Tänkte ge mig på att byta nedersta timret vid knuten se bild
Tanken är att kapa jäms med skarven så att hörnet är intakt, byta den skadade biten och sen ta hörnet.
Skulle detta funka?
Om inte varför?
Tanken är att kapa jäms med skarven så att hörnet är intakt, byta den skadade biten och sen ta hörnet.
Skulle detta funka?
Om inte varför?
Hej! Svårt att se hur omfattande skadan är! Använder mig själv ofta av en "Feiner" en såg multitool maskin som det går att skära/såga i alla möjliga o tillsynes omöjliga vinklar. Det går att skära ur en bit horisontellt i vinkel snett upp
lät konstigt när jag läste det själv. hmm! Jo skär bort det skadade materialet, så rakt det går men inte rakt in utan snett. lägg in en ny bit i samma vinkel så att det inte kan komma in fukt i skarvarna. men det går alldeles utmärkt att göra som du menar, om jag förstod dig rätt! mvh"byggare på heltid"
Hej
Om man tänker sig knuten där timmerändarna möts, så går fuktskdan ca 80-90 cm "bakåt" på långväggen och troligen igenom hela stocken ( alltså in mot huset)
Min tanke var att kapa där timren möts, byta den skdade biten och sen ta själva knuten, som också är fuktskdad i nederkant. Det timret som går bort på gavelväggen verkar oskadd.
Kan man lägga ngn form av tätning i skarven som blir?
Om man tänker sig knuten där timmerändarna möts, så går fuktskdan ca 80-90 cm "bakåt" på långväggen och troligen igenom hela stocken ( alltså in mot huset)
Min tanke var att kapa där timren möts, byta den skdade biten och sen ta själva knuten, som också är fuktskdad i nederkant. Det timret som går bort på gavelväggen verkar oskadd.
Kan man lägga ngn form av tätning i skarven som blir?
Det går att täta men det bästa är att kapa in en "kil" som är oljad. Är timmret struket med järnvitriol? Eller målat? Det bästa till timmer är olja.... annars finns det väldigt mycket nya matriel att använda, det ska man helst fråga färghandeln om.. men mitt råd är att bila/såga bort skadat virke, det kan vara svårt att foga in nya bitar om man inte har tillgång till bra verktyg
Har själv nästan allt marknaden kan erbjuda så det känns lite fel att ge råd "hur" man ska göra...
Kan du komma åt timret från undersidan? ifa det går så kan det vara lättare att helt kapa av de dåliga bitarna som man kapar en stock, fast underifrån med tex en tigersåg med långt blad. kapa allt dåligt ex. 1 meter åt båda hållen samt knut. kotla reglar på insidan underifrån fäll in ny knut. borra igenom o skruva fast från utsidan o genom timret så det sitter riktigt. gör man helt rätt syns det nästan inte att det är lagat. Har själv ägt en 1700-tals timmergård o är snickare så jag tycker att det är roligt med restaurering av äldre byggnader..
Obs! Glömde säga att du helst ska låta allt vara kvar om det inte är helt murket, det är alldeles för många som byter ut timmer i onödan. Det kan räcka att du oljar in nederdelen som är dålig utan att behöva göra något större av det hela! Använder du rödfärg på timret så är det svårare att få det snyggt utan att byta ut dåliga delar, målning krävs tyvärr av iaf de sidor som berörs men måla gärna hela.Står byggnaden på sten så kan det hända att de fallit ut med åren och orsakat att vatten kommit in underifrån i timret. Kan löna sig att kolla med plåtslagare om de kan göra en kant av snygg plåt runt fasaden längst ner. kostar inte många hundralappar.....
Tack för alla råd o tips.
Kommer inte åt från undersidan.
Eftersom vi bor i huset ( som skall säljas) kommer jag inte åt från insidan utan att riva ner innerväggen i köket, finns inte tid eller lust till det just nu så jag kan inte regla fr insidan.
Timret verkar inte vara struket med något överhuvudtaget.
Synd att du bor så längt härifrån, hade varit intressant med en träff för att se i verkligheten hur du menar.
Kommer inte åt från undersidan.
Eftersom vi bor i huset ( som skall säljas) kommer jag inte åt från insidan utan att riva ner innerväggen i köket, finns inte tid eller lust till det just nu så jag kan inte regla fr insidan.
Timret verkar inte vara struket med något överhuvudtaget.
Synd att du bor så längt härifrån, hade varit intressant med en träff för att se i verkligheten hur du menar.
Klicka här för att svara
Tjänster
Populärt i forumet
-
Ersätta masonit? spara tid och slit.
Byggmaterial & Byggteknik -
Stegskydd går inte att hitta?
Hur byter jag ut balkar?
Betongplatta höjd på kanterna, hur ska jag bygga? Nivell