Byggmaterial & Byggteknik
Larsa: Ofta är det plank ovanför putsen/vassmattan. Man kan missa och hamna imellan, då får man vinkla skruven så den träffar trä. Borra i puts är inget problem, vanlig betongborr. Putsen kan vara ganska tjock och det går att fästa lättare saker i den, men med lite belastning så brukar det säga "tjoff" så lossnar en "koka".
Bödde: Den står inte på 0, eller rättare sagt, när jag ställer den på 0 kapar den ändå med lite vinkel... Jag ska undersöka inseksskruvarna, det sitter nämligen sådana på boschen oxå. Tackar för tips!
twtwtw: Hallå, Jag ska sätta upp takpanel på vinden snedtak. Undrar hur jag ska sätta upp den på smidigaste sätt. 1. Hur sätter jag spiken så den inte syns? För jag ska bygga liggande och undrar om sponten som sticker ut ska vara uppåt eller neråt. 2. Var fäster jag spiken så den inte syns? Är det i springa eller i sponten som sticker ut? För jag vill inte att den ska synas. / tw
MangoMungo: Har ett sekelskifteshus av sutterängmodell där källarväggen är av natursten av skiftande storlek ca 1 meter tjock. Huset har dock satt sig vid en vägg och passade på att kika på den uppifrån vardagsrummet då jag tagit bort golvet och rivit ur trossbotten. Visade sig att det var sprickor på den murade källarväggens topp. Visade sig vara typ ett par centimeter cement. Väggen verkar
Ring: Kontakta en liten kökstillverkare, åk dit med en smörgåstårta till 10 fikat och kolla om du får köpa större mängder.
Yrrol: Något jag har fått nog av är kalla golv. Okej, visst kan man ha tofflor men... Så har jag lekt lite med tanken att ha vattenburen golvvärme till samtliga rum men anar att det kommer krävas mängder energi för hålla igång detta = dyrt. Så har jag funderat på ifall man nu får konstant och go värme på elementen så kanske det blir bra ändå, jag är van att huset som jag tar över
Styx: [citat] Nu förstår jag hur du menar - du höll med om vad jag sade. Jag tolkade dig som att du inte tyckte man skulle kalla det för kantbalk.. Men nu när jag läser noggrannare så ser jag att du bara förtydligade det jag skrev.. Och jag som inte ens har öppnat nyårsdrickat än ;)
Eddi Thomason: Tack för hjälpen! Verkar som jag kan lägga min asbest-noja bakom mig. Jag tänker inte riva ut eller ens plocka i isoleringen överhuvudtaget. Men jag blir tyvärr tvungen att pilla in lite extra stöd till de flytande golvreglarna, men det gör jag försiktigt och med handskar på. Sen ska locket på för gott :)
joflopp: Läs vad Jon_h skriver i sin klistrade tråd i badrumsdelen. http://www.byggahus.se/forum/429859-post2.html
snickarboden: Rent spontant, man gör det inte alls eftersom det i de allra flesta fall innebär att man skapar problem bl a med att få den tät. Sök på diffspärr här på forumet så hittar du tonvis med info om varför man inte skall ge sig på det. /Kent
mikmal: Hej Vi lyfte huset 2007 mha Åtvidabergs hus och takvåningar - funkade perfekt. Vi hade själva redan kontaktat arkitekt och fixat bygglov så det som Åtvidabergs gjorde var att beräkna förstärkningsbalkar och konstruera fyra moduler som sedan lyftes på vårt hus. Klart på ca en vecka (stommen på plats alltså ....). Det är väl främst det som är den stora fördelen tycker jag - Tätt
Träig snickare: Nej inte just nu. Men ta och kolla in en trädgårdshandel. den ska gå att spänna. Att dra i utan att den går sönder. Prov dra den med båda hände, den ska inte bli större.
nihtila: Hej! Vi skall påbörja inredningen av vinden och har funderingar på gavlarna. Nu är väggen lika tjock som fönstren så vi skall "sadla på" med 120+45 (=plasten mellan 120och 45an, 120 vågrätt och 45an stående). Skall man möta reglarna som finns på undervåningen för nu kommer de enbart "hänga mot" befintliga regelverket/ytterväggen? Har ju ingen syll eller annat att lägga på, man
kimpo: Det går inte... du måste ha en kloss! Eller en massa latexfog...
Herr Anders: [citat] Efter att en gång ha köpt en Ikea-möbel vars formaldehyddos understeg gällande gränsvärden och som ändå orsakade huvudvärk hos en känslig medlem av familjen (möbeln fick skänkas bort till bättre behövande) så är jag lite försiktig med spånprodukter i allmänhet. Det vore ju dumt att tvingas plocka bort alla väggarna en gång extra bara för att man satt in skivor av fel
Donwoody: funkar bra me trä också, lägg bara lite takpapp mellan regeln o betongen. (billigare än plåtreglarna) skulle du ha fuktproblem i kåken skulle ja nog kört på plåt isåfall (säkrare vid fuktig miljö)
ktm250: Hur som helst så blir ju teglet kvar antingen synligt eller putsat. Valet är ditt. Kalkbruk tillverkas av t.ex maxit, finja, sto och combimix. Bara att kolla deras hemsidor efter återförsäljare.
ktm250: Det finns spackel som är gjorda för att lämnas öppna eller målas. Det funkar inte med vilken sort som helst.
w1shmast3r: Det vet jag faktiskt inte. Får nog kolla upp det lite noggrannare antar jag.
Styx: Spelar ingen roll, däremot är det bra om du förskjuter skarvarna OSB/gips, så blir det starkt som sprit (som de säger i Roomservice) ;)
MagnusRö: Har en fundering hur man på bästa sätt avslutar en ångspärr mot en putsad tegelvägg. Plasten kommer från snedtaket och skall avslutas i sida mot tegelvägg samt även mot uppdragen tegelvägg som bild nedan visar. Hur hade ni isolerat den uppdragna tegelväggen? Isoleringen i snedtak kommer att gå hela vägen ner och frågan är om jag skall isolera även tegelväggen med en skiva
MagnusRö: Skall bygga på min takstol med en 45x145 för att få plats till mer isolering och redig luftspalt. Denna regeln kommer att överlappa ca 50mm och jag undrar om det finns rekomendationer angående avstånd och storlek på spik. Regeln kommer huvudsakligen att fungera som en påbyggnad för isoleringen men kan takstolen få lite extra bärhjälp på köpet är detta inte fel. Finns det även
V8dc: Björkplyfan har egenskapen att den suger åt sig plasten bra. Formplyfa är ju tvärtom, du får svårt att få plasten att fästa. Vi bytte akterspegel och motorbalkar på min förra båt. Vid drevet 3 lager 12mm inplastad björkplyfa. Det var iofs en inombordare på 415hk, och akterspegeln håller vad jag vet fortfarande. Fråga gärna om det är något. Lycka till, mvh V8dc
nattugglan11: Föresten, jag antar det finns 2 sätt att ljussätta, antingen "allmänbelysning" eller att man vill belysa ett föremål som en tavla. Spottar har ju olika spridning av ljus, själva lampan som sådan som avgör detta, så det går att mixra med, men man måste ju också tänka på vart själva lampan skall sitta i taket likaså. Jag vill inte ha allmänbelysning utan vill lysa upp tavlor på
Linus_E: oavset om det är gavel eller längsmed så bär garanderat dom lodrätta den överst. om den över fönstret går o ta bort är svårt o säga utan o se hur den är infäst villket skvalarar en hel del om vad den har för roll i konstruktionen. men maila bilder i sin hel het till mig. linus@linuse.se
ktm250: Man måste inte ha kalk. Vill man ha ett smidigare bruk till t.ex. putsningen och man vill blanda själv så väljer man helt enkelt standardcement och kalk och blandar ett KC. Murcement blandas endast med sand och har ingen tillsats som ersätter kalk. Att ha i åtanke är också att det är alltid underlaget som bestämmer styrkan på bruket. Starkast är inte alltid bäst :)
malmborg: vi åkte och beställde på hyvleriet lite långt från dalarna dock. var o hämtade det sista i måndags på vägg blev det liggande hyvlat 4" 6" och 8" med bara en spont på. Till takpanel blev det 6" finsågad med bara spont. finns säkert något hyvleri som hjälper dig. Jag har sett o spontat med liten glipa mellen och svart eller vit fiberduk bakom. -ganska snyggt