Hej!

Har flytspacklat ett blivande badrum på våning 2 men nu konstaterar plattsättaren att golvet sviktar en del.:mad:
Diskuterade frågan under "Badrum" men fortsätter här.
Problemet är troligtvis bjälklaget 80x230 c/c 60 med spännvidd 7-8 meter!
Spännvidden är väl för lång och måste kortas ned. Jag har har möjlighet till detta då vi ändå har tänkt att bygga valv mellan två rum på nedre plan vilket skulle då hamna ungefär i mitten av bjälklaget.

Hur stöttar man upp bjälklaget underifrån? Måste man lyfta bjälklaget några tiondelar så att det blir spänn mot den nya tvärbalken under? Hur gör man det i så fall?
Antar att det INTE räcker att stötta mot innertaket utan jag måste väl frigöra så jag kommer mot själva bjälklaget!?
Hur kraftigt virke skall man använda? Hur utformar man infästningarna?

För övrigt skall vi har följt reglerna med kortlat c/c 30, 22 mm spånskiva, rot-nät över hela golvet, min 13 mm flytspackel etc.

Vågrät i taket föreslår jag en limträbalk ,som stöttor mot bjälklaget nedåt (lodrät) så kan man spika ihop 2-3 st 45 x 95 på var sida.
Du har ej informerat om hur nedervåningens "golv " ser ut ,hur stor spännvidden blir för ev.limträbalk (vilken du troligen måste räkna på,konstruktör)

Spännvidden för limträbalken skulle i så fall bli ca 2 m. Golvet nedanför är parkett och jag tror att det ligger bjälklag under parketten på det stället stöttorna skulle hamna i så fall.

Jag kanske missförstår nu, men du kan inte bara ställa pelarna på bjälklaget under. Lasten måste ner i grunden på något sätt om det skall göra någon nytta.
Balk och pelare skall ligga dikt mot bjälklaget utan undertak eller parkett
mellan.

Hur stor yta är det sviktande bjälklaget? Får inte ihop det med att bjälkarna är 7-8m men spännvidden på balken skulle bara bli 2m?

Badrummet uppe har måtten 3x3 meter och det är placerat i ena hörnet av huset. Under badrumsgolvet går bjälklaget från vägg till vägg på huset på ca 7-8 meter. Problemet är att på undervåningen, under badrummet så saknas det bärande vägg vid en öppning på ca 2 meter (mellan kök och vardagsrum). Därför är min tanke att stötta upp dessa 2 meter (med c/c 60 borde det bli under 3-4 st bjälkar) med ett kraftigt valv mellan kök och vardagsrum. På så vis halveras ju spännvidden.

Är öppningen gjord efter det att huset är byggt?

Ja!

Då måste du räkna på spännvidd och typ av hus, antal våningar etc.

Mikael_L
Rottis skrev:
Hur stöttar man upp bjälklaget underifrån? Måste man lyfta bjälklaget några tiondelar så att det blir spänn mot den nya tvärbalken under?
Ja, eller kanske mäta hur mycket det behöver höjas för att räta upp ev nedböjning som blivit av tidens lopp. Med viss risk att din flytspackling tar skada.

Hur gör man det i så fall?
Stämp, domkraft ?

Antar att det INTE räcker att stötta mot innertaket utan jag måste väl frigöra så jag kommer mot själva bjälklaget!?
Japp. Men även där nere måste det gå mot "riktigt" underlag.

Det här är en nog så delikat uppgift, alla övervåningens krafter ska ner genom din hjärtvägg och ev pelare och sen tas om hand i bottenbjälklag / platta / bärlinor eller vad det nu är som utgör bjälklag för NV.

Brasklapp: Och även om det råkar vara betongplatta på mark är det inte helt säkert att man bara kan ställa en pelare med last ovanifrån utan att plattan tar skada.

Hur kraftigt virke skall man använda? Hur utformar man infästningarna?
pass

Finns det någon som kan ge förslag på dimenssion på träbalkar/järnbalkar som GARANTERAT håller för att slippa avancerade beräkningar?

Är det verkligen ingen som har förslag på dimension för detta??
Det är inga problem med överdimensionering, varken av utseende - eller kostnadsskäl.

Dom flesta är av förståliga skäl lite försiktiga med att säga vad som (garanterat eller inte) håller.
Men du kan ju kolla med moelvens beräkningsprogram själv:
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Tänk dock på att krafterna måste ner i grunden!
Alla bärande element måste även ligga an ordentligt (balk direkt mot bjälke, osv) och vara korrekt infästa!

Tack för hjälpen, får sätta igång och räkna lite :o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.