Hej!

Jag ska lägga in ett klickgolv, Marmoleum. När jag nu har rivit ut det gamla köket som är byggt som en rektangel hela rummet cirka 260 x 650 cm. så märker jag att golvet efter två meter börjar luta kraftigt och redan efter tre meter har den sunkit två centimeter för att sedan stanna av och bli plant.

Vad gör jag? Det blir ju lite mysko om bänkskåpen är på 90 cm i ena änden och 92 i andra?

Det blir svårt att höja hela golvet två centimeter eftersom jag har balkongdörr på andra sidan köket och då skulle golvet komma alldeles för högt upp.

??????

2 cm på 3 m är inte jättefarligt.. Sätt bänkskåpen på 89 cm på högsta punkten.
Annars får du sänka golvet där det är som högst.

Tack Kimpo för svar, men jag var otydlig. Rummet är väldigt avlångt och efter 2 meter börjar lutningen och redan vid 3 meter är det 2 cm sänkning, dvs golv sänks kraftigt på en meter (mellan 2:a och 3:e metern in i rummet).

Men då kanske jag ska försöka få en utplanande lutning på 3 meter där golvet sänker 2 cm.

?

Jag kommer på 2 möjligheter. Börja från den lägsta punkten vid balkongdörren och höj golvet så mycket som möjligt där, jämna sen ut från den punkten upp till där golvet är som högst.
Alternativ 2 är att börja där 3 m ut från motsatta väggen och ta bort den högre delen, så att golvet fortsätter plant från den lägre punkten fram till väggen.
Metoderna för att göra det på beror på vad Du har för golv idag? Reglar och trä/spångolv skulle jag höja genom att regla upp och åtgärda balkongdörren om det behövdes alternativt hyvla av reglarna är det är för högt. Betonggolv skulle jag höja genom att flytspackla den lägre delen eller bila bort den högre om jag inte ville jobba med balkongdörren. Att bila bort 2 cm betonggolv är inget svårt jobb och så som Du beskriver det borde flytspacklingen vara enklare ändå.

Förhoppningsvis är det väl så att balkongdörren går utåt "från rummet sett". Då kanske du höja golvet och även höja tröskeln till balkongdörren 2 cm.
Det är ju alltid lättare att höja ett golv, än att sänka det!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.