3 959 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Bygga vägg HJÄLP
Sida 1 av 2
Hej!
Har byggt en vägg som är 130x100 cm
Den sitter fast i en befintlig vägg samt i golvet.
Har byggt den med 2st vågräta 45x45 träreglar och i mellan dessa 6 st lodräta 45x45 reglar. Tycker dock att den är ostadig. den vinglar åt höger och vänster om man tittar framifrån och trycker på den. Hur gör jag för att få den stabil?
Tacksam för tips
Har byggt en vägg som är 130x100 cm
Den sitter fast i en befintlig vägg samt i golvet.
Har byggt den med 2st vågräta 45x45 träreglar och i mellan dessa 6 st lodräta 45x45 reglar. Tycker dock att den är ostadig. den vinglar åt höger och vänster om man tittar framifrån och trycker på den. Hur gör jag för att få den stabil?
Tacksam för tips
Det kommer bli svårt att få upp någon stabilitet i en konstruktion som inte sitter fast i taket.
Du kan prova att skruva stålband i kors på båda sidorna, men jag tvivlar på att det kommer hjälpa. Annars får du nog dessvärre sätta en stolpe i änden av väggen, som sitter fast i golv och tak.
Du kan prova att skruva stålband i kors på båda sidorna, men jag tvivlar på att det kommer hjälpa. Annars får du nog dessvärre sätta en stolpe i änden av väggen, som sitter fast i golv och tak.
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
gör den dubbelt så tjock så blir den stabil
"De e stabilt"
"De e stabilt"
Väggen skall flyta ihop med en annan väg och måste därför ha samma tjocklek = 45x45 regler med 13 mm gips på varsin sida.
Tror att jag kommit på en lösning:
Golvet är av betong så ska borra ett hål och stoppa ner ett armeringsjärn som jag gjuter fast. Kommer sedan trä på en stolpe över armeringsjärnet och gjuta fast. Skruva fast 45x45 reglarna i denna stolpe som står längst ut på väggen.
Det borde bli stabilt?
Tror att jag kommit på en lösning:
Golvet är av betong så ska borra ett hål och stoppa ner ett armeringsjärn som jag gjuter fast. Kommer sedan trä på en stolpe över armeringsjärnet och gjuta fast. Skruva fast 45x45 reglarna i denna stolpe som står längst ut på väggen.
Det borde bli stabilt?
Skall man göra denna typ av vägg skall man använda sig av minsta 70 mm reglar. Helts 95 mm vill jag påstå. Man använder sig av stålreglar för att få en lättare och bättre konstruktion. Helst förstärkningsskena i över och underkant sedan kan man peta i träreglar i detta om man vill. Förstärkningsskena eller FSK som den så vacker förkortas är grymt bra i detta fallet. Vi har använt det i många projekt för att få stabilitet i denna typ av vägg. Sedan SKALL man använda 2 skivlager per sida antingen dubbel gips men helst 5-lags plywood på 13 mm och gips.
Man kan även skruvlimma konstruktionen.
Man kan även skruvlimma konstruktionen.