och kapar till 1,5 m av längden) blir det likt förbaskat en meter brett och då är ju inget vunnet om du inte ska sätta in extra ramvirke för skarven på det hållet. Men visst går det att göra.

Fem meter långt passar inte för 45x95. Bättre då att spika el. skruva samman en 28x95 med en 28x145 till ett T och skarva nätet på den horisontella 28x95-delen.

Delar du kattgården på bredden i 2x1,5 m och gör ett sådant T för mittenstolpen och två upp och nervända L för ytterkanterna av 28x95 klarar du dig med 45x45 stolpar på långsidorna, men låt hörnen vara av 70x70 om du ska ha den fristående.

Då kan du oxå använda sådana här jordankare även om de kallas något annat av Beijer.

(http://www.beijerbygg.se/templates/B....aspx?id=11774)

(Köps billigast på Jula.)

Eftersom 28 mm tryckt virke normalt används som trallvirke, finns inte smalare bräder än 95 i det. Men 95 bredd blir ynkligt smalt att klyva på längden. Därför 120 bredd. Klyvd får du två stycken 28x59 ur en bräda 28x120. Det räcker för att spänna nätet på.

I gengäld får du då sätta in några extra sådana i takramarna vid 1,5 m bredd för att du ska kunna skarva nätet om du inte vill 'sy' ihop det med ståltråd.

Därför skulle jag tveklöst ha satt stolpar med en meters mellanrum på gavlarna och gjort en meter breda ramar till både tak och gavlar för att dra nätet på. Långsidorna går då att få tre meter höga med två styck horisontella 28x59 och nätet spänt vågrätt på dessa ramar och inga stolpar på långsidorna ö.h.t. (möjligen en 45x45 på mitten om det vill böja ner för mycket).

Längst ner bör du med tanke på snö och eventuellt grävande katter ha en eller två bräder ovanpå varandra, varvid oxå alternativet att ha tre på varandra uppstår och bara två rader nät på höjden. Då kan du ändå få upp höjden till över två meter och det räcker för att du ska kunna gå rak inne i kattgården.

Det är oxå lättare att passa en bräda till mark m.h.a sticksåg än smalt ramvirke. På så vis får du oxå en rak ovankant att ställa ramarna på. (Särskilt om du gör som jag gjorde och halvar samman ramarna i hörnen ;))

Grävande katter stoppas dock inte av en bräda. Där får du lägga en rad btg.plattor (250x500) på insidan.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.