2 982 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
sätta list?
Hej!
Jag har en lite fråga.. Håller på att sätta lister på mitt vinklade tak 27g vinkel som går upp i vanlig plan vinkel samtidigt som den är 90gradig. Mitt problem är vilka vinklar jag skall ha på girkapen. Har försökt med 45 på plattan och 13.5 på klingan, men jag får inte till det.
Hållt på ett tag och nu funderar jag på hörnklossar?? Men vill inte ge upp riktigt än.
Tack på förhand.
Jag har en lite fråga.. Håller på att sätta lister på mitt vinklade tak 27g vinkel som går upp i vanlig plan vinkel samtidigt som den är 90gradig. Mitt problem är vilka vinklar jag skall ha på girkapen. Har försökt med 45 på plattan och 13.5 på klingan, men jag får inte till det.
Hållt på ett tag och nu funderar jag på hörnklossar?? Men vill inte ge upp riktigt än.
Tack på förhand.
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Det finns en variant på smygvinkeln som automatiskt tar fram halva vinkeln: http://virutex.com/anglecopiertc133r.aspx. Busenkel att använda.
(Jag köpte en sådan för ett par hundralappar på Theofils, men de säljs säkert på fler ställen).
(Jag köpte en sådan för ett par hundralappar på Theofils, men de säljs säkert på fler ställen).
Hultafors har en röd varriant. http://www.lundqvist.se/visa_produkt.asp?nr=44739
Yep, samma grej, och är enklare att få tag i än Virutexen. Anledningen att jag valde den senare är främst att "halva-vinkel-anhållet" är ställbart och längre än på Hultaforsen, vilket gör det lite enklare att få till rätt vinkel på sågen. Hur stor praktisk betydelse det har vet jag dock inte, för jag har inte testat Hultafors variant. De brukar göra vettiga prylar...Fnularn skrev:
Fick tag på en vinkelställare på jula (liten röd sak i plast) som visar rätt vinkel. därefter fick jag bättre resultat. Men vissa vinklar fgick helt enkelt inte ihop eftersom vinkeln gjorde att listerna som skulle mötas hade olika lutningar. Var på det kommer skuggor över och i underkant av list. För att minimera detta sågade jag till fyrkantsklossar i trä och gjorde nått enkelt mönster slipa och måla. Dom blev nästan lika bra som dom man köper på bauhaus för 250 kr paret. Problemet är att det är sjukt svårt att tillverka klossar till ytterhörn om man inte har bandsåg eller dyl.
Mvh Mate
Mvh Mate
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden