9 370 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Minsta bredd på grind?
Vi har en öppning i staketet på drygt 4m där vi hade tänkt att sätta en grind. Helst vill vi ha både en större grind med två delar till bilen och en liten som man använder med cykel eller om man bara går in. Förslaget är såhär: Om man räknar med 100x100-stolpar: stolpe, 3m bilgrind, stolpe, 70 cm grind, stolpe. Jag har stått där hur långe som helst och funderat på om det kommer att funka eller om grindarna blir för smala. Infarten är i rät vinkel till gatan så man får ju till viss del svänga in i infarten. Jag har provkört med en temporär stolpe och det funkar på håret, men blir ändå lite osäker.
Så min fråga: Är det någon som vet vad man brukar ha för bredd på "vanliga" bilgrindar eller är det någon som har erfarenhet av en ganska smal grind där man svänger in och hur fungerar det?
Så min fråga: Är det någon som vet vad man brukar ha för bredd på "vanliga" bilgrindar eller är det någon som har erfarenhet av en ganska smal grind där man svänger in och hur fungerar det?
Jag har en dubbelgrind, där man normalt öppnar ena halvan för att köra in med bilen. Grindhålet är cd 2,4m, men då är grinden 45° mot gatan, så man behöver inte svänga någonting i själva infarten. Det går att köra in utan problem, men jag skulle inte vilja ha det smalare.
Tänk också på att gångjärn och lås tar bort en del av bredden. Dessutom sticker de ut och hotar att skrapa lacken.
Tänk också på att gångjärn och lås tar bort en del av bredden. Dessutom sticker de ut och hotar att skrapa lacken.
Klicka här för att svara