Byggmaterial & Byggteknik
ByggaNytt: Tja, för att vara helt säker skall (som vanligt) en konstruktör beräkna detta men jag har en längsta vägg på 4,5 m fast med armering i varje skift (vartannat skulle ha räckt enligt konstruktören men när man ändock håller på...). Jag använde dessutom 290 mm solid sten under marknivå. http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/murning/
JanneSjo: finns det clipsfästen eller liknande så att man kan göra dold montering? jag ska fästa en 4,3m x 20cm x 16 mm MDF bräda såsom en kornisch 1 m upp och vill att den ska sitta kvar förstås - normalt ingen annan vikt än egenvikten. finns det något bra sätt att fästa?
FredrikFiskare: Egentligen spelar det ingen roll vad du väljer. Nackdelen med tryckt virke är att det inte går att måla direkt och att det suger vatten. Det vandrar alltså fukt i stolparna så det är inte helt lyckat med vanligt virke i direktkontakt med tryckt virke. Mögelrisk mao (inte i det tryckta virket utan i det vanliga)! Själv har jag bara använt hoplimmat och hyvlade vanligt virke. Att
FredrikFiskare: Ventilation är väl inte det man slarvar med direkt. Man bör ha ventilation mellan varje takstolsfack samt gavelspetsventilation. Jag satte s.k. mögelstopper istället för helt öppen ventilation mellan takstolarna. Men det gör väl knappast någon skillnad för brandsäkerheten.
Micke2006: Hej, Jag skulle vilja ta upp en öppning i en bärande tegelvägg (ca 40cm djup, våningsplan 6/8) för att sätta in ny innervägg i flerbostadshus (BRF). Jag vet att det kräver tillstånd från föreningen, bygganmälan inkl konstruktionsritning/beräkning, etc), men jag har ett problem: Ritningarna för huset (har kollat på alla på stadsbyggnadsexpeditionen) indikerar att det KAN finnas
Nygge72: Hej jag skall gjuta plint på redan befintliga betongplattor (släta). Det kommer 4 armeringsjärn upp ur plattorna som kommer gå igenom hela plinten. Min fråga är om man kommer att behöva Primer för att få nya betongen att fästa med den gamla? Var får jag i så fall tag på denna primer? (Plinten skall vara under en sommarstuga som står vid vattnet så det finns fuktighet med i bilden)
Savanna: [citat] Men hur tusan regla man upp från betongytan?, har ingen lust att gräva ur all spån (20cm djupt) om jag asolut inte måste. :) Den största ytan är 120*50cm som måste läggas om, grävde för ett tag sen fram en av golvreglarna inte så långt in, tänkte jag skulle fästa den nya regeln i den. Regeln på väggen finns redan där sen tidigare. Vi måste "laga" golvet enbart för att
Swappe: Ska man bara kapa ett block - fogsvans. Ska man kapa många - tigersåg med rätt blad. Jag har med 2 blad, kapat massvis av block till vårt stallbygge på ca 100kvm. =)
v-g: Skruvar man inte i rören så går det bra utan det extra röret. Finns ju tex blyerts som man kan rita ut var rören går. En PEX-slang tror jag aldrig går sönder om den inte är felmonterad från början.
Beppo: Hur stort är det och hur många skivor handlar det om? Är skarvarna spacklade eller är skruvarna synliga? Är det inte spacklade skarvar så är det ju en baggis att plock ner och sätta upp nya och inte kostar det några mängder heller. När du säger att du inte vill göra mindra antar jag att det inte är så stort heller så kostnaden blir ju gissningsvis blygsam. Meeeeen. Lägger du då
anaitis: Det är nästan samma sak - mursand är lite grövre vilket gör att det går åt ngt mindre mängd bindemedel för samma hållfasthet.
Hobbe1979: Jag svarar mig själv lite med en bild som jag hittat. Jag ar blivit rekomenderad att sätta lågexpansivt byggskum efter att dörren är injusterad. räcker det med skumm och smygplåtar och ev puts?
Immobil: Det enda vi har är murbruk direkt mot fönsterkarmen. Sedan är det spikar inslagna i karmen på var sida vid varje fog i höjdled.
Savanna: Vi kommer använda plåtskenor + träreglar i hallen då den inte ligger mot några ytterväggar och då vi inte haft några problem med fukt där. I de andra rummen blir det plåtskena + plåtreglar med distanser (har inte hunnit kolla ut vad som ska användas som distanser ännu) så att luften ska kunna cirkulera bakom så det inte blir helt tätt. Sen blir det vanliga gipsskivor på
Krawk: Om du har en bärande vägg i fortsättningen av dom du ska riva så skulle du kunna använda denna som upplag för en balk. Dvs balk mellan murstock-vägg. Både murstocken och den bärande väggen behöver dock kontrolleras så att dom klarar lasten. (Upplaget på murstocken skall dessutom utföras så att sotaren godkänner detta om den är i bruk.) Upplagen får ta emot stora laster och att
JanneSjo: jag ska sätta upp små lysrörsarmaturer melllan kornishbräda och skjutdörren. Jag tänkte skruva fast armaturen på en 25x25 läkt. det är lite trångt - 35 mm brett och höjden ca 65-75mm. jag funderar på ett smart sätt att sätta fast läkten så att det är lätt att ta ned om lysröret behöver bytas. någon som har en bra ide? (skruva går ju men jag tänkte någon lösning som gör
nimhed: [citat] Det låter väldigt kraftigt och bra.
icem: Det är alltid lurigt att bygga innerväggar mot betongväggar, speciellt mot suterängväggar. Betong innehåller fukt, det går inte att komma ifrån. Fukten måste kunna vandra framoch tillbaka genom väggen och ventileras bort på båda sidor. Det är grundregeln. Eftersom det handlar om ett förråd och därmed inte är så känsligt för utseende skulle jag fundera på material som är
andi_j: ja det det blir nog att använda en betongslip, använde en sån för att slipa bort asfalt från vägg tidigare.
Swappe: ett skift, dvs sten + sträng i leca är 20cm.. dvs 19cm block och 1cm fog. Första skiftet får du sätta så högt att du får det i våg på alla led med mursnöre. Resterande skift märker du upp på hörnprifler med 20cm intervall och sätter mursnöre även där. Tips är att hyra en rotationslaser av modell dyrare och väga in hörnen med från början och när du kommit halvvägs. =)
JanneL: Har aldrig byggt med plåtreglar men vet att cellplast kan användas i kombination med dem. Kan det inte vara möjligt att skivan går att stoppa in i regeln? Regeln är ju bara en tunn plåt. Kanske ide att gå upp i storlek till 70 mm? Antar att cellplast isolerar bättre än mineralull vilket kanske kan behövas när väggen bara är murad med 19 cm leca. I taket behöver du diffspärr och
benox: Ja tanken på att skruva i den underifrån fanns, men det kändes fel iom att det skulle målas å spacklas på väggen en massa oxå. Det får bli lim och plugg.
mrVoodoo: JA, gipsputs är ju lättarbetat om man inte känner sig så händig med mursleven och riktigt bruk. Se till att skrapa bort allt löst och dammbind med lite vidhäftare/primer också för att vara på säkra sidan om det är väldigt poröst bakom, själv har jag fått en klar förkärlek för Optiroc's vidhäftare.
linans: Längst upp på skorstenen har det spruckit och lossnat i fogarna mellen stenarna, Vad ska jag ha och mura i med??
Ludor: Efter att nu gjort en del efterforskning så har jag funnit en anledning till att behålla byggfolien på plattan. Då jag inte har någon krypgrund under plattan så kommer alltid marken att innehålla en högre fuktkvot oavsett kapilärbrytande skikt eller ej och denna fukt strävar efter utjämning och kommer därför att stiga upp genom plattan och in i huset. Visst är det varmare i huset
Johan Gunverth: Samma som till väggarna. Runt 30mm långa. c/c 150mm. Ja, c/c 300mm är bra för tak.
FredrikoKarl: [citat] Kan jag kräva ersättning från tidigare köpare? Hur funkar det där? Ska pröva det med gladpack. Se vad som händer. Håller tummarna för att det inte ska bli blött. Blir nervös nu ju :P.
mali: Hej Någon som vet var de svarvade stolparna som hortlax hus använde tillverkades? fanns 2 modeller en för pelar funktion och en för avslutning till entre bro. med knopp. de var tillverkade av limträ och ddimensionen 145x145 tacksam för tips. Mats