37 367 läst ·
27 svar
37k läst
27 svar
Undvika formaldehyd-emissioner från spånskivor?
Sida 1 av 2
Har precis flyttat in i en ny lägenhet där sovloftet enbart består av spånskivor (förutom reglarna då). Jag tänkte inte på det så mycket vid visningen, men nu har jag insett att detta är allvarligt. Jag fick ordentliga besvär redan första natten, blev kass i lungorna och seg i skallen. Det är väl inget tvivel om att det beror på formaldehyd....
Nu måste jag göra nåt åt saken omgående, annars kommer jag vara sjuk 24/7. (tills vidare kommer jag sova på madrass på golvet)
Kan det räcka med att lägga en vettig plastmatta ovanpå och måla skivorna på undersidan? Eller kommer gasen att gå igenom?
Vad ska jag göra?!
Är tacksam för alla tips!
Det är förresten bra ventilation men det hjälper inte mot dessa emissioner. Har dessutom en hel del växter som ska förbättra luften. Värt att nämna är väl att jag är ganska känslig också.
Nu måste jag göra nåt åt saken omgående, annars kommer jag vara sjuk 24/7. (tills vidare kommer jag sova på madrass på golvet)
Kan det räcka med att lägga en vettig plastmatta ovanpå och måla skivorna på undersidan? Eller kommer gasen att gå igenom?
Vad ska jag göra?!
Är tacksam för alla tips!
Det är förresten bra ventilation men det hjälper inte mot dessa emissioner. Har dessutom en hel del växter som ska förbättra luften. Värt att nämna är väl att jag är ganska känslig också.
Jag har hört det avrådas från att måla på spånskivor eftersom de suger åt sig så mycket att de avger gaser från färgen under lång tid framöver. Om du är säker på att det är spånskivorna som orsakar besvären tycker jag att du skall riva ut dem.
Erik
Erik
Från Byggelits webb: http://www.byggelit.se/news/15.php
Innehåller spånskivor mycket formaldehyd, är det farligt?
Det är tyvärr en utbredd missuppfattning att spånskivor (emitterar) avger stora mängder formaldehyd. Några känner dessutom inte till att formaldehyd är ett mycket vanligt ämne som i små mängder finns överallt i den fria luften. Formaldehyd finns i varierande mängd i t ex naturträ, tyger, färger, frukter, tvålar, schampon, lim, klister, papper o s v. Tobaksrök avger stora mängder formaldehyd, ja praktiskt taget finns detta ämne i hela vår omgivning.
Spånskivor är en av de mest kontrollerade produkter som finns i detta avseende. Sanningen är att det låga emissionsvärdet som Kemikalieinspektionen kräver för den svenska marknaden är 0,13 mg per m3 luft i inomhusluften. Byggelits produktion står under kontinuerlig kontroll genom avtal med Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, SP, angående formaldehydinnehåll och emission.
För att säkerställa att våra produkter alltid skall klara de lägsta värdena, har vi hela tiden fullständig produktionskontroll. Den genomsnittliga emissionen från Byggelits spånskivor är avsevärt lägre än det tillåtna gränsvärdet och är i närheten av vad vanligt obehandlat naturträ avger. Byggelits spånskivor är SVANMÄRKTA.
Pon: Har du tips på någon hälsosam grundfärg?
Averno: Jag är inte helt säker på att det är spånskivorna som avger gaserna, men vad skulle det annars vara? Det är en lite stickande lukt i rummet och den kommer från spånskivorna. Denna lukt irriterar jag mig grymt mycket på...
Var har du hört det nånstans förresten? Skulle vilja veta mer om det.
ClasseClas: Vad vill du säga med det där? Att jag borde köpa Byggelits spånskivor? De skivor jag har nu har jag ingen aning om, förutom att de är kanske 15 år gamla. Luktar illa gör de iallafall.
Averno: Jag är inte helt säker på att det är spånskivorna som avger gaserna, men vad skulle det annars vara? Det är en lite stickande lukt i rummet och den kommer från spånskivorna. Denna lukt irriterar jag mig grymt mycket på...
ClasseClas: Vad vill du säga med det där? Att jag borde köpa Byggelits spånskivor? De skivor jag har nu har jag ingen aning om, förutom att de är kanske 15 år gamla. Luktar illa gör de iallafall.
Redigerat:
Jo, att det är kanske annat än formaldehyd som är problemet. Byt ut spånskivorna mot nya eller bygg/köp en ny säng.crille1 skrev:Pon: Har du tips på någon hälsosam grundfärg?
Källa?Avemo skrev:
Har svårt att se hur vattenburen färg som härdat kan avge gaser bara för att den målas på spånskivor. Vad är det för gaser förresten?
Om det är 15 år gammla spånskivor lär väl den mesta formaldehyden dunstat vid det här laget., Jag tycker nog man ska söka sig andra orsaker till besvären eller som föreslagits måla skivorna med nån färg enligt tanken "det gör ju ingen skada och ser ju snyggt ut".
/ATW
/ATW
classeclas: Sängen är det definitivt inte då jag haft den sen innan och den är rätt ny. Det luktar spånskivor/trä/formaldehyd (vet inte exakt vad med nåt lätt stickande) i hela lägenheten, och det är det jag reagerar på.
joflopp: Vattenbaserad färg i sig innehåller ju (alltid?) formaldehyd, men det är väl små mängder?
http://www.google.se/search?q=vatte...s=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a
ArneTW: Men varför luktar de så mycket då? Jag stör mig som fan på lukten. Är det inte formaldehyd och liknande gaser som är boven till den stickande lukten? Eller luktar spånskivor väldigt mycket ändå?
På tal om det så har jag en ny IKEA-byrå som luktar något liknande, spånskivor i givetvis. Efter jag haft kläder i denna byrå har det luktat starkt om kläderna, väldigt irriterande.
Kan man eliminera doften genom att lacka insidan av byrån där spånskivorna är "nakna"?
joflopp: Vattenbaserad färg i sig innehåller ju (alltid?) formaldehyd, men det är väl små mängder?
http://www.google.se/search?q=vatte...s=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a
ArneTW: Men varför luktar de så mycket då? Jag stör mig som fan på lukten. Är det inte formaldehyd och liknande gaser som är boven till den stickande lukten? Eller luktar spånskivor väldigt mycket ändå?
På tal om det så har jag en ny IKEA-byrå som luktar något liknande, spånskivor i givetvis. Efter jag haft kläder i denna byrå har det luktat starkt om kläderna, väldigt irriterande.
Kan man eliminera doften genom att lacka insidan av byrån där spånskivorna är "nakna"?
Jag har ingen källa som jag kommer ihåg. Därav formuleringen "Jag har hört". Den som vet bättre får gärna rätta mig. Det resonemang som jag läst någonstans gick ut på att färg suger in i spånskivan och tar mycket lång tid på sig att härda. Under tiden som den härdar avger den mer formaldehyd än vad spånskivan i sig gör. Därför fann jag lösningen tveksam att måla spånskivan för att undvika gifter.joflopp skrev:
Som jag ser det behöver inte alla handlingar vara vetenskapligt underbyggda. Spånskivor är alltid ytterst fula vare sig de är målade eller bara. Om man misstänker att spånskivorna påverkar ens hälsa så finns inget att förlora på att riva ut dem. De luktar som sagt sällan gott.
Erik
Avemo: Har du nåt förslag på vad man kan ha istället för dessa spånskivor? Skulle nya spånskivor lukta bättre? De har åtminstone lägre halter av formaldehyd...
Och ja, lukten stör jag mig mycket på. Är lite inne på att måla med miljömärkt vattenburen färg och sedan ha på åldersbeständig plast typ.
Och ja, lukten stör jag mig mycket på. Är lite inne på att måla med miljömärkt vattenburen färg och sedan ha på åldersbeständig plast typ.
Nu kan jag bara svara för Alcro...men Servalack Aqua grund som torkat 24h innan färdigstryckning är ganska spärrande, likaså deras nya panelgrund (24h torktid), sedan har du problemlösaren Isolera. Alla bör överstrykas med färdigfärg och målas runt om. Isolerar har grövre gräng så även om det antagligen är bäst så blir den inte lika snygg påmålad.
Alla övriga kända märken (Nordsjö, HP, Jotun) borde ha liknande.
Alla övriga kända märken (Nordsjö, HP, Jotun) borde ha liknande.