titanium
titanium: Svårt att veta hur du fått fukten i virket. Innan monteringen eller efteråt. Det viktigaste är dock luftningen av förrådet. Stillastående fuktig luft som dessutom värms upp då och då av solen på pappen kondenseras gärna på insidan av taket när det blir kallt och ökar då på fukthalten i virket. Tips: sätt in ventiler högt upp vid taknock. Alt. måla taket när fukthalten är som
4 svar · 4,8k läst
F
fireblade: Spikplugg & åldersbeständig plast !!!!!
13 svar · 16,2k läst
Saxpy
Saxpy: [citat] Med 2.30 i takhöjd blir det tufft men det är väl bara att gräva ut ett par meter och göra en riktigt smörjgrop istället... :-)
10 svar · 7,1k läst
Immobil
Immobil: Cc 30 är det rätta och då slipper man göra om det.
17 svar · 14,4k läst
M
Mäster: Nu är det bättre om min inhemska skog får ett högre pris, än att det ska importeras något...:)
4 svar · 2,5k läst
J
jeepster: ja men i detta fallet har han stt en spåntad panel direkt på den gamla så luftspalten uteblir i princip. e det verkligen korrekt gjort?
2 svar · 909 läst
A
aivo: Du måste ha ett undergolv av 22 mm spån till det golv du tänkt dig. Ska du bara köra med massivt golv så måste du upp i minst 25 mm tjocklek.
1 svar · 853 läst
morsan
morsan: Googlade lite och hittade Timmerpanel, en som har priser , Larssonhus. Finns säkert flera om du söker på timmerpanel :)
1 svar · 2,4k läst
spocks_beard
spocks_beard: lustigt, jag har tillverkat en garderobsdörr av vanlig mdf som klätts med panelskivan. Panelskivan sattes med lite lim och dyckert, sedan är det målat med vit färg. Inget som slår sig där, 3 gångjärn och 1 magnetlås. http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/badrumnedre/window.php?192 J
3 svar · 2,3k läst
P
plazmaboy: Hehe... Bra svar. Och du har faktiskt rätt. Jag köper nog lite masonit och gör en snygg ram till...
2 svar · 1,3k läst
M
Mats: Lägg dubbla skivor tex marinplywood eller flakplyfa och limmskruva lagren så lär det bli stadigt och bra till kakel. Tipset blir nog att lägga knottrig sidan utåt så man får bra fäste för fixen
11 svar · 8,8k läst
S
snarrarp: Men GzO jag tycker nu nog man skall bekymra sig om giftiga ångor vid brand. Elden, röken och giftiga ångor är tre saker som var för sig kan ta livet av dig om du har otur och både röken och ångorna kan göra så att du inte hinner ta dig ur huset i tid.
6 svar · 3,6k läst
S
StaffanE: Har fått i uppdrag av min radonsaneringsexpert att putsa jordkällarens väggar (ligger rakt under köket) samt bygga in tre rör i väggarna som ligger mot undersidan av huset för att med hjälp av fläkt suga ut markradon. Väggarna består av sten som murats på plats från golv till tak. Golvet är gjutet. Temperaturen ligger mellan +5°C vintertid till 12-14°C sommartid. Taket är
0 svar · 3,0k läst
M
Metamatik: Jo, jag såg när Cheapy fanns i Malmö att de hade granitskivor. Bauhaus har också med det är olika typer av gråa nyanser och är väl egentligen inte marmor utan krossad sten. Saken är den att vi har beställt köksbänkskivor i svart granit och vi beställde även till fönstren men jag tycker att på det hela taget blir det för mycket med fem tusen extra för tre fönsterbänkar. VIsst
2 svar · 6,5k läst
D
danielr112: Hehe, =)
11 svar · 10,5k läst
D
11 svar · 10,5k läst
T
torparkillen: Tack för båda svaren. Vi får väl se. En del av mig lutar åt att rensa bort isoleringen och lägga en skyddande papp, medan en annan del tycker att det kanske vore fint att sätta upp ett annat innertak. Det som talar emot det är att jag var uppe på vinden och fixade med en takstol i somras och fy XXXXXX vilken arbetsmiljö... Pärlspont kanske vore något. Jag hade en fundering på att
3 svar · 1,5k läst
I
imported_hans: Hej forum Golvet i mitt gamla hus har en svaka pga gammal vatten skada och slarvig genoförd gammal rennovering. Detta har medfört att väggen är lite "glad" då även övervåningen har följ med ner sas. Den väggen går i liv med taknocken, hade tänkta att försöke göra en rättning av golvet till sommaren men kommer inte att försöka trycka upp övervåningen då det blir för mycket
0 svar · 940 läst
sandhall
sandhall: Ritsade och knäckte i.a.f. Masterboard utan problem (man får ta i lite mer med kniven när man ritsar). Sticksåg med billigt blad när det behövdes lite mer finlir.
3 svar · 7,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Är golvet redan skruvat så är det ju inga problem, men varför har du en 10 mm springa runtom "för att golvet skall kunna röra sig" ? Golvet sitter ju ändå fast :confused: Skruva du i golvet om det redan är skruvat - då har det ju inte någon betydelse... Ett flytande golv kan ju röra sig flera centimeter och därför skall man ha en rörelsemån vid väggarna så att inte trycket mot
10 svar · 2,2k läst
E
evoline: Så jag borrar med 8mm i betongen för pluggen, och sen tar ett 90mm lång 5-6mm skruv med en bricka under skruvskallen, stämmer det??? Tack
5 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Kostnadsmässigt så sparar men givetvis väldigt mycket med duken, den är lite billigare per kvm (tror jag), den går oehört snabbt att montera, billiga transporter och allmän hantering. besparingen kan då beroende på hur byggaren bygger ätas upp av kostnader för tillfälliga stabiliseringsåtgärder.
4 svar · 6,5k läst
J
Jutegården 1: Jag har gjort det du ska göra skillnaden är att jag har timmer. Mitt spann är 320cm och balken är en HEA 140 den är alltså 140 hög och 140 bred. den väger ca 25 kg/m. Som hempularen skriver så måste du ha bygglov för att ändra i en bärande konstruktion och då måste det finnas en ritning och den gör en byggnadsingenjör.
2 svar · 8,1k läst
L
Linus_Arthursson: Har fått beställning på ett badrum... Har i källaren ett gammalt badrum som ska få en uppfräschning som bla. innefattar helkakling. Väggarna består av hålsten, putsat och målat. Putsen sitter men det är inte slätt nog för att gå på med kakel. Inga synliga fuktproblem på 52 år så fuktspärrar blandar vi inte in. Badrummet är på 3m2 och ska bara användas sporadiskt. Hur jämna
0 svar · 2,5k läst
M
Mäster: Ibland kanske man inte orkar såga regeln en gång till, för att den var 3 mm för lång, den går ju att klämma dit ändå,( harkel) J-dra regel, jag har sågat den 2 ggr, å den är för kort iallafall....
6 svar · 3,4k läst
·
Smacker
Smacker: Vi har tänkt oss en fondvägg med liggande träpanel. Panelen ska även användas i ett snetak i sama rum. Har ni några trevliga tips på panel som passar ett lite modernare hus så skriv gärna några rader. Tack på förhand
0 svar · 2,2k läst
Masses
Masses: jättebra! tack för era svar
3 svar · 2,5k läst
H
henros: Hej Byggmax har hyffsade priser på dörrar bl.a denna för 579 kr http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-110090.aspx . Men du kanske var ute efter en slät dörr och då verkar det inte som Byggmax kan hjälpa till.
1 svar · 985 läst
mycke_nu
mycke_nu: Det är lite mer komplicerat än så.. Man bör tex inte blanda olika grupper i samma rör. Har du tänkt ha flera grupper så dra ett rör för varje.
3 svar · 2,0k läst
S
styrman1: sök på blocket. det finns företag som annonserar där och kanske kan hjälpa dig.
2 svar · 8,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.