3 247 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Fruset virke... och fukthalter på vintern?
Hyffsat kallt ute (i skrivande stund -15). Bygger ett lösvirkeshus för tf och min allmänna fundering är kring virket och förvaringen. Tror inte att det är någon fara alls, men man kan inte fråga för mycket.
Dels funderar jag på förvaringen. Av utrymmesskäl förvarar jag för tf ca 3 ton virke ut. Står på pall och under pressening. Nu när det är så kallt, gör det något om presseningen ligger ända ner mot marken? Blir väl inte alltför mkt fukt i dessa temperaturer - varken från mark eller luft?
Hur är det annars med fukthalten när det är vinter och man bygger lösvirke? Bygger förvisso själva bygget under tak, så det är skyddat från nederbörd, men temperaturen är som den är. Blir väl en viss fukthalt i konstruktionen som suger åt sig av omgivningen, men det kan man väl torka bort när skalet är tätt och byggfläkten åker på? Tänkte göra det innan vi sprutisolerar hela konstruktionen.
Andreas
Dels funderar jag på förvaringen. Av utrymmesskäl förvarar jag för tf ca 3 ton virke ut. Står på pall och under pressening. Nu när det är så kallt, gör det något om presseningen ligger ända ner mot marken? Blir väl inte alltför mkt fukt i dessa temperaturer - varken från mark eller luft?
Hur är det annars med fukthalten när det är vinter och man bygger lösvirke? Bygger förvisso själva bygget under tak, så det är skyddat från nederbörd, men temperaturen är som den är. Blir väl en viss fukthalt i konstruktionen som suger åt sig av omgivningen, men det kan man väl torka bort när skalet är tätt och byggfläkten åker på? Tänkte göra det innan vi sprutisolerar hela konstruktionen.
Andreas
vintern är torrare än vad man kan tro, du behöver inte vara orolig för köldgraderna i alla fall. Jag byter t o m fasad här nere i skåne nu, noll problemas förutom att mina fingrar tar lite stryk.
/Kent
/Kent
Ja. Som mats_o säger det är en bra tid att bygga stommar på. Bara det inte vore så kallt om händerna så. För handskarna åker ju av och på hela tiden.
jodå, 16,3 minus nu när jag tog kväll... kändes en del. Bygger också stommen, fast jag har taket klart åtminstone och vissa väggar så den värsta blåsten klarar man sig ifrån...
Klicka här för att svara