Hej

Behöver lite hjälp´, håller just nu på att bygga ut. På grund av rådande omständigheter kan vi inte bygga lecamur/källarväggarna högre än 220cm.
Från början var vi inne på att vi skulle sätta in en 200cm dörr men vi har nu funderat lite och skulle helst vilja sätta in en 210 till källaringången.
Detta innebär att vi istället för 20cm så blir det bara 10cm kvar som vi kan lägga syll och bjälklag på.
Min förhoppning är att en 10cm armerad betongbalk (2 st 16mm armering) som vi vi "sätter" in skall klara av att bära upp bjäklaget.

På ovanvåning skall vi ha ett kök, klinkelgolv, Bjälklag cc30cm.
Detta innebär att det kommer att ligga 3 stycken bjälkar på ovanstående betongbalk (+syll 45mm).

Kommer detta att hålla?

Tacksam för hjälp

Tack på

Nej. Troligen inte.
Bjälklag cc 30 cm? Jag antar att du menar reglar cc 30 cm.
Om du på hammarbandets ytterkant, ställer en regel, med samma höjd som golvreglarna, på högkant och använder den som balk för att fästa golvreglarna i så ska du inte behöva belasta betongbalken alls.

Tack för svar Bengan. Antigen missförstår jag dig eller så var jag otydlig i min post.
Huset är en en 1 plan + källare. Betongbalken jag pratar om är kommer att ligga på lecamuren i källardelen . Ovan på den så kommer det att ligga syll och på den bjälklag för golv.
CC mellan bjälkarna kommer att vara cc 30 precis som du skrev.
Jag kommer alltså inte att ha tryck/kraft från takstolarna ner på betongbalken utan "enbart " golv från ovanvåning.

• Bjälklag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Njaa, det var precis så jag trodde du menade, men jag vilseledde dig genom att skriva hammarband. Jag menade syllen. Alltså, du ska ju avsluta golvreglarna med någonting så att inte isoleringen kryper ut. Om du använder en regel som står på högkant på syllen, ex.vis en 45*220, som du fäster de tre golvreglarna ordentlig i, så för du över lasten från bjälklaget till regeln på högkant, utan att belasta btg-balken. Den stående regeln skall vara oskarvad tills den kommer utanför btg-balken. Hoppas att detta ger en bättre förklaring.

Redigerat:
Exakt så ja

Hur fäster man lämpligen bjälklaget i hammarbandet (eller kantbjälken som träguiden kallar det)? Det krävs mer än några spikar för att hammarbandet verkligen ska ta upp hela lasten från bjälklaget...

Man fäster golvbjälkarna i kantbalken med balkskor + ankarspik/skruv.
(Hammarband och kantbalk är inte samma sak. Hammarbandet ligger längst upp ovanpå reglarna.)

Ok, tack! :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.