Visade sig att ena väggen i badrummet troligen bara har kakel + enkelgips när jag skulle sätta upp en tvättställskommod...
Och det är reglat med 7 cm tomrum bakom precis där skruvarna måste gå in, alltså från plankväggen bakom till utsida på kakel = 7 cm.

Sitter alltså en 3" tjock plankvägg innerst.

Helst vore det ju snyggast utan ben i framkant på kommoden, men nu lär det kanske bli så iallafall, är det någon som vågar gissa om det håller för en 60cm kommod med tvättställ, och två lådor under med grejer i om man har nån form av gipsexpander??

(Varför det är reglat som det är får jag spekulera i en annan gång)

• kommod.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle inte hänga upp den med gipsexpander, skaffa långa skruv och dra fast i pklankväggen bakom istället.

Fotografen skrev:
Skulle inte hänga upp den med gipsexpander, skaffa långa skruv och dra fast i pklankväggen bakom istället.
Jag har funderat på det med, men finns det så långa plugg? Jag borrade nu med 8mm genom kakel och gips i tron att den skulle funka med medföljande pluggen.

Om man bara drar in långa skruvar, hur hårt vågar man dra för att inte spräcka kakel\gips?

edit. Kanske fransk träskruv 8x140 typ? Tror ni man kan strunta i benen i framkant då?
Det är ju tänkt att det INTE ska vara ben alltså.

Redigerat:
Hittade en bild på hur det ser ut/såg ut tidigare, det är reglat med stående 45x45, avstånd ovisst nu..

• kommod2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon mer som har funderingar kring att hänga upp kommoden med ex. franska träskruvar på enkelgips+kakel OM man också kan dra längre skruvar in i plankorna bakom?

Vill ju inte riskera att kommoden rasar ner i golvet..

borra lite större hål och dra dit en lång franskskruv med ett distansrör på så att du inte klämmer för hårt på den nykaklade väggen....gör distansröret nån eller några mm kortare än avståndet mellan baksida kommod o den gamla plankväggen

Om du vill så kan du ju utifrån den bilden räkna ut exakt var du har dina reglar och träffa en av dom? låter som den bästa iden. Annars blir det special att skaffa någon form av hylsa som är såpass lång att du kan dra den i bakre väggen och sedan skruva komoden i hylsan där den går igenom gipsväggen eller något liknande om du vil göra på det viset.

Annars är det nog tassar på.

Har nu lyckats lokalisera två reglar i väggen, så den skenan som ska skruvas fast mot väggen kommer iallafall fästas i två reglar med varsin skruv.

Kommer ta en längre och dra rakt igenom regeln och in i plankan bakom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.