Att köpa nytt trämaterial till trappen att sätta på verkar bli väldigt dyrt. Med tex Kärsch så kostade trappnosarna otroligt mycket.

Sen kom jag på - kan man inte gjuta (tunna) betongsteg till en öppen innertrappa? Med inbyggd trappnos alltså. Med rätt form borde det vara rätt så enkelt tror jag. Men det är inte det jag frågar om mest, utan snarare om ni tror att betongmatrial på en innertrappa blir för tungt för konstruktionen? Finns det risk att allt rasar samman? Hur mycket vikt är det tänkt att ett sådant här trappsteg ska tåla? Stegen i sig sitter i vårt fall fast i en träram som löper på höger och vänster sida.

Vad tror ni?

Det är betydligt mer värt att byta ut hela trappen än bara repa stegen.

Normalt sett så är inte en trapp konstruerad för att bära allt för stor vikt, det beror lite på vilken modell av trapp, om vangstyckerna är fäst i väggar eller om dom står på golvet och vilar mot bjälklaget.

Jag tror att trappen lätt kan bli gungig och betongen riskerar att spricka.

B
finbetong kanske blir lite väl grov, men kanske fiberarmerad flytspackel.
men då är problemet om trappan rör sig mycket

Backeborta skrev:
Det är betydligt mer värt att byta ut hela trappen än bara repa stegen.
Du tror det? Men att bygga en ny trapp måste man ju anlita folk för, reparera den hoppades jag att jag kunde göra själv...

Det går itne att renovera upp den befintliga på något sätt då? Slipa, måla/betsa/lacka/såpa/vaxa etc? Håller på med en gammal trapp själv (gammal rejäl men rätt sliten trapp) och vi bestämde oss för att slipa ren den, ekbetsa+vaxa den och måla sättsteg + vagnstycke vita. För att få, och behålla lite gammeldags stil vilket vi har på en del övriga saker i huset.

mrVoodoo skrev:
Det går itne att renovera upp den befintliga på något sätt då? Slipa, måla/betsa/lacka/såpa/vaxa etc? Håller på med en gammal trapp själv (gammal rejäl men rätt sliten trapp) och vi bestämde oss för att slipa ren den, ekbetsa+vaxa den och måla sättsteg + vagnstycke vita. För att få, och behålla lite gammeldags stil vilket vi har på en del övriga saker i huset.
Går går det väl säkert, men det är ett jävla jobb för plastmattan som ligger på den sitter som berget och sen är det en furutrapp (eller gran, vem vet) så träet ser inte så himla fint ut heller. Snyggast vore ju med ektrappstep och vit "ram", men det kostar som fan.

Är man lite pillig och noga så går det att såga till sättsteg av ekparkett med en eklist sim trappnos. Mycket såga och mäta men billigt om du inte räknar din egen tid. För övrigt så finns det fräsverktyg för att göra trappan trären, så det går relativt enkelt med rätt grejer.

Havsutsikt skrev:
Är man lite pillig och noga så går det att såga till sättsteg av ekparkett med en eklist sim trappnos. Mycket såga och mäta men billigt om du inte räknar din egen tid. För övrigt så finns det fräsverktyg för att göra trappan trären, så det går relativt enkelt med rätt grejer.
Fräsverktygen känner jag inte till, har kört med en elhyvel för att strippa plastmattan.

Jag har kollat på Kärsch ekparkett:
http://www.kahrs.com/SE/Consumer/Products/Floors/WoodSpecies/Pages/SelectWood.aspx

Och det var en prismässigt bra lösning, även om det blir en del spill. Men om man köper till trappnosen till dem:
http://www.kahrs.com/SE/CONSUMER/PRODUCTS/ACCESSORIES/Pages/Mouldings.aspx

Så kostar det hur mycket som helst. En trappnos kostar nästan lika mycket som ett paket parkett, och jag måste ha fjorton stycken. Trist.

Det var det jag menade, måste du ha en spontad trappnos. Kan du inte bara köra dikt an en slät list, eller en fräst list som inte passar i parketten. Limma med lämpligt lim. Tycker att det borde funka. Men dock så sätts väl prislistan för tillbehör till trappor sfter vad en ny trappa kostar. Så om du får en "nygammal" trappa för runt 10-15000 så är det ju billigt i jämförelse med att köpa en ny.

Havsutsikt skrev:
Det var det jag menade, måste du ha en spontad trappnos. Kan du inte bara köra dikt an en slät list, eller en fräst list som inte passar i parketten. Limma med lämpligt lim. Tycker att det borde funka. Men dock så sätts väl prislistan för tillbehör till trappor sfter vad en ny trappa kostar. Så om du får en "nygammal" trappa för runt 10-15000 så är det ju billigt i jämförelse med att köpa en ny.
Precis, det är det säkert, men ändå mycket pengar. Jag är osäker på om jag kan få parkett+list att se bra ut, plus att det är hela den där grejen med att hitta en list som ser precis likadan ut som parkettgolvet man lägger... Klurigt. Men tack för synpunkterna ändå :)

Jo, det man bör använda för att få trappen trären är en lackfräs från Metabo (mig veterligen de enda som har en lackfräs i sitt sortiment, kanske patent dom har), köpte en själv just till trappen. Ok, det kanske inte är helt prismotiverat att köpa en sådan för att fixa enbart en trapp, men jag såg ganska många kommande renoveringsprojekt där den kan komma väl till pass. Importerade min från england.

Fräste ren all stora ytor på trappen på ca 1 timme med lackfräsen, nu har jag bara lite små hörn och trappnosen kvar att få ren. Med rätt slipmaskiner ska väl det också gå förhållandevis enkelt hoppas jag. Vid en trapprenovering är verkligen rätt verktyg A och O, annars blir man både knäpp, deprimerad, gråhårig, tjurig och allmänt aggresiv efter ett tag.... :D Ett par goda vänner höll på i 3 dagar med sin trapp innan de gav upp då de inte ens kommit nära hälften efter tre dagars konstant slipande och skrapande :D

Klä den med parkett blir ju klart billigare än att köpa en trappsats. Du kanske kan fräsa egna passande trappnosar i matchande trä? OM du lyckas hitta matchande trä då vill säga.

Alternativt hitta trä som ett snickeri kan såga upp i lämplig faneér åt dig? Så du får exakt samma trä till steg och lister. Då har du lite pyssel med att limma ihop faner mm, men det kanske du inte ser som något hinder?

Havsutsikt skrev:
Men dock så sätts väl prislistan för tillbehör till trappor sfter vad en ny trappa kostar. Så om du får en "nygammal" trappa för runt 10-15000 så är det ju billigt i jämförelse med att köpa en ny.
Vi beställde en ny måttanpassad trappa i ask 2007 och det kostade oss 12000kr. Så att betala 10-15000 för att reparera en trappa låter vansinnigt i mina öron.

Lägg laminat och kakel list (eller liknande) som trappnos.
Det gjorde vi (se min länk nedan).

Kostnad ca 150kr per trappsteg

Trappa för 12000 låter ju som fyndpris, eller är den nysnodd på något bygge:D. Annars så ligger väl en Ektrappa på runt 80-120 tkr beroende på räcken mm.

Stängd ektrappa med vita vangstycken, 14 steg, skulle kostat oss 35-40k för 2 år sedan, exkl. montering. Jag köpte Lundbergs trapprenoveringskit och målade vangstyckena vita. Kostade totalt ca. 9000:-.Blev kanonbra. Kändes svindyrt då men såhär i efterhand var det nog ganska billigt för en "ny" trappa".

Kikade också på "Kährs-lösningen" men kom fram till att det bara skulle blivit någon tusenlapp billigare. Dessutom hade det tagit mer tid a få ihop det pusslet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.