håller på och bygga om en gammal lada till garage. jag vill göra om takstolarna i garaget för att få så hög takhöjd som möjligt. den delen som är garage är 10 meter lång det ligger ett såkallat lätt tak på den av plåt allt virke i takstolarna idag är granvirke med dimensionen ca 220*145 och ligger på ett cc av ca 3000-3500mm
på första bilden är så som dom ser ut idag. är det möjligt att bygga om dom enligt något av dem 2st exempel bilder som också finns med eller finns några andra ideer eller tips

• takstol  orginal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takstol exempel 2.jpg
    Skapa konto
  • takstol exempel 3.jpg
    Skapa konto
den nedre stockens funktion är att bära i drag. om man tar bort den kommer de yttre, nedre hörnen på pyramiden att sjunka utåt.

en variant på den andra bilden skulle eventuellt kunna funka.

men kan du inte bara höja innertaket till den övre tvärgående balken och ha kvar de nedre bjälkarna synliga? om det är en gammal lada så skulle jag tycka det var fint med lite rusticitet och historia kvar i huset.

kan ej ha kvar den nedre balken pga att jag vill ha en lyft i garaget och för att kunna lyfta en bil tillräckligt högt är den ivägen men som skrivet så kan bilden enligt första exemplet fungera

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.