Hej.
Jag har tänkt öppna upp mellan två lägenheter i ett hus från tjugotalet. Lägenheterna ligger på andra våningen. Under oss finns ett lägenhetesplan, ett markplan med soprum och affärslokaler samt under det så finns det garage. Ovanför oss finns ytterligare tre lägenhetsplan + vind.
Jag har haft en ingenjör på plats som har gjort bedömingen att väggarna med största sannolikhet inte är bärande. Bedömningen baserades på att de aktuella väggarnas tjocklek är ringa ca 15cm samt golvbrädornas riktning. Jag har också haft en hantverkare här som också gjort samma bedömning som ingenjören.
Väggarna som skall rivas är rödmarkerade på skissen. Golvplankornas riktning är längs kortsidan på husfasaden dvs inte längs med den största väggen som skall rivas.
Tanken är sedan att sätta in en pardörr i den kvarvarande väggen och för hoppningsvis blir slutresultatet bra efter det.
Jag tänkte bara göra ytterligare en check genom att kolla vad ni på det här forumet tror. Om ni håller med ingenjören eller om det finns brasklappar?
Tack på förhand!