hejsan

håller på med ett projekt där vi bygger lägenhet i delar av en gammal loge/stall. Bygger innifrån befitnlig konstruktion och bl.a. så kör vi utegips närmast panelen/luftspalten. Dock är stommen av stockor, både stående, liggande och snedställa mitt i allt. Mellan dessa passar vi in utegipset, för att inte hamna alltför långt in i konstruktionen. Dock kommer det bli till att foga en hel del längs stockarna som inte är alltför raka överallt, för att få det vindtätt, vilket jag fått klart för mig att det är viktigt för att inte få drag i konstruktionen.

Antar att jag får vänta till bättre temperatur, eller slå på en byggfläkt när konstruktionen är färdig, För inte finns det väl akryl/latex-fog som klarar minusgrader? Just nu är det t.ex. - 15 grader. Provade när det var -5 förut på en meter. Blev inte alltför lyckat....

Men man kommer väl aldrig att se utegipsen och fogen inifrån? Fogskum? Ja den får ju värmas förstås innan men den fogen döljs väl av isolering och innegipsen och ni slipper vänta på bättre tider 'S*

/Kent

nej man ser inte gipsen utifrån, men det jag vill är att få tätt i alla skarvar och anslutning för att undvika drag... Så det är ett par millimeter här och vara. Tänkte mjukfoga med akrylfog som är difföppen och elastisk.

Även om jag har den inne i värmen så är ju dels underlag riktigt kallt samt att den får svårt att härda, för det tar ju ett par timmar.

Det tar väl även ett tag för fogskummet att härda och är det många minus så funkar den väl inte ok?

Läser man på baksidan av respektive akryl/latexfog och fogskum så ska man inte applicera den under 5+

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.