L
Lakebone: Använde du armeringsjärn? Jag ska göra det samma men i en yttervägg där är hålet rent utan puts bara lecayta. Läste någonstans att bruket räckta men är lite osäker.
17 svar · 8,8k läst
G
gnilrub: Jag gjorde helt enkelt så att jag satte en tredje vindskiva av 22x95 som sticker upp lagom mycket. Ser faktiskt helt okej ut och lite kul att skilja sig från mängden.
4 svar · 2,3k läst
M
microtimer: Timret är stenhårt....luktar gott, friskt heltigenom.... Om jag någon gång bygger nytt från grund blir det timmer, eller sten. Bägge två är beständiga och härliga byggmaterial.
4 svar · 4,7k läst
mrVoodoo
mrVoodoo: Jag får väl passa på att länka till Limguiden jag själv fick länkat av någon vänlig själ för bara någon dag sedan. I "vanliga" fall skulle väl sättlim fungera, men jag tror det blir bättre om man hel-limmar, och drar ut det med tandspackel. Du kan se en mängd olika lim för gips-mot-gips i limguiden. :) Själv skulle jag limma gips mot ett trägolv, och det blev Ardex S48, även om
3 svar · 1,3k läst
H
Hammer1: Funderar på att sätta paneltak nya huset i stället för att gipsa med all efterföljande spackling... Jag vill ha större skivor än standard 1200x600 Minst 1800x600 eller 2400x600 som gipsplanken är. Har någon sett detta?
0 svar · 713 läst
C
Carambaa: I mina "amatör öron" så låter det som om det skulle fungera under förutsättning att din yttervägg, som jag utgår ifrån är en betongvägg delvis under mark och oisolerad på insidan, är torr och väl dränerad.
3 svar · 1,6k läst
M
Mats: Man får räkna ordentligt på sådanna övningar och kontrollera att marken kan ta vikten och sen får man som sagt förstärka sig uppåt våning för våning. Byggde på en våning på jobbet och det var en riktigt stor aparat med allt runtikring det
2 svar · 1,3k läst
P
peter_02: hej ska till att börja isolera ett "kallrum" i huset, det har varit oisolerat sen dom byggde det -46. till min fråga.. hur mycket ska man regla ner i taket innan man slår upp slår upp masonit.
0 svar · 614 läst
C
Carambaa: Tjärpappen på insidan är väl nog tänkt som någon form av ångbroms, jag är nog inte riktigt på det klara med dess nytta men där jag bor så har snickarna nog traditionellt använt sig av en konstruktion där man har asfaltbord på utsidan och tjärpapp på insidan då det gäller byggen av sommarstugor/fritidshus.
2 svar · 1,3k läst
C
coss: Jag har ju räknat helt fel. det räcker med en 56x225 balk. Dock så kan jag inte lösa om jag kan ta 45x70 istället för LT90x90. JAg har provat MLD nu på jobbet men där finns ju bara LT som pelare. //Sture
10 svar · 24,5k läst
kimpo
kimpo: http://swedspan.sitedirect.se/websites/swedspan/sd_page/17/1/index.php?
1 svar · 2,2k läst
M
Mats: något magiskt inträffade och titteln omdanade sig själv ;)
1 svar · 2,4k läst
C
Crebel: Jag kan inte hitta någon information om hur man ska foga bärlinan i hörnen. Jag talar alltså om den stående höga ramen som golvbjälkarna är infästa i (som i min byggbeskrivning står på syllen som i sin tur ligger på grundmuren) Halvt i halvt? Eller bara spika enkelt, eventuellt kompletterad med vinkeljärn?
0 svar · 1,3k läst
C
Carambaa: Går lite i samma tankar, två frågor som uppstår är: vad för c-c mått skall jag ha för 17mm spontad panel (troligtvis pärlspont) och vad för spik, jag har en spikpistol som klarar 1,2 mm dyckert men skulle nog ha föredragit 1,4 mm vad tror ni, 1,2 mm är väl bara för lister och panel klarar dom av ett tak?
11 svar · 6,4k läst
·
Y
Yrrol: 1. Vet ej vad Syll är 2. Inne i den lilla källaren+potatiskällare, så ser man tydligt att dräneringen inte funkar, om det nu ens finns någon. Finns en trähylla för potatisen som ruttnat bort en en karm likaså, jag har visat förr ett hål i golvet som alltid är vattenfyllt och ja, syns på ytterväggarna också. lustigt nog är trät i taket fint. - Funderar lite varför det är just i
2 svar · 1,1k läst
Humulus
Humulus: En sak som jag tycker många som funderar kring begagnade småhus och Radon är att man finner förhöjda värden i de flesta småhus byggda före ca 1980 (och även senare ibland). I ett typiskt 60-talshus med källare så är det vanligt med värden på 150-300Bq. Det är alltså inte något oväntat att finna typ 250Bq när man mäter i ett oåtgärdat sådant hus. Men samtidigt så brukar det
8 svar · 12,7k läst
M
Mats: Det ser lite ut som 0-8 kross på långt avstånd och är det de så duger det som ramp till ditt garage. Du får säkert kratta till det någon gång per år eller så bereonde på trafiken. Fördelen mot en gjuten lösning är att skulle det röra på sig så kan man just justera gruset enkelt
1 svar · 3,4k läst
F
frhe: Gypsum?
1 svar · 1,6k läst
S
steffner: 22-glesen är skruvad i två rum så jag vill hellst inte riva och köra med 28. Kan tilläggas att jag satt klossar mellan takstolarna mot råsponten för att stärka upp. Salningen med 22mm är skruvad tvärs med takstolarna så den påverkar inte hållbarheten negativt. Salningen vill jag ha för att det kommer gå sjukt mycket rör i taket vilket skulle göra glesen till en sweicherost.
4 svar · 9,0k läst
joflopp
joflopp: Kolla tillverkarens anvisningar som ska finnas på bygghandeln. Bauhaus sålde (säljer kanske fortfarande?) skivor som tål skarv mellan reglar och de var inte direkt dyrare än annat golvspån.
3 svar · 1,7k läst
mrVoodoo
mrVoodoo: Tackar tackar, det var en mycket trevlig guide!
3 svar · 2,6k läst
P
petersk: Det låter inte som den är bärande. Men vill du vara helt säker så kontakta en konstruktör som gör ett platsbesök.
1 svar · 1,5k läst
E
evoline: Gul plugg med 4,0x35mm träskruv blev det. Använde mig av hammarborr på 5,5mm. Behövde bara 6st på en 3,7m list som var 12mm tjock. Var 9st slagspik innan. Med lite spackel och färg blev det bra :D Tack för all hjälp
7 svar · 9,9k läst
J
Jannemstd: Vi skall slå ner en gammal uppmurad spiskåpa, och skall istället fixa en slät vägg, där vi kommer montera en ny modern fläkt, men min fråga är hur man löser övergången från en uppmurad kanal i skorsten till det nya fläktröret. Funderar på att sätta en skiva över hålet, tar upp ett hål där det nya fläktröret passar och sedan bygger in detta under det nya taket, kan man göra
0 svar · 1,4k läst
Å
Åke A: Tack för tipset. Jag kollade först på byggmax hemsida och där fanns det bara 120x270. Min lokala bygghandlare sa heller inget om 90x270. Eftersom varken jag eller min fru är några atleter så planerade vi för 90x250. Efter era tips så kollade jag på K-rauta´s hemsida och dom hade 90x270 skivor. Nu har jag beställt 270 skivor från den lokala handlaren. Åke A
3 svar · 5,0k läst
A
AndersS: Välj tryckt virke och måla efter ett år. Har gjort ett staket i tryckt virke som målats och virket är friskt trots lite taskig färg nu efter 15år, däremot har jag fått skrota ned det gamla målade räcket till uteplatsen med vanligt virke målat efter 15år. Vi sprutade dessutom staketet med elspruta som har stående spjälor och min sida av det har ännu inte målats om utan endast
3 svar · 1,2k läst
P
ppalm: Hej Har oxo funderat på att bygga såna men fick fyra stycken Nefab lådor så behovet blev mättat. Jag skulle kört med spackelhörn för gips som förstärkare som jag skulle fixerat med nitar eller något. Billigt. MVH P
3 svar · 4,8k läst
K
ktm250: Eftersom det är våtrum så har du ett tätskikt. Fixet ska vara godkänt av tillverkaren av tätskiktet för att vara ett komplett system.
3 svar · 3,8k läst
H
handy: Hej Jag har en grundmur av gammal cementhålsten. Jag skulle vilja tilläggsisolera,ovan mark, utvändigt med 70-100mm av lämpligt material samt putsa ytan. Cementhålsten är sprött och håligt så plugg blir inte bra. Någon föreslog att limma polystyrenskiva med puts mot muren. Är det någon som har erfarenhet av detta eller förslag på annat lämpligt utförande.
0 svar · 2,0k läst
B
basshunter: Har en trappa med spalje(se bild http://iloapp.gladers.net/blog/husbygge?ShowFile&image=1173037975.jpeg, där en av spaljeribborna sitter löst i fästet i taket. Hur gör jag för att laga det? Borra hål uppe lite snett uppåt och sätta en skruv eller finns det någon annan metod?
0 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.