Hej,
Jag undrar varför man geringssågar golvlister i 45grader, på ytterhörnor ser det snyggare ut iaf, men på en lång vägg där man måste skarva??

Tack
 
evoline skrev:
Hej,
Jag undrar varför man geringssågar golvlister i 45grader, på ytterhörnor ser det snyggare ut iaf, men på en lång vägg där man måste skarva??

Tack
Tja, det är väl helt enkelt för att det brukar se snyggast ut. Det beror naturligtvis på vilken list man har. Är det en list som är näst intill rektangulär i tvärsnittet kan man göra en stumfog, men har du en list med mycket profil ser det i så fall väldigt konstigt ut.
 
En 45°-skarv på en list är mycket starkare eftersom limmet (man använder i skarven) håller emot träets naturliga rörelser bättre än en stumskarv. Det innebär även att snickerimålningen man gör över skarven kommer att förbli sprickfri.
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
En 45°-skarv på en list är mycket starkare eftersom limmet (man använder i skarven) håller emot träets naturliga rörelser bättre än en stumskarv. Det innebär även att snickerimålningen man gör över skarven kommer att förbli sprickfri.
Hur limmar ni listen, innan uppsättning eller samtidigt med uppsättningen?
 
När man monterar listen på väggen.
 
Jag limmar samtidigt med uppsättning, funkar kanon.
 
Mikael_L skrev:
Hur limmar ni listen, innan uppsättning eller samtidigt med uppsättningen?
Samtidigt som uppsättningen. Annars kan man ge sig fan på att fogen spricker när dyckerten slås i. ;)
 
aha ok, så man limmar vid sneskarven.
Jag har bara spikat/skruvat in listen i väggen varje gång, utan limm.
Och kan säga att oftast passar de knappt varandra, vet inte om det är sågen eller mina ögon det är fel på :D
Sen använt lite fog så det ser snyggare ut...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.