Skall bygga ner halva taket i teknikrum och grovkök (för dold dragning av ventilation mm) och får inte in i huvudet hur jag reglar upp d smidigt. Har monterat glespanel längs hela snedtaket för isoleringens skull fäst i kertobalkar c/c 1200. Den raka delen av d nerbyggda taket går emot en bärande innervägg (120x45). Har ritat ett streck på fotot ungefär där taket skall bli, måttet på den raka delen är ca 170 cm. Taket skall kläs med gips.

Någon som enkelt kan förklara hur jag löser uppreglingen av detta?

Tack på förhand!

/Macke

• Snedtak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska ju inte kalla mig proffs alls men jag skulle skaffa mig en plåt som jag kan fästa mot spikläkten nedanför. Plåten bockas sen i rätt vinkel och så fäster man ytterkanten på gipskivorna där (både plan och snedtaket). Detta ger en stadig skarv där. För plantaket skulle jag hänga upp en lagom regel tex 45X70 vinkelrätt mot takstolarna, Finns bra beslag för det så att man får den lodrätt. Sen fäster man bara mer 45X70 mellan denna regel och väggen.

"Bara" anpassa höjden på regelstommen så att den plus gles blir på samma höjd som fästplåten ;)

Vi byggde in vår ventilation som en fyrkantig låda mot väggen högst upp i det spetsiga hörnet, det är väl det vanligaste sättet för denna typ av dragning. Skulle tro att du får svårt att få taket bra, har nog lätt för att spricka i skarven.

Därför man ska sätta en plåt där som man skruvar båda skivorna i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.