Hej, jag är ny här samt ny inom byggsamhället :)

Jag har precis köpt en ny lägenhet där jag rivit en vägg mellan två sovrum, nu är det dags att sätta upp den nya väggen. men när jag läser på internet blir jag lite konfundersam. Sovrummet där jag skall sätta upp väggen har betongtak samt betonggolv, väggarna är av gips.

Vad jag hade tänkt var att regla upp med trä, börja i golvet och taket sen regla brädor mellan. Men nu har jag läst om fuktproblem? iom betongen och trä.

Det har tidigare varit garderober direkt på betongen sen 70-talet (källare under) utan problem, Kan det vara problem med träregel direkt på betonggolvet?

Om inte vilka skruv passar bra för att fästa reglarna i betongen (både tak och golv) tänkte mest på hur grova de bör vara, måste köpa borr för dem :)

Tack på förhand!

Lägg sylltätning mot golv och takregeln (syll och hammarband) där den möter ren betong.
Infästning görs med spikplugg 8mm cc60. denna sätts rakt igenom regel vilket gör att du kan borra genom regeln in i betongen på ett moment.

Inte skall du regla med brädor utan du menar väll reglar typ 2"X3"?

tack för svaret, det stämmer att jag inte ska köra med brädor utan med reglar av trä. Tänkte att man annars skulle använda stålreglar. Vad tycker ni är smidigast. är reglar av trä smidigare?

Reglar av plåt sägs fungera bättre avs. ljud ,dämpar oljud bättre.

ok får tänka på det, men som det ser ut idag så blir det nog trä, och just 2x3"

så tänkte be om tips på längd av spikpluggen. 8mm diameter har jag, så djupet då: höjd på regeln ca 50mm om jag är korrekt ute, räcker då 80mm längd på spiken eller skall jag köra med 90 så att jag får borra 40mm ner i golvet alternativt upp i taket. eller räcker det med 30mm djup för att spiken skall ta ordentligt?

Ta du 90mm längd.

Plåtreglar är rakare vilket oxo är en fördel, kan dock vara lite bökigare att dra fast skivorna då den flexar lite i kanten. Dock så får du mindre spån vid bearbetning.

kollade nu och vissa verkar bara ha 80mm och 100mm, 100 känns lite väl och det verkar som om 2" på regeln är 45, dvs 80-45=35 vilket skall vara minimum för var man fäster. Så det borde gå med 80 också? förlåt att jag frågar en massa, men är väl så man lär sig? ;)

beror lite på om det är ett ytskikt på betongen typ puts eller liknande poröst. så kanske det blir bara detta du får tag i. men det märker du när du borrar. Se upp för elrör och eventuell golvärme etc.

Tror dock inte det är några större problem med en så enkel vägg som en avdelande innervägg som det inte skall hänga görtunga skåp på etc.
Får du bara stolparna (stående reglarna) så bra i längd (lite överlängd) så att du får knacka dom på plats så kilar dom ju fast väggen oxo.
När man väl spickar ned spikpluggen så sjunker den in i träet några mm extra oxo.

80mm räcker bra, använder du träreglar sågar du dessa någon millimeter för långa så att du får slå dom på plats, då är det lättare att spika/skruva dom.
Dessutom blir ju väggen rejält klämd mellan golv och tak så dina spikplugg kommer inte belastas speciellt mycket.

(Hoppsan, föregående skrev tydligen samtidigt som jag men lite snabbare)

perfekt och nu till min kanske sista fråga :)

t.ex syllen är 4.02m lång, tänkte då köra 4.04m regel, läste i en artikel (hemsnickare på internet antar jag) som skrev att han delade upp en 5m lång syll på 2.5m vardera dvs hade två reglar i vid golvet. dvs de tog halva längden var. är detta ok? för mig låter det självklart att man skall ha en enda lång. iom att trä är levande etc..

Tack åter igen för alla svar! riktigt skönt att hitta ett sådant bra community!

hade själv kört hel fullängd.

Hade det inte räckt med att limma botten o toppregeln med sättlim och sedan gjort reglarna några millimetrar längre så att de sitter tight ? Så slipper man oroa sig för att borra i några rör eller elledningar...? Det är ju trots allt bara en innervägg..

Då det idag finns mycket bra lim så borde det vara fullt möjligt att limma. Själv borrar jag ca 25 mm in i betongen, normalt ligger nämligen vatten/el minst 30 mm in...men man kan aldrig vara helt säker.

Kanske en kombination, limma och sätta 3 spikplugg uppe och nere så får man lite spänning när man borrar samtidigt som man är säker på att väggen står kvar.

Att tvinga den regeln (4040 mm) med 20 mm's övermått mot innervägar (om nu måttet är 4020) hade inte jag gjort. Innerväggarna lär troligen flytta på sig lite då.
Apterlängderna dvs standardmått är (i detta omfång) ...3900 4200 4500... mm om det är de måtten som förvirrat lite?

/Kent

P
Kiranos skrev:
Vad tycker ni är smidigast. är reglar av trä smidigare?
Smidigast är att använda 70 mm plåtutlägg (gärna med den högre flänsen) i tak och på golv och sedan ställa i 2"3" i dessa. Plåtutläggen proppas fast med korta spikplugg och träreglarna kan fästas genom att dra en gipsskruv genom flänsen in i regeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.