Kan någon hjälpa mig att 'tyda' den tekniska beskrivningen på vårt hus?

Grundläggningssätt
Plattor av betong 25x50cm (och så lite annat om armeringar och grejor...) Bl 225 kg/m3 betong.

Yttre grundmurar
25 cm betonghålsten 9-11 hålrader.

Inre grundmurar
Bärande väggar av 20 cm betonghålsten. Övriga innerväggar av 10 cm betongsten.

Huset är ett enplanshus med källare, byggt 1960. Jag har börjat nojja över att vi säkert har radon i huset, och just nu håller vi på med en radonmätning. Men kan man utläsa något av ovanstående uppgifter?

Tyvärr kan man inte utläsa nåt av dina uppgifter. Troligt är dock att eventuell radon kommer från blåbetong som är, just det, blå. Du nämner betonghålsten och den brukar ju vara fri från radon. Blåbetong ser ut som blågrå siporex ungefär.

Blåbetong är en lättbetongvariant - men inget av de mtrl du räknar upp är lättbetong. Du kan alltså vara lugn när det gäller just dessa mtrl.
Radon kan förstås komma från helt andra källor också, bergrunden är en vanlig orsak,

I ett 60-tals hus med källare så bör man nog förvänta sig en del markradon. oavsett om det finns blå lättbetong eller inte. Så stressa inte upp dig om mätningen visar runt 100-200Bq, det är hyffsat bra med tanke på bostadstypen.
Skulle mätningen visa mer än 200Bq så får man överväga åtgärder, kommer radonet från marken så brukar det vara ganska enkelt och inte så vansinnigt dyrt att åtgärda.

Om du vill kontrollera om det finns radonavgivande byggnadsmaterial så bör du låna/hyra en geigermätare det är det enda säkra sättet att kolla det. En del kommuner lånar ut sådana, så där kan du ju höra efter.

håller med humulus, försök göra en mätning av gammastrålningen. jag anlitade en firma i haninge, sthlm inför ett köp i våras, han mätte alla innerväggar och betongbjälklag, men gammastrålningen var mkt låg, mitt hus är byggt med samma material som ditt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.