17 893 läst ·
14 svar
18k läst
14 svar
Spik eller Klammer till innertaket?
Tja, inte mkt till fråga kanske då jag själv tror att bägge fungerar, men iaf. Skall klämma upp en hel del innertak, vitfolierad spånskiva, i ett befintligt äldre tak (skruvad råspont). Tänkte skjuta upp det med någon av pickorna. Råspånten är ju bara 17mm så det blir kanske inte mer än 20mm spik på sina ställen. Vad hade ni valt? 16Ga dyckert eller en tanke som slog mig om att 20-25mm klammer kanske faktiskt sitter bättre?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Jag ska snart sätta upp ett likadant tak (byggmax) i 17mm råspont.
Jag kommer att skjuta det med 20mm dyckert och dyckertpistol.
Finns intresse så kan jag rapportera nästa vecka när det är gjort?
Jag kommer att skjuta det med 20mm dyckert och dyckertpistol.
Finns intresse så kan jag rapportera nästa vecka när det är gjort?
Kan själv rapportera nu, jag stod i valet och kvalet mellan dyckert (16Ga, har iof en 18Ga också, men varför använda den klena
) och klammer (köpte på mig alla pickor när jag ändå var igång). Har provat lite och det blir klammer, det känns som att det sitter aningens bättre, men spiken sitter också rejält så jag tror det funkar utmärkt för dig också 
Och jepp, det är samma byggamax tak jag har satt upp (halva iaf idag), i just 17mm råspont.
Om du skall sätta det själv kan jag rekommendera en snabbstötta, köpte en billiga för ett tag sen för ca 150 kr och här har den verkligen hjälpt. Det underlättat att kunna pressa upp skivan ordentligt och sen lugnt och sansat spika fast den. Spiken/Klammren kan inte dra något vidare, om man inte pressar upp skivan ordentligt tenderar dom att bara går rätt igenom den tunna spånkanten (för mig iaf
)
Det går dock fort som tusan och jag är mer än nöjd att jag har spik/klammer pickan här
Typ en sån här har jag, fast jag hittade min på en lokal butik för 149 och köpte den på ren impuls. Nu är första gången jag tagit fram den och den fyller verkligen sin funktion.
Och jepp, det är samma byggamax tak jag har satt upp (halva iaf idag), i just 17mm råspont.
Om du skall sätta det själv kan jag rekommendera en snabbstötta, köpte en billiga för ett tag sen för ca 150 kr och här har den verkligen hjälpt. Det underlättat att kunna pressa upp skivan ordentligt och sen lugnt och sansat spika fast den. Spiken/Klammren kan inte dra något vidare, om man inte pressar upp skivan ordentligt tenderar dom att bara går rätt igenom den tunna spånkanten (för mig iaf
Det går dock fort som tusan och jag är mer än nöjd att jag har spik/klammer pickan här
Typ en sån här har jag, fast jag hittade min på en lokal butik för 149 och köpte den på ren impuls. Nu är första gången jag tagit fram den och den fyller verkligen sin funktion.
Redigerat:
Jag har satt upp, ja, miljarders m2 folierad spånskiva, nästan..
Skruv eller klammer är det som gäller.
Visst går det med dyckert också, men det har hänt att det släppt, och är det då mitt på taket, så ångrar man sitt val kan jag säga..
Skruv eller klammer är det som gäller.
Visst går det med dyckert också, men det har hänt att det släppt, och är det då mitt på taket, så ångrar man sitt val kan jag säga..
Jo, det kändes som att klammerna "bet" lite bättre, det är ju trots allt iaf den lilla bygeln som håller istället för den minimala dyckertskallen.
Du kanske ska överväga klammer istället Gabbe1 om du har en sån picka?
Du kanske ska överväga klammer istället Gabbe1 om du har en sån picka?
Jag satte upp 70m2 idag och det gick fint med 20mm dyckert.
Dock skulle jag nog valt klammer om jag haft glespanel, men eftersom jag hade råspont så kunde jag sätta en dyckert var 7-8cm och taket sitter som berget.
Dock skulle jag nog valt klammer om jag haft glespanel, men eftersom jag hade råspont så kunde jag sätta en dyckert var 7-8cm och taket sitter som berget.
Hehe jo, jag har också varit rätt frikostig med klammerna, typ 5-10cm emellan, det sitter stadigt iaf, och jag tror som Gabbe har satt med dyckert att det sitter rätt rackarns bra också om man kan sätta så tätt.
Har man fått åkt ut på garantijobb ett par ggr, så klammrar man ordentlig sedan 
Det är inte klammern i sig som släpper, utan kanten är såpass tunn, att den gärna ger sig
Det kan också ha att göra med att en ny kåk kanske vill röra sig lite i början...
Nu har vi hittat bredare klammer som sprider ut belastningen bättre, de gamla var 5 mm breda eller nåt..
Motek har grejerna som behövs, ifall någon letar..
Det är inte klammern i sig som släpper, utan kanten är såpass tunn, att den gärna ger sig
Det kan också ha att göra med att en ny kåk kanske vill röra sig lite i början...
Nu har vi hittat bredare klammer som sprider ut belastningen bättre, de gamla var 5 mm breda eller nåt..
Motek har grejerna som behövs, ifall någon letar..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden