2 384 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Grusgång
Vi skulle vilja anlägga en grusgång bakom vårt hus. Det ska gå att köra med skottkärra och barnvagn på det samt gå, men ingen biltrafik eller så. Enligt vad vi har fått höra borde vi gräva ut ca 10cm, lägga markduk och stenkross 0-16 och sedan 3cm makadam. Eftersom det är lite jobbigt med att få stenarna till oss så funderar vi på att skippa slitlagret av stenkross och istället lägga tillbaka av det som vi har grävt upp (inte de övre centimetrarna utan kanske det nedersta av det vi har grävt ut). Där vi bor har vi väldigt sandig mark. Är det någon som har testat något liknande och som vet hur det blir? En av många anledningar till varför vi vill ha en grusgång istället för bara nertrampad jord som det finns nu är att vi vill slippa massvis med ogräs på gången. Jag vet att grus inte alls är ogrässäkert, men just nu är där en djungel. ;-) Funderar mest på om man förvärrar ogräset i grusgången om man tar sin egen jord/sand från marken istället för samkross för i den egna lär ju finnas rotogräs.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag tänkte att det blir dumt att ha duken direkt under det översta gruslagret, dels för att det då antagligen kommer fram och syns men också för att jag skulle tro att gruset glider runt lite på det...
Klicka här för att svara