5 670 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
varför geringssåga lister i 45grader
Tja, det är väl helt enkelt för att det brukar se snyggast ut. Det beror naturligtvis på vilken list man har. Är det en list som är näst intill rektangulär i tvärsnittet kan man göra en stumfog, men har du en list med mycket profil ser det i så fall väldigt konstigt ut.evoline skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
En 45°-skarv på en list är mycket starkare eftersom limmet (man använder i skarven) håller emot träets naturliga rörelser bättre än en stumskarv. Det innebär även att snickerimålningen man gör över skarven kommer att förbli sprickfri.
Hur limmar ni listen, innan uppsättning eller samtidigt med uppsättningen?Johan Gunverth skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
När man monterar listen på väggen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Produkter som diskuteras: "dyckerten"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
aha ok, så man limmar vid sneskarven.
Jag har bara spikat/skruvat in listen i väggen varje gång, utan limm.
Och kan säga att oftast passar de knappt varandra, vet inte om det är sågen eller mina ögon det är fel på
Sen använt lite fog så det ser snyggare ut...
Jag har bara spikat/skruvat in listen i väggen varje gång, utan limm.
Och kan säga att oftast passar de knappt varandra, vet inte om det är sågen eller mina ögon det är fel på
Sen använt lite fog så det ser snyggare ut...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden